2020. július 22., szerda

Az árnyak mestere

Donato Carrisi: Az árnyak mestere 
(Marcus 3.)



                                                                                                       



"A Lelkek Ítélőszékén a bűnös mindig megőrzi az anonimitását. Csak a bűn volt a bírálat tárgya, sohasem a bűnös."







Az olasz szerző Marcus sorozata üde színfolt a skandináv, angol-amerikai krimik áradatában. A szereplők személyisége szimpatikus, összetett karakterek népesítik be a misztikummal meghintett, kellően noir történetet. A cselekmény izgalmas, összetett, háttere ezúttal is Róma és a Vatikán, hangulatteremtésben is kimagasló Carrisi.




Marcus és Sandra története folytatódik. A fordulatokban gazdag krimi alapját X. Leó pápa bullája adja, amit kilenc nappal halála előtt adott ki, még 1521-ben. Ez a rendelet szöges ellentétben áll napjaink történésével, amikor az elemek harca miatt Róma sötétségbe borul. Az ősi prófécia úgy tűnik valóra vált: a sötétség uralta Rómában az árnyékok szabadon garázdálkodhatnak. Marcus és Sandra Vega feladata megállítani ezeket a fenyegető árnyékokat.

A napok óta tartó viharos esőzések, majd a Tevere áradása kaotikus állapotokat teremt. Ahogy az várható, a kényszer szülte áramszünet idejére elszabadulnak az indulatok, kitör az anarchia. Elég könnyű elképzelni, micsoda technikai ko ez, amikor semmi nem működik, az élet leáll, valósággal összeomlik. Sem rádió, sem telefon, sem az internet nem használható. Az események izgalmasak, a feszültség adott. A jó és a rossz örök párharcának lehetünk tanúi. Eljött a végelszámolás pillanata.


Megismerjük Matildét, aki a kilenc éve nyom nélkül eltűnt gyermekétől kap telefonhívást....ezzel alaposan felzaklatva az életunt nőt, beindítva a krimit. A rejtélyen alapszik minden, lassan kiderül, kicsoda is a nő, mi áll a háttérben, hogyan és miért tűnt el a kis Tobia. Egy titokzatos szekta és a kilenc évvel korábban elrabolt gyermek a krimi főszereplői.

Carrisi tudja, hogyan kell felépíteni egy szövevényes, kissé nyomasztó, minden mindennel összefügg történetet. Marcus, a penitenciárus, mint „egyházi nyomozó " komoly feladatot kap Gorda püspök váratlan és különös halála okán. Igazi versenyfutás kezdődik az idővel, ahol az áldozatok száma gyorsan növekszik. Marcus vadászik az Árnyak Mesterére. Ő az, aki elrejtőzik Róma kihalt utcáinak sötétjében, az áramszünet megkezdése után. A pokol a földre költözik, megjelenik Sandra Vega rendőrnő is. A nő lelke az előzmények miatt még elég zaklatott, de tudja a megnyugváshoz, a végső leszámolásra most jött el az idő. Marcus segítőjeként együtt erednek a gonosz nyomába. Az áradó folyó, a rombolás, a vallási háttér ismét egy olyan elegyet alkot, ami a nem mindennapi bűn hátterét adja. Marcus saját elveszett emlékeivel is küzd, miközben igyekszik összerakni a mozaikokból a drámát. A könyv cselekménye lassan kibomlik és összefonódik, amíg bebarangoljuk Rómát, az Örök Várost. Elmerülhetünk egy titkos társaság aljas és sötét titkaiba. Hőseinkkel megmártózhatunk Róma csatornarendszerében és a gonosz lelkek démoni erejéből is jut elég. Az ördög egy új sorozatgyilkos képében szedi áldozatait. Nem egy szokványos történet, az biztos. A keret remek ötlet, kellően morbid is, ami biztosítja a sajátos atmoszférát. Carrisi nem könnyíti meg az olvasó dolgát, néhol bizony nehéz követni a szálakat. Carrisi jól ír, bár kissé bonyolult és sajátos ötletei vannak. Talán ettől egyedi a stílusa és a regényei.




Carrisi legjobb hagyománya szerint végül semmi sem olyan, mint amilyennek látszik. Nincs egyértelmű határ a jó és a rossz között, de mindkettő az ember meghatározó része. A megdöbbentő narratíva berántja az olvasót most is, látványos képeivel sodró és gyorsan folyik, mint az áradó Tiberis.
Ebben a katasztrofális légkörben a játékkészítő házába történő behatolás volt az egyik legizgalmasabb pont számomra, pedig innen még messze a megoldás. Hannibal Lecter reinkarnációja az elkövetőnk, aki egy ősi kínzási módszerrel végez áldozatával. Nagyon hatásos, eredeti az tuti. A történet számtalan csavar és feszültségek folyamatos láncolata. Sajnáltam, hogy Vega rendőrnő itt most picit kevesebb szerephez jutott.

                                                                                                 
Egy jóval kiforrottabb lezárással zárul a misztikus mese, amit azért Carrisi mesterien a végletekig fokoz. A történet egyik kulcs-szava az anomália illik erre a befejezésre is. Carrisi több kérdésre csak lebegteti a megoldást, nem ad egyértelmű választ. Érdemes elolvasni a műfaj és a sorozat szerelmeseinek. Carrisi a műfajának mestere, kellően intenzív, noir krimije korábbi könyveihez viszonyítva is jól működik. Remélem olvashatok még tőle valami mást is hamarosan.


ITT tudod megvásárolni a krimit!



Donato Carrisi: olasz író, forgatókönyvíró és dramaturg.
1973. március 25. (Martina Franca, Olaszország). Jelenleg Rómában él.
Jogi egyetemet végzett, majd kriminológiai és magatartástudományokra szakosodott, később egy televíziós sorozat és mozifilm forgatókönyvírója lett.
Eddig nyolc könyve jelent meg. Az író honlapján további érdekességek és információk az eddigi könyveiről.

http://www.donatocarrisi.it/


General Press, Budapest, 2020
304 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634524250 · Fordította: Kajsza Krisztina


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése