2024. január 6., szombat

Vegyes vágott - Ez + Az

 



Vegyes vágott - Ez + Az



                     





"Ketten kellünk hozzá. Mindig. Ahhoz, hogy élni kezdjen egy gondolat, egy történet, egy érzés. Én csak elkezdhetem." Krúdy Gyula







Játékos évértékelő, vissza- és előre tekintés.

    
Némi statisztika: 
A 180 olvasás így néz ki: 68 magyar szerző és 112 külföldi író kötete fordult meg a kezemben. Összesen 22 könyvet vásároltam-kaptam ajándékba az évi 148-ból, ami hozzám került 2023-ban. 
Készíthettem interjút az izlandi Sigríður Hagalín Björnsdóttir -ral, ami kétségtelenül az év nagy találkozása, szép emléke lett. 
Interjúztam Chris Carterral is, mindenki előtt, még mielőtt belépett volna a Millenárisra, ami szintén feledhetetlen élmény lett. Közvetlen, barátságos, kedves figura, aki jól tűrte a megpróbáltatásokat a kilométeres dedikálásra várók sorát. Ezért is sajnálom, hogy rajtam kívül álló okokból nem jelent meg sehol a beszélgetés...

Végre eljutottam Kőszegre a Történelmiregény-írók negyedik találkozójára, és Margóztam, Könyvfesztiváloztam, de a 21. Század Kiadó nyári könyves bemutatójára is meghívtak.

Jövőre nézve a tologatott, eddig kimaradt szerzők megismerése a cél, afféle várólistáról, otthoni polcról való olvasással, talán még kevesebb reciolvasással...


‘23-AS KÖNYVES ÖSSZEGZŐ

A kérdéseket a Könyvelem csatorna gazdája állította össze, @mate55 molytárs kért fel a kitöltésre. Íme!


       


      
1. 2023-as statisztika (könyv: db / oldal)

180 db könyv, 57 254 oldal

2. Leghosszabb könyv / Legrövidebb könyv

Karl Ove Knausgard Hajnalcsillag 702 oldal

Kiss Otto két gyerekverses kötete 64-64 oldal
(Márió és az Ég bolt)  

3. Legtöbbet olvasott műfaj

skandináv krimi, thriller, skandi szépirodalom

4. Kedvenc könyvcím

Jón Kalman Stefánsson: Hiányod maga a sötétség

         

5. Kedvenc idézet: Hoztam hármat is, mindegyik a fenti kötetből:

"A szerelmet nem szabad meggyilkolni."

"Minden ember legfontosabb csatája az, amelyet saját magával vív. Magamban kell rendet raknom."

"Ami történt, megtörtént, nem lehet visszavonni."

     
6. Kedvenc borító: Minden olvasott műfajra hoztam néhányat, sok klassz borító akadt idén is:

Krimik: Hidas Bence: És mindent betemet a hó, 
N. Nagy Zoltán: Madárember, Lilja Sigurðardóttir Csapda, John Banville : Hó és A. M. Ollikainen Mérleghinta borítója fogott meg.

                                                                                                                              


Töri: a TRT-s szerzőktől egyértelműen és magasan: Buda ​& Pest, 
Bjorn Andreas Bull-Hansen: A dán horda, (eszméletlen jó borítói vannak az Animusnak)
Steven Saylor: Római vér (újrakiadás)

Szépirodalom: Kovács Krisztián: Minden csendes és nyugtalan, Marie ​Aubert Igazából nem ilyen vagyok, Hartay Csaba: Még nem is játszottunk, Pedro Almodóvar: Az utolsó álom borítói tetszettek.
 

7. Kedvenc könyves kihívás: évek óta nem foglalkoztam kihívásokkal, de most... 
a skandináv körutazás 4. nagyon rámtalált.
 
8. Kedvenc magyar szerzők: Krusovszky, Szilasi, és Schmöltz Margit.

9. Kedvenc külföldi szerző: aki egyértelműen nálam mindent vitt idén: Karin Smirnoff svéd írónő. Szerencsére két könyve is megjelent.(a másik a Millennium 7) 
 
10. Kedvenc kiadók: Animus, 21. Század és Scolar 

     
11. Legnagyobb meglepetés: Karin Smirnoff : Elmentem az öcsémhez (Scolar)

nem ragozom, mennyire pazar, zseniális, de egyszerűen "levert lábról", pedig nem vidám, de máris olvasnám a következő részt a trilógiából. Nem mellékesen Patat Bence remek fordítása.

12. Könyv, ami nem váltotta be a hozzáfűzött reményeidet: ajjajj... túl jó tapasztalataim nincsenek... (magyar szerzőkkel különösen), csalódás az volt, több is, mindjárt év elején kettő, de jutott későbbre is: Bálint Erika: És ott lesz majd a szeretet, Ferenczik Adrienne: Tudod, hogy szeretlek, (bűnrosszak) a nagyon várt Harag Anita újdonság is csalódás lett nekem, ahogyan a humortalan Bödőcs-újdonsága is kiverte a biztosítékom... ezeknek nagyon nem én voltam a célközönsége. (de akkor ki???)


13. Kedvenc friss megjelenés:

Narine Abgarjan: Szimon (Typotex, novemberi)


                                                                                     

                           
14. Kedvenc ismeretterjesztő kötet:

egy külföldi: Dara ​McAnulty Egy ifjú természetbúvár naplója, aminek a borítója is igazán remek! 
és egy magyar: Vámos Nóra – Rakonczay Gábor: Ketten a világ végén volt kiemelkedő élmény. 
 

         
15. Kedvenc klasszikus kötet: Jon Fosse Reggel és este


16. Kedvenc ifjúsági- vagy gyerekkönyv: 
Patat Bence válogatása Szólj, ha kell egy barát - Kortárs skandináv gyerekversek


17. Kedvenc szórakoztató könyv:

Kordos Szabolcs: Egy város újabb titkai


18. Kedvenc könyv, amiből adaptáció is készült:

más nem is lehet, mint David Grann: Megfojtott virágok



19. 2023 abszolút kedvencei:

Ha külföldi: Elmentem az öcsémhez, Hiányod maga a sötétség, Tüzek, Tove Ditlevsen: Gyerekkor (Koppenhága-trilógia1.) Hjalmar Bergman: Nagymama és az Úristen, Jón Kalman Stefánsson: Gondolatok a mamutfenyőkről és az időről

Hazaiak: Vida Gábor Senkiháza, Jászberényi Sándor: Mindenki másképp gyászol, Kácsor Zsolt: Pokoljárás Bipoláriában, Krusovszky Dénes: Levelek nélkül, Kovács Krisztián: Minden csendes és nyugtalan

            

20. 3 könyv 2024-ben, amit biztos elolvasol: 
Szöllősi Mátyás: Fóbia,
Tove Ditlevsen Koppenhága trilógia 3,  és Stefánssontól bármit.


21. Új megjelenések 2024-ben, amiket vársz: Karin Smirnoff új regénye. Csak legyen, jöjjön! Minél hamarabb! Krimikből a Doboz 2, Farkasok nyara 2 (nem tudom még a pontos címeket) és Krasznahorkai László: Zsömle odavan mindenképpen, ahogyan a Wadköpingi történetek folytatását is várom.

 „Élet és halál kérdése, hogy az ember húsz és harminc közt mit olvas. Ezt nekem is megmondták, mikor húszéves lettem, de én sem hittem el." (Örkény István)

"„Élet és halál kérdése, hogy az ember húsz és harminc közt mit olvas. Ezt nekem is megmondták, mikor húszéves lettem, de én sem hittem el.” (Örkény István)


Az összes reakci










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése