2023. február 24., péntek

Tökéletlen múlt

 Julian Fellowes: Tökéletlen múlt


                                                      






Az Oscar-díjas forgatókönyvíró Fellowes (Gosford Park) az 1960-as évek Angliáját hangulatos háttérnek használja a regényében. A feltörekvő, fiatal arisztokraták sznob életét tárja elénk 40 év elteltével. A napjainkban induló (2008) események a hatvanas évek végére, a hetvenes évek fordulójára visznek vissza. Mi lehet az a 40 éves titok, amitől egy barátság hirtelen véget ért? Mi lapul az akkori események mögött, amiről mindenki szeretne elfelejtkezni?

A történések narrátora egy közepesen sikeres londoni író, akit váratlanul egykori barátja, a mára többszörösen milliomos Damian Baxter negyven év távlatából keres meg levelében. Nem békülési szándék áll valójában Damian levelében, hanem egy furcsa felkérés. Baxter rendkívül gazdag és haldoklik. Egyedül él egy nagy házban az angliai Surreyben, sofőr, inas, szakács és szobalány vigyáz rá. Egyetlen gondja van: kié legyen a vagyona? Felnőttkori mumpsza miatt nem született örököse, de mi történt a korai, kissé léha életében? Már ez a kiindulópont érdekes hátteret ad. A valóság azonban elképesztő. Damian birtokában van egy 20 éve íródott névtelen levél, amely arról árulkodik, hogy gyermeket nemzett az 1970-es évek elején. Érthető, most végre szeretné megtalálni ezt a feltételezett gyermekét.

Az olvasót egy kissé terjengős, de jól megírt könyv várja, hiszen negyven év eseményeit bogozgatjuk. Azok, akik érdeklődnek az angol társadalom, a változó társadalmi szokások iránt, vagy lenyűgözi őket a brit arisztokrácia élete, kedvelik a Downton Abbey sorozatot, valószínűleg jól fognak szórakozni. Tulajdonképpen a történet kellően magával ragadó és szórakoztató a titok miatt, bár az oda vezető út elég hosszú és lassú. Néhol nevettem, elképedtem a sznob fiatalság felszínesen üres, csillogó életét látva. Az intrikák, bálok, estélyek leírása nem ragadott magával. Mindent a pénz irányít. A leírások, tájak, emberek, érzések és a kapcsolatok kusza hálója viszont érdekessé tették a regényt. Igazi kosztümös kalandregény ez.

Egy haldokló, de rendkívül gazdag ember és a regény narrátora közt történtek viszik a regényt. Úgy tűnik, ez a két férfi egy negyven évvel korábban történt borzalmasnak tűnő esemény miatt szakította meg egymással a kapcsolatot. Ami érezhetően szerelmi hátteret sejtet. Mit ér a hatalmas vagyon, ha nincs örököse? Damien most azt akarja, hogy egykori barátja rájöjjön, hogy az öt múltbeli lehetséges nő közül melyik szülhette meg gyermekét? Az író nyomozni kezd, felveszi a kapcsolatot a nőkkel, aminek természetesen nem igazán örül egyik hölgy sem... Fellowes visszavezeti az olvasót az időben az 1960-as évek végére.

Az akkori társadalmi szokások, erkölcsök színes hátteret adnak, hiszen az angol társadalom mélyreható változáson ment keresztül. Érdekes volt látni, hogyan boldogult azóta ez az öt nő, és hogyan változott meg az életük, baráti kapcsolataik. Az olvasó azt is szeretné felfedezni, hogy mi volt az az esemény, amely ekkora törést, valóságos elidegenedést okozott a két ember barátságában. Ez egy Portugál nyaralás képeiben bontakozik majd ki, de csak a legvégére hull le a lepel a titokról. Jó volt olvasni a szerző korábbi, Belgravia regényét. Most is tetszett, ahogy felépült a cselekmény, de terjengősen körülményes volt. Bár a történet és a stílus megfogott, vannak érdekes apróságok a háttérben, vegyes érzéseket hagyott a könyv. Kétség kívül olvasmányos a történések folyama, a sötét családi titkok és fájdalmas szerelmek drámai emberi sorsokat mutat be, ami kíváncsivá teszik az olvasót.

Ezek a régi ügyek lassan kerülnek napvilágra, és bizony elkerülhetetlenül vannak átfedések, ismétlődések. Fellowes jó hangulatteremtő, mégis néhol unalmasan ismétli ugyanazokat a dolgokat az angol arisztokrácia életéről, szerelmi kapcsolatairól. Érdekes volt látni, ahogy a múltban és a jelenben váltakozik a történet, a szereplők élete. A közelmúlt történelmi háttere különös hangulatot adott az eseményeknek. Mégis, helyenként döcögött a történet, és ismételte a korábban elhangzottakat, ami a feszültség rovására ment. Azonban bármennyire körülményes a kibontakozó múlt, kíváncsian vártam, hogy megtudjam, melyik nő szülte meg Danien gyerekét, élte le titkok között életét. No, és mi is történt azon a hírhedt portugáliai házibulin, milyen mélyre nyúlnak a szálak, amitől minden megváltozott?

Nem értettem azt sem, miért várt a férfi bő húsz évet, hiszen a gyermek létezéséről már régen tudott. Elég furcsa, de a könyv szereplői közül sok nem volt annyira szimpatikus. A különböző karakterek nem mindennapi élete és tettei azonban nem ragadtak magukkal. Valójában szánalmas, ostoba kirakatemberek életét ismerhetjük meg. Ami az úgynevezett múltbéli szörnyű esetet illeti, én inkább nevetségesnek találtam. Az idők és az emberek valóban megváltoznak, ez lehet a regény üzenete. A másik, hogy emberek vagyunk, hibázhatunk, ezért tudni kell megbocsájtani, elengedni a múltat.




Kedvezménnyel ITT lehet tiéd a regény!



         
Julian Fellowes: (1949. augusztus 17. Kairo, Egyiptom)

Nemesi származású, angol színész, regényíró, forgatókönyvíró és rendező.

Robert Altman filmjének a "Gosford Park"-nak ő írta a forgatókönyvét, melyért 2002-ben Oscar-díjat kapott. Ő a megálmodója és a szerzője a hatalmas sikert aratott Downton Abbey című sorozatnak, amellyel három Emmy-díjat nyert. Londonban él feleségével. 


General Press, Budapest, 2023
528 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634527084 · Fordította: Frei-Kovács Judit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése