2020. január 3., péntek

Rotschild Klára

Simonovics Ildikó: Rotschild Klára 
A vörös divatdiktátor



                                                                       












A Jaffa Kiadó év végi újdonsága, egy letűnt és mára elfeledett korszak emblamatikus alakjának életét tárja az olvasók elé. Rotschild Klára neve egykor jól csengő valuta volt,  nem csak a divat világában.

Különleges és meghatározó alakja volt a szocialista rendszernek, még ha a divat látszólag csak úri dámák, primadonnák kiváltsága volt elsősorban. A nők bizony akkoriban is szerettek (a körülménykehez képest is) csinosan öltözni, figyelemmel kísérték az újdonságokat. Bizony nem ez volt az általános, az elterjedt, hogy a munkásnők állnának sorba a Váci utcai Clara szalon ruhakölteményeiért. Egy kis Párizs volt ez az üzlet a szürke Budapesten. Ami nem kevés ember szemét "szúrta". Klára válogatott modellekkel dolgozott, elismerés volt bekerülni közéjük és "Rotschild-lánynak" lenni.


"Csillogó kis üzlet, mely a párizsi divatházak fényét hozta el a szürke budapesti hétköznapokba az ötvenesévek derekától. Az „egyenlők” a kirakatát nézték, a „még egyenlőbbek” vásároltak benne."


Simonovics Ildikó a lehetőségekhez képest is alapos könyve biográfia, és kiváló korrajz is. A divat világa színes és mozgalmas, izgalmas keretet ad erről a letűnt korszakról, feledésbe merült alakjairól. A kivételes nő életútja a fiatal olvasóknak egy izgalmas és szemléletes kordokumentum egyben, az akkor élt olvasóknak pedig remek múltidézés. A kapitalista bankárcsaládnak csupán névrokona volt, ezt viszont a szürke diktatúra remekül kamatoztatta.

A meglepően kevés fennmaradt forrás, kép és dokumentum valamint a még élő egykori modellek, rajzolók, munkatársak visszaemlékezéseiből egy izgalmas és elképesztő karrier, életút bontakozik ki.

Klára, ahogy a legenda is tartja, a "szabászasztalon született" 1903 februárjában.  Ez nem is tűnik túlzásnak, hiszen a szülők, Rotshild Ábrahám női szabóként, édesanyja varrónőként dolgozott. Ez adta a lehetőséget a kislánynak, hogy Ő maga is ezen a pályán maradjon. Volt egy időszak, amikor két Rotschild-szalon is működött Budapesten. Apa és lány, alma és fája egymás konkurenciái lehettek volna, ám jó érzékkel különböző rétegek igényeit célozták meg. Nem csak a magyar művészvilág kedvelte és szerette ruháit. Árai jóval a párizsi ár alatt mozogtak, míg a minőségből nem engedett.




Rotschild Klára igen érdekes, karakteres egyéniség volt. Annak ellenére lett a "vörös divatdiktátor", hogy sem divattervezői, sem varrónői, sem pedig rajzolói-szabászi képesítése nem volt. Mégis jó érzékkel megáldott, kiváló üzletasszony volt. Mint egy nagy család létezett a szalon.

Bár folyamatosan kiengedték Párizsba divatbemutatókra, találkozott a kinti nagynevű kollégákkal és hozzá is jártak a szocialista tábor vezetőinek feleségei, Klára nem beszélt nyelveket. Valóban született tehetsége volt, hogy mégis a divatszakma zsenijeként tartották őt számon. Kifinomult stílusérzékkel hozta el és alakította át az új párizsi divat bohóságait, különcségeit szelídítette meg, tette hordhatóvá a budapesti nőknek. Sikk volt nála vásárolni, varratni, lakásában rendezett divatbemutatóin megjelenni. Amit természetesen csak a kiváltságos és népszerű színésznőink, vezető kádereink feleségei tehettek meg elsősorban.




Számomra a másik érdekesség az volt a könyvben, hogy a pártállam a kezéből evett, de Klára nem volt párttag. Talán ezért is lehetett, hogy Őt is megfigyelték. Nem csupán a külföldi útjain, kivel találkozott, merre járt, mire költött (állami keretből), hanem a hozzá betérő vásárlóközönség is megfigyelés tárgyát képezte. Ez bizony egy ilyen korszak volt, hiába jártak hozzá állami vezetőink feleségei. Másik tény, hogy a Munka Érdemrend Őt is megtalálta, elismerték. Számtalan legenda háttere is megelevenedik a kötetben: Klára és Faruk egyiptomi királyról, különleges kliensekről is olvashatunk (Titóné, Kádárné, Vranitzky kancellár felesége vagy éppen Gábor Zsazsa is felbukkan), ahogyan Klára rajongása szerencsejátékokért vagy a kutyáiról is akad meglepő tény. Izgalmas jelenség lehetett, ahogy mindig és csak Chanel-kosztümben, a hatvanas évek budapestjén kutyát sétáltatott. Allűrjei ellenére kiváló üzletasszony volt.
                                                                                                               
Gyermeke nem született, egyetlen házasságáról is olvashatunk, ahogy az igen különös és váratlan haláláról is. Ezzel is a neve köré szőtt legendákat gyarapította. A tények valószínűsitik, hogy a kor nagyasszonya, 73 évesen lett öngyilkos. Ám ez elég rejtélyes, hogy a saját hiúságának lett áldozata.
Az okok, tények a könyv lapjain elevenítik fel a körülményeket.


Bepillantást nyerhetünk a könyv segítségével történelmünk egy olyan színes, és különleges részébe, ami eddig rejtve volt. Meglepő sok tény és izgalmas háttér bontakozik ki a szocialista divatról és a korszak meghatározó szereplőiről. A kötet számtalan fotódokumentummal gazdagítva teszi a képet szemléletesebbé.





Jaffa, Budapest, 2019
300 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789634752233

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése