2024. május 24., péntek

11 ​éjszaka

 



Mártonffy András: 11 ​éjszaka





                                                     







A szerző második regénye biztos vagyok benne, megfogja a felnőtt olvasókat, különleges időutazásra viszi őket. A két világháború rémségei fontos alapokat adnak. A mesék általában mindig is vonzó és különös élményt kínálnak, itt azonban még az izgalom is adott. A misztikus, sötét jelzők lehetnek találóak, nem kell igazán andalító mesékre gondolni. Komor, néhol már nyomasztóak, szomorúak ezek a mesék, néhol brutálisak is. Igényes, gördülékeny írásmód mellé ezek miatt kissé vegyes érzéseket hagyott maga után a könyv. Nehéz szavakat találni az élményre amit kaptam. Megfogott és magával ragadott ez kétségtelen, ugyanakkor nem tagadom, hogy a hatás amit kiváltott az némileg sokkoló, és döbbenetes. Nem csupán a végén, hanem olvasás közben, ahogy haladtam a történetben, folyamatosan elképesztett és a markában tartott a mesélő és a mesék egyaránt.

Eleinte azt hittem, csupán két főszereplője van a könyvnek, egyikük Győző egy kissé lelkileg sérült, negyvenes éveit taposó férfi, aki mentális problémákkal küzd. A másik szereplőnk a kilencven éves Kamilla. Ő egy idős, sokat látott hölgy, akit egyből a szívembe zártam. Elegáns és bátor, okos asszony, aki lehengerlő humorral és tartással kezeli a helyzetet, amibe rángatják. Győzővel naponta találkozik, mivel a férfi hordja számára az ebédet, ám egy napon úgy dönt, hogy elrabolja Kamillát...
Kijelenti, hogy ő lesz a nagymamája, és éjszakánként meséket követel tőle, melyeket kisfiú módjára hallgat. Azonban a mesék közel sem olyanok mint amilyenekre számított és hallani szeretett volna. A legtöbb mese feldühítette és megijesztette. Kérdés, hogy Kamilla ezeket önmagának mesélte vagy inkább Győzőnek, hiszen a mesék feladata az irodalomban a feldolgozás és lezárás lenne. Vajon Kamilla ezeket amolyan tanmesének szánta a férfinak, vagy talán önmagán szeretett volna segíteni élete traumáinak feldolgozásában. Fiatalon is sok trauma érte már. (házassága, háborús évek, férje elvesztése).


Győző látogatásai és két mese között Kamilla életébe nyerhettük betekintést, szinte a legapróbb részletekig. Ezek a részek érdekesek és lebilincselőek voltak, annak ellenére, hogy legtöbbször a háború borzalmait taglalta, sokszor naturálisan és érzékletesen. Ennek ellenére jó volt olvasni, mert Kamilla hihetetlen erejét, és nőiségét, életrevalóságát bizonyította, ahogy a fiatal lány megismerkedik az élettel, a férfiakkal és a háború poklával. Derűs békével idézte fel az emlékeit, és ez meglepett, megérintett, helyettem fogalmazta meg, hogy mi az igazán fontos az életben. Az élet számít, annak elfogadása amit ránk mér a sors, túlélni, és nem az emlékeken rágódni. A regényben végig kézzelfogható motívum az őrület mellett a halál, a mesékben és Kamilla elbeszéléseiben is jelen van, ám nem tolakodóan, csupán az élet részeként. Számomra a mesék néha rémisztőbbek voltak mint a valóság.
Tetszett a kötet szerkezete, az olvasmányossága, igényes nyelvezete és maga az alaptörténet. A letisztult szöveg sallangmentes, lendületes, vitt magával.


A mesék valóban kemények, hatásosak. Nyugodtan írhatom, csak felőtt olvasóknak ajánlom. A sejtelmes borító telitalálat, tökéletesen illeszkedik a cselekményhez, annak atmoszférájához. Kiemelném még Müller Péter nagyszerű illusztrációit. Mind hangulatában, mind tartalmában jól illeszkednek a műhöz, emeli az olvasás élményét.





ITT rendelhető kedvezménnyel a könyv! E-könyv  formátumban is kapható. 



           

MÁRTONFFY ANDRÁS


1972-ben születtem Budapesten. Jellegzetesen csóró, értelmiségi családban, egy óriási, lepukkant régi lakásban nőttem fel. A Moszkva téren és a környékén gyerekeskedtem: a Városmajorban és a Vérmezőn szocializálódtam, a budai vár eldugott és romos kalandparkjaiban jónéhányszor majdnem meghaltunk a haverjaimmal.
Az úgynevezett „előző rendszerben” eltöltött, eseménydús tizennyolc év után, 1990-ben érettségiztem, így a felnőttkorom jelképesen is a rendszerváltás pillanataiban kezdődött. Angolnyelv- és irodalomszakos tanárként végeztem az ELTE-n, aztán később humánpolitikai, sőt, egy bohó pillanatomban újságírói diplomát is szereztem.
Tettem néhány elvetélt kísérletet arra, hogy normális állásom legyen, aztán inkább megmaradtam a szabadúszásnál. Angol nyelvet tanítottam, majd a céges tréningek tanulságos világában tevékenykedtem, és nemzetközi coaching-akkreditációt szereztem. Mindezeket a mai napig is művelem amellett, hogy regényeket írok. 2016-ban jelent meg az Én, Sándor Erik – Egy pszichopata emlékiratai-című regényem, 2024-ben pedig a 11 Éjszaka. Feleségemmel két fiút neveltünk fel.






Trend, 2024
320 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786156469212 · Illusztrálta: Müller Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése