2021. szeptember 24., péntek

Tizenhárom

Marcin Świetlicki: Tizenhárom



                                     






Talán nem árt tudni, hogy Tizenkettő címmel van egy előzmény, ahol főhősünk már feltűnik. A regény cselekménye így is élvezhető, azonban a háttér ismerete nagyobb élménnyel gazdagítja az olvasót. Tizenhárom a cím, hiszen 2006 május elsején indul a regény és tizenhárom nap eseményeit foglalja egybe.

Az egykor sikeres, most az alkoholizmus szélén egyensúlyozó, mára elfelejtett, mégis a múltjából élő mester alakja engem erősen emlékeztetett Charles Bukowski figuráira. Az egész élethelyzet amiben a főhős végigvergődik a vodka-kávé-konyak, cigaretta mámorába merülve nyomasztó, mégis groteszk módon vicces. A lecsúszott, egykori gyerekszínész valójában talán soha nem is volt igazán fent. A siker árnyéka kíséri évtizedek óta, az egykori hírnév az amiből él. Persze az önpusztító évek nyomot hagytak rajta, minden szempontból. Mára egy elhízott, megkeseredett vén piás fickó. Az akkori, és a jelenlegi képmutató világban keresi a helyét, kevés sikerrel. Mára ez a beletörődés szürkeségébe süllyedt az életében. Erről a lecsúszott figuráról nyersen, néhol húsba vágó őszinteséggel ír a szerző. Mégsem válik ellenszenvessé alakja. Tény, hogy saját sorsa megrázó, kissé tragikus, ami egyszerre lesújtó és felemelő. Az életunt és mégis életigenlő ember alakja ez. A remény azonban felcsillan, felkérik, írja meg életét. Egykori rajongóink kívül egyetlen társa egy kutya, aki jelentőséggel bír végig a történésekben. A mester kalandjainak folytatása, aki ezúttal egy gyilkosságba keveredik bele. A mester komikus és fenyegető történetei nőkkel és a nyomasztó és elgondolkodtató háttér nihilista egyvelege ez.

Az események váratlanul egyszerre átváltanak egy krimire, itt felpörögnek az események. A mesternek menekülnie kell, akaratán kívül csöppen bele a gyilkosságba. Nemcsak a vádak és a gyilkos, de önmaga elöl is menekülés ez. Frusztrált élete lendületet vesz. Kilépve a négy sarki kocsma bűvköréből, Varsóba vonatozik. Az a fajta humor bukkan fel a regényben, ami a lét elviselhetetlen nehézségeit mégis könnyedén ragadja meg, azt az egy pillanatot a napban, amiért érdemes volt felkelni. Ironikus, nyersen őszinte gondolatai mozgatják a történetet. A krimibe ágyazott társadalomkritika szerint ilyen a világ. A szerelemről is szól, hiszen májusban járunk.

Igazi stílusgyakorlat a regény felépítése, a történések és a nyelvezete. A remekül felvázolt háttér Lengyelországról a 21. század elején alapos és szemléletes. Krakkó kultikus kocsmái kiváló és eredeti helyszínt biztosítanak. Plasztikus képeivel izgalmas és szemléletes lesz az olvasónak. Az Iroda nevű műintézmény az egyik meghatározó pont a történetben, ami egy kocsma. A helyi prosti, Szotyka alakja ad színt, humort még a regénynek, de számtalan egyéb mellékszereplő ad izgalmakat, vagy lendít a cselekményes megjelenésével. Politikusok, médiamogulok nyüzsögnek a díszletben. Krakkó meglepi sötét titkaival az olvasót, érdemes felfedezni. Bár néhány szál elvarratlan marad, mégis lenyűgöző befejezést kapunk.


            
Marcin Świetlicki:  (1961) Lengyel költő, író, a krakkói alternatív zenei élet koronázatlan királya.



 
PRAE, Budakeszi, 2021
300 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786156199089 · Fordította: Volosz Vera

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése