2019. július 18., csütörtök

Európa halála

Réti László: Európa halála
Mit adunk fel a túlélésért?





                                                                                       











A hazai krimiírók között jelenleg magasan Réti László a legjobb. Kedvelem, szeretem olvasni, bár még mindig nem minden könyvét olvastam. Izgatottan, nagy várakozással, mindent félresöpörve vetettem rá magam az új könyvére. Az írásmód és a történet felépítése tökéletes. Nem kérdés, Réti jól ír, tudja mi kell az olvasónak. Háttérismerete is bőven akad. Nincsenek felesleges kitérők, nem voltak benne unalmas részek. Mégis csalódottan tettem le a könyvet. Anyám, én nem ilyen lovat akartam!



Réti ezen kötete ahogy azt a címe is súgja a Falak mögött, majd Európa falak mögött címmel is kiadott vonalat viszi tovább. A történet bár erősen fikció, nagyon valós. Túlzottan is. Konkrétan
a napi politikával foglalkozik, ami kényes és síkos terep állásfoglalás nélkül. A történet ugyan 2050-ben játszódik, mégis ez keményen már ma is így van. Sajnos. Aki elvétve néha beleolvas a napi hírekbe, látja a különféle híradókat az tudja. Én szórakozni, kikapcsolódni akartam, izgalmas nyomozást szerettem volna, némi humorral. Nos, az itt és most nincs. Túltolta a szerző a komoly témát, elvesztette a szórakoztató formát. Tény, hogy érdekes volt, és elgondolkodtató. Mondhatnám azt is: sokkoló. Ám ha a CNN híreire vagyok kíváncsi, azt nézem. Fáj, mert szeretem az író regényeit, de ez sok-sokk volt most. Valahogy soha nem kedveltem a napi eseményekre épülő, arra reagáló alkotásokat, bármennyire reális és valós. Ez afféle divattéma lett mostanában. Az is igaz, hogy a téma igen messze áll tőlem, mégis a hatása alá vont a szerző. Elborzasztott a felvázolt jövőkép. Nem csak a Lánchíd felrobbantása, (nem kéne ötletelni), a vízkészleteink és az arab terjeszkedés, maga a terrorizmus félelemmel tölt el. Mire nőnek fel a gyerekeim, az unokáimnak vajon mit tudunk még megmutatni ebből az országból? Az, hogy éppen ki lesz hatalmon, kit hogyan mozgatnak bábként a háttérből nem is érdekel már. Ez érzésem szerint már most, napjainkban is így van. Legtöbben már aggódunk a jelenlegi helyzetből fakadóan. Tudom, nem dughatjuk homokba a fejünket, a probléma attól nem fog megoldódni. Európa régen elveszett, ahogyan Magyarország is. Mégis az előző krimi a Budapest Boulevard nekem jobban tetszett.




Sok minden megfogalmazódott bennem a témát illetően, de ne politizáljunk, könyörgöm, még itt is! A krimi legyen krimi. Hajsza a gyilkos után, fordulatokkal, izgalommal, akciókkal, humorral, stb.
Ne óvodások túszul ejtésével, mesterlövészekkel, terrorizmussal. Nem volt körömrágósan izgalmas, inkább érdekes kérdésfelvetés ez a történet. A karakterek is jól illettek a sztoriba, bár igazán egyik sem "normális", olvasatomban. Se Mariann, aki ritka undok és hisztis, akaratos, bár okos nő, az apja és politikus társai, nem is lehettek mások. Hamza főhadnagy alakja volt úgy-ahogy kedvenc, bár magánemberként egészen más, mint akcióban. Nem is értettem mit eszik Mariannon...? Az arab háttér Hercggel, Dinasztiával és Neiffel együtt ijesztően valós, félelmetes, ahogy az egész történet. Az ország kiárusítása, a hatalmi belső és külső erők harcai, a gyerekek kérdése, ami igazán a jövőt hordozza izgalmas felvetések. Mindezt az állítólagos, vélt "biztonságunkért". Háát, nem röhög a vakbelem.. Értékeltem a sorok közt finoman megbúvó társadalomkritikát. Sajnos a megjelenített jövőkép elég sötét, szomorú. Mégis azt mondom: olvassátok csak bátran el, fontos ez a maga nemében. Bevándorlással, migrációs kérdésekkel, vallással megspékelve is.


Ami viszont tetszett a lezárás. Magyarosan húzással egy vaddisznó mindig akad, jó, ha kéznél van. Tökéletes és jó befejezés, persze sejtetve akár a folytatás lehetőségét is. Figyelmet érdemlő a téma, okos módon tálalva. Fontos kérdések ezek, de elég a napi hírekben. Komor-komoly, politikai krimit kedvelők előnyben.



Réti László: 1972. december 26-án született.
Rendőrtiszti főiskolát végzett, 20 évig volt rendőrtiszt, vezető beosztásban dolgozott Budapesten. Eleinte álnéven publikálta regényeit. Sikeres könyvei: Célpont Párizsban, Kaméleon trilógia, A parfümőr, A kandahári fogoly, Falak mögött, Budapest boulevard.











Művelt Nép, 2019


500 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155905506

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése