2018. május 5., szombat

Nő az ablakban

A. J. Finn: Nő z ablakban




                                                         













Olvasás után azt érzem, ez tipikusan az a könyv, ami várhatóan nagyszerű film lesz. Sőt, talán sokkal jobb, mint maga a könyv, ami olyan, mintha egy filmforgatókönyvet olvastam volna. Amiből a "félelmetes", lenyűgöző" hiányzott csak, pedig ezt ígéri Gillian Flynn ajánlója a borítón.


Bizonyára az én készülékemben van a hiba, mert a Holtodiglan sem nyert nálam, a belőle készült film viszont tetszett. A "lány.." tipusú könyvek is sorra csalódást okoztak, ez a "Nő" azonban nagyon vonzott. Sajnos Anna Fox egy elég zaklatott személyiség, nem lett kedvenc karakter, sőt, kifejezetten idegesítő volt egy idő után. Anna egyedül él, agorafóbiás, alkoholista, magányos, ami nem csoda. Férje és a lánya elhagyta. Szenved, szenveleg rendesen. Egy kicsit túlságosan is, sokat ismétlődött az ivással és a gyógyszerekkel való küzdelme. Anna alakja olyan volt, mint egy (önszántából) ketrecbe zárt állat, hiszen lassan 1 éve nem lépett ki a lakásából...  Nehéz és szomorú történet, ahol a főszereplő sok fájdalmat érez.Tény, hogy szépen írt Finn, teremt néhány jó karaktert, ám kiemelkedőnek nem érzetem. A noir megújítása erős túlzás szerintem, ahogyan a "hitchcocki feszült fordulat" se jött át nekem. Szerintem ez egy közepes krimi. Lassan indít, sok leíró rész miatt inkább körülményes, kiszámítható befejezéssel. Pedig egy erős vagy váratlan lezárás sokat lendített volna az egész történeten. Érzésem szerint megosztó lelki dráma lesz ez a krimi.

Manapság valóban nagyon sikeresek a pszichológiai thrillerek, de be kell látnom ez nem az én műfajom. Ez a könyv is talán legalább 100 oldallal több mint kéne. A reklám és a marketing erősebb ismét a könyv körül.
Nagyon lassan, körülményesen indult be a történet, és több unalmas rész volt, mint izgalmas. Az ígért "hatalmas csavar-t" olyan könnyű kitalálni, hogy az első néhány fejezet után már tudtam, mire számíthatok. És lőn, úgy lett! Fáradtságos olvasás volt, amit átlag másfél-két nap alatt elolvasok szinte négy napomba került... Érdekes, talán ez az, amit leginkább tartok erről a pszichothrillerről. Vagy nem? Sikított valaki vagy csak képzeltem? Ott mi történik a szomszédban? Őrület, a mindennapi életünkben is, hogy mennyire jobban figyelünk a mások életére, amit a zárt tér tovább fokoz. Azonban a láttam, vagy a képzeletem vitt tévútra, elbizonytalanító, fárasztó.
Érdekes... talán mintha valakit megöltek volna, vagy mégsem? Szóval Anna lelkivilága egy idő után az agyamra ment... Még úgy is, hogy fél szemmel a szomszéd ház ablakait lestem! A gyógyszer-alkohol kombináció nem túl eredményes terápia. Lélekbúvár terápia filmek alkohol és gyógyszer segítségével. Anna nem csupán az agorafóbiájától, de önmagától is szenved.


Ami tetszett az az állandó, régi filmes utalások, címek, idézetek, amelyeknek valójában nem volt annyira súlya vagy szerepe a történetben, mint azt gondoltam volna. Ám kétségtelenül jól simult a szövegbe, illett a sztorihoz. Mellesleg az összes említett filmet láttam. Tetszett még a New York-i hangulat, a város megjelenítése. A. J. Finn debütáló regényének jogait negyven országban adták el szerte a világon, és a 20th Century Fox már készíti belőle filmet. A Nő az ablakban érzésem szerint lesz az új "Lány a vonaton". Akik szerették a Holtodiglant a Lány a vonaton, csónakban, mólón vagy a víz alatt - jég alatt..stb krimiket bizonyára ezt is fogják. Én bevárom a filmet.


A könyv fülszövege:

Anna ​Fox egyedül él New York-i otthonában, egy üresen kongó nagy házban, ami egykor boldog családi élete színtere volt. Férje és lánya nincsenek már vele, agorafóbiával küzd, napjait azzal tölti, hogy idegenekkel csetel a laptopján, régi filmeket néz, túl sokat iszik, és a szomszédjait figyeli.

Amikor Russellék beköltöznek a szemközti házba, még inkább felerősödik benne a vágy, hogy újra együtt legyen szeretteivel. Aztán Anna meglát valamit az ablakból, amitől ingatag világa omladozni kezd. Tényleg látott valamit, vagy csak a képzelete játszott vele? És milyen következményekkel jár, ha megvádolja új szomszédjait?
A Nő az ablakban feszült és fordulatos hitchcocki thriller a Hátsó ablak stílusában.
A könyv jogait negyven országban adták el szerte a világon, és a 20th Century Fox készít belőle filmet. Megjelenése után egy héttel egyből a New York Times bestsellerlistájának élére ugrott.

„Finn megalkotta az új évezred noirját, igéző karaktereivel, megdöbbentő fordulataival, gyönyörű stílusával és egy mesélővel, akivel szívesen elkortyolgatnék egy üveg pinot noirt. Talán kettőt – nagyon sok kérdésem lenne hozzá.” Gillian Flynn





Eredeti mű: A. J. Finn: The Woman in the Window

Eredeti megjelenés éve: 2018
Alexandra, Pécs, 2018
432 oldal · ISBN: 9789634471387

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése