2013. augusztus 1., csütörtök

A tetovált lány

Stieg Larsson: A tetovált lány


                                              







Különös kapcsolatban vagyok ezzel a lánnyal... amikor idehaza is kitört a skandináv krimi és a Larsson mánia, gondoltam, majd elmúlik. Bizonyára csak túllihegik. Aztán kiderült, film is készült a sorozatból, sőt, az amerikai filmesek is lecsaptak a könyvre. Kezdett érdekelni, figyelni kezdtem, utána kerestem az írónak és a trilógiájának. Aztán a tavalyi, baráti László napon, a háziasszony karikás szemeit látva rákérdeztem: Talán keveset aludtál?  Az igen válasz után a miért is kiderült: ezt a sorozatot olvasta, a befejező részt és nem tudta letenni. Ennek már hittem, sőt, felajánlotta a sorozatot kölcsönbe. Nosza, legyen!



Elkezdtem és ámultam - bámultam! Alapos, kidolgozott történet, elgondolkodtató társadalomkritikával, izgalommal. Na, még ilyet: hogy a jóléti Svédországban is "a nők negyvenhat százaléka válik áldozatául férfiak által elkövetett erőszakos bűncselekménynek"

Miről is szól A tetovált lány? Az eredeti cím igen kifejező: Man som hatar kvinnor, vagyis: Férfiak, akik gyűlölik a nőket. Ez elég sokat mondd el a könyvről. A tetovált lányt, Lisbeth Salandert is bántalmazták és a Vanger családban is akad néhány nőgyűlölő. Természetesen a könyvben van bőven korrupció, intrika és  hatalmi harcok is, de a fő vonal mégis csak a nőkkel
való erőszakoskodás. Ami nagyon nem helyén való.

Negyven éve történt. Az agg milliárdos elveszítette unokahúgát, akit gyermekeként szeretett. Azóta is, évről évre, valaki – mintha ezzel az őrületbe akarná kergetni – minden születésnapján emlékezteti az idős urat arra a tragikus napra, minden alkalommal kap ajándékot valakitől, valahonnan. Henriett rejtélyes eltűnése mögött sok sok érdekesség van még. Kapunk titkot és talányt bőségesen, minden okkal történik. Spoiler nélkül ennyit elég is írni, olvasni kell!

A Vanger klán története, a menő újságíró oknyomozása, és Lisbeth sorsa bontakozik ki a lapokon.
Lisbeth igazi belevaló, talpraesett, "tökös nő", nagyon jó, szerethető karakter. Kedvencem is lett, amolyan "női James Bond" -szerű, zűrös családi háttérrel, kiváló hacker tudásával, motorjával igazi jelenség. A sorozat pedig, amolyan svéd összeesküvés elmélet. Nagyon hihető, elgondolkodtató családregény, erős krimi szállal. Az eligazodást helyszínrajz és családfa teszi teljessé.

Kedvencem lett a  sorozat! A skandináv krimik alapdarabja ez a történet.
Senkit ne rémítsen meg a könyv vastagsága, mert a vége felé az ember szeretné ha még lenne tovább is. Hihetetlen alapos a történet, gondosan kidolgozott, minden részlet a helyén van. Ami még fontos egy jó kriminél: hihető! Nagyon tetszett a stílus is. Miután épp egy éve végigolvastam, most 1 évre rá ismét elővettem. Tud újat adni! Larsson mesterien csűrte-csavarta a szálakat, végig fenntartotta az érdeklődésemet. Azóta beszereztem én is a teljes sorozatot. Érezhető az író újságírói múltja, tudása.
Kár, hogy Stieg Larsson nem érhette meg a sorozat világsikerét, mert 2004-ben egy alattomos szívroham elvitte őt, alig 50 évesen.

http://www.delmagyar.hu/vilagvevo/stieg_larsson_a_tetovalt_lany_irojanak_titkai/2172578/

Láttam a filmet is, az eredeti svéd sorozatot, nem az amerikai változatot. A svéd filmadaptáció egészen részletesen és jól dolgozza fel a történetet, de  szerintem a könyvet még mindig nem helyettesít. A kettő együtt igazán kerek, illetve nem volt baj, hogy tudtam előre, mi fog következni.
Olvassátok izguljatok, és gondolkozzatok! A skandináv krimik hazai kiadója az Animus, ezzel igazán nagyot dobott, hogy elhozta, megismertette velünk ezt a remek sorozatot, hála érte.

Néhány adalék: jelen napig a moly.hu oldalon 1140 emberke olvasta, a könyv értékelése 91%-os!
Kedvenc kriminek 304-en jelölték! (én is ).

5/5.

Sorozat további két kötete:
A lány, aki a tűzzel játszik
A kártyavár összedől



- eredeti megjelenés éve: 2005 -


Animus, Budapest, 2009
574 oldal · ISBN: 9789639884229 · Fordította: Péteri Vanda

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése