Claire Keegan: Már későn
A tavalyi év egyik nagy sikere volt Claire Keegan Ilyen apróságok kisregénye. A katolikus apácák által működtetett Magdolna-mosodák története félemetesen megrázó, valós alapokon áll. A rövid, erős hatással bíró könyv sokáig az olvasóval marad, különösen, hogy filmre is került.
Érdeklődve vártam Keegan új könyvét, ami három novellát tartalmaz. Középpontban a férfi-nő kapcsolat és buktatói állnak. A témája miatt érdekelt a könyv elsősorban. Nem egy vidám történet ez a három kis novella. Tömör, atmoszférateremtésben erős próza, a szerző most is csodálatosan ír. A kötet kivitele ismét kivételesen gyönyörű.
Claire Keegan narratívájának nem megszokott stilusa van. Esetfeltáró, szikár és visszafogott, távolságtartó, hagyja gondolkodni az olvasót.
A szerzőtől megszokott módon pontos és kíméletlenül őszinte esetleírásokat kapunk. Mindhárom novellának van egy jellegzetesen borongós jellege, különösen a harmadiknál erős ez a hangulat. Számomra végtelenül leegyszerűsített, ahogyan a férfi és egy nő kapcsolata feltárul előttünk az első novellában.
Claire Keegan letisztult, komplex történeteiben mégis minden a helyén van. Talán a legelső novella tetszett leginkább. Abszurd, de hatásos, ahogyan a másik két történet is ütős. Cathal magányos, unalmas életét egy irodában tengeti. Kapcsolata közvetlen az esküvője előtt futott zátonyra. Gyorsan kiderül, semmi közös nem volt a fiúban és a kiválasztottjában, különös módon mégis szinte az utolsó pillanatig bíztak a házasságban... A visszaidézett és megélt élethelyzetek elképesztőek, érezhetően nem egymásnak teremtődtek. A valóság szomorú véget ér, de ez valójában felmentés egy rossz házasságból. Sok furcsa érzést generált bennem ez a történet. Talán az egymás felé irányuló empátia és a valós érzelmek hiánya volt a legmeglepőbb. A magány és a kapcsolat utáni vágy mégis felülírt mindent. Mindhárom novella fokozatosan válik nyomasztóvá. Érdekes kérdéseket, fontos témákat vet fel.
A második kis történetben egy születésnapját ünneplő írónő áll a középpontban, aki elvonultan akarja életét átgondolni, Heinrich Böll egykori házában. Ezt zavarja meg egy titokzatos látogató. A férfi váratlan felbukkanása az eseményeket felborítva mutat rá a férfi-nő kapcsolat mélységére. A furcsa kaland kimenete meglepő véget hoz.
A harmadik tökéletesen felbosszantott és ettől lett hatásos. Egy igazán idilli, jó házasságban élő nő, rádöbben neki csak a férje volt az életében az egyetlen férfi...ki kellene próbálnia, milyen lehet mással... háát, megtudja. Sikeresen kifog egy olyan alakot, hogy az a hétvége beég az emlékeibe, nem fogja elfeledni. Talán megtanulja értékelni jó helyzetét, a másik érzéseit, szerelmét. A nő nehéz pillanatokat él meg, mire eljön a megoldás. Kétségtelen, hogy ez a legütősebb, legerősebb, kifejezetten provokatív történet a háromból.
Nem vagyok benne biztos, hogy sikerült megragadnom a lényegét, mélységét, lehet nem jó a megfejtésem. Ambivalens érzéseket hagyott a kötet bennem. Valahogy kivűl maradtam az írónő világából, hiányérzetem volt. Leginkább Ali Smith vagy Annie Ernaux stílusát idézte nekem.
Ezek a novellák hatásosan, tömören mutatnak be egy-egy problémát, számos téma jelenik meg jelzés-szerűen. A testi vágy, kiégett házasság, magány és önmagunk megismerése mellé egyéb frusztrációk, amitől a történetek jellemzően maiak és emberiek. Férfiak és nők gyötrődnek érzelmeik hálójában. Élénk képekkel megrajzolt, olvasmányos kötet.
A kiadótól ITT rendelhető kedvezménnyel!
Claire Keegan 1968-ban született Írországban, az USA-ban járt egyetemre, majd Walesben is élt. 2022-ben A csendes lány címmel mutatták be a Foster című művéből készült filmet. Az Ilyen apróságokból szintén film készül. A szerző rögtön 1999-es debütálásakor díjak sorát nyerte el. Eddig öt könyve jelent meg.
XXI. Század, Budapest, 2024
112 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635685493 · Fordította: Nemes Anna
Claire Keegan letisztult, komplex történeteiben mégis minden a helyén van. Talán a legelső novella tetszett leginkább. Abszurd, de hatásos, ahogyan a másik két történet is ütős. Cathal magányos, unalmas életét egy irodában tengeti. Kapcsolata közvetlen az esküvője előtt futott zátonyra. Gyorsan kiderül, semmi közös nem volt a fiúban és a kiválasztottjában, különös módon mégis szinte az utolsó pillanatig bíztak a házasságban... A visszaidézett és megélt élethelyzetek elképesztőek, érezhetően nem egymásnak teremtődtek. A valóság szomorú véget ér, de ez valójában felmentés egy rossz házasságból. Sok furcsa érzést generált bennem ez a történet. Talán az egymás felé irányuló empátia és a valós érzelmek hiánya volt a legmeglepőbb. A magány és a kapcsolat utáni vágy mégis felülírt mindent. Mindhárom novella fokozatosan válik nyomasztóvá. Érdekes kérdéseket, fontos témákat vet fel.
A második kis történetben egy születésnapját ünneplő írónő áll a középpontban, aki elvonultan akarja életét átgondolni, Heinrich Böll egykori házában. Ezt zavarja meg egy titokzatos látogató. A férfi váratlan felbukkanása az eseményeket felborítva mutat rá a férfi-nő kapcsolat mélységére. A furcsa kaland kimenete meglepő véget hoz.
A harmadik tökéletesen felbosszantott és ettől lett hatásos. Egy igazán idilli, jó házasságban élő nő, rádöbben neki csak a férje volt az életében az egyetlen férfi...ki kellene próbálnia, milyen lehet mással... háát, megtudja. Sikeresen kifog egy olyan alakot, hogy az a hétvége beég az emlékeibe, nem fogja elfeledni. Talán megtanulja értékelni jó helyzetét, a másik érzéseit, szerelmét. A nő nehéz pillanatokat él meg, mire eljön a megoldás. Kétségtelen, hogy ez a legütősebb, legerősebb, kifejezetten provokatív történet a háromból.
Nem vagyok benne biztos, hogy sikerült megragadnom a lényegét, mélységét, lehet nem jó a megfejtésem. Ambivalens érzéseket hagyott a kötet bennem. Valahogy kivűl maradtam az írónő világából, hiányérzetem volt. Leginkább Ali Smith vagy Annie Ernaux stílusát idézte nekem.
Ezek a novellák hatásosan, tömören mutatnak be egy-egy problémát, számos téma jelenik meg jelzés-szerűen. A testi vágy, kiégett házasság, magány és önmagunk megismerése mellé egyéb frusztrációk, amitől a történetek jellemzően maiak és emberiek. Férfiak és nők gyötrődnek érzelmeik hálójában. Élénk képekkel megrajzolt, olvasmányos kötet.
A kiadótól ITT rendelhető kedvezménnyel!
Claire Keegan 1968-ban született Írországban, az USA-ban járt egyetemre, majd Walesben is élt. 2022-ben A csendes lány címmel mutatták be a Foster című művéből készült filmet. Az Ilyen apróságokból szintén film készül. A szerző rögtön 1999-es debütálásakor díjak sorát nyerte el. Eddig öt könyve jelent meg.
XXI. Század, Budapest, 2024
112 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635685493 · Fordította: Nemes Anna
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése