2022. október 16., vasárnap

Bloginterjú - Stefan Ahnhem

Bloginterjú - Stefan Ahnhem



                                                        





A svéd krimi- és forgatókönyvíró az Animus Kiadó meghívására érkezett az őszi Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásárra hazánkba. Stefan Ahnhem a Fabian Risk nyomozó főszereplésével készült krimisorozat szerzője, az utóbbi évek egyik legnagyobb meglepetéseként robbant be a köztudatba, lett az olvasók kedvence. Most először járt Magyarországon, két napot töltött nálunk. Az Animus Kiadó által kapott lehetőséget köszönve, egy negyven perces, oldott hangulatú, közvetlen beszélgetést folytathattam a népszerű szerzővel.

      
Mi a véleményed a magyar kiadásokról?

Profi a magyar kiadás. Szeretem őket, letisztultak, kifejezőek. Gondot fordítottak arra, hogy jól illeszkednek a történeteimhez. A Mínusz 18 borítója a kedvencem, nagyszerű munka. Máshol úgy látom, nincs erre igazi ötlet, mintha nem is olvasták volna a könyvet. Talán még a magyar fordítás is jobb, mint az angol.






Miért éppen krimit írsz? Forgatókönyvekkel kezdted, ebből ered a krimiírás?

Eredetileg sit-comot, vígjátékot írtam, illetve a Mankell történeteiből készült sorozathoz írtam forgatókönyveket. Moziban a Hetedik, vagy a Bárányok hallgatnak-típusú filmek a kedvenceim. Ha ezeket szeretem, miért ne írnék krimit, thrillert? A producerek meglepődtek, de azt mondtam, hogy miért ne írhatnék mást? Izgalmas kihívásnak éreztem, hogy bizonyítsak más műfajban. Norvégiában adatott meg először a lehetőség, amikor Karin Fossum egyik regényét filmre írtam. Ez hatalmas siker lett, ekkor meglátták, hogy tudok ilyet is írni. Ez egy mód arra hogy feltegyem az élet nagy kérdéseit, élet és halálról, erkölcsi morálról. Amikor minden egy bizonyos ponthoz érkezik, hogyan reagál erre az adott karakter, egy bizonyos helyzetre, így lehet érzéseket kelteni, amikor a kis dolgok is fontosak, ki mit hoz ki egy helyzetből. Egy lapra tenni fel mindent! A gyilkosság módja nem annyira érdekel, hanem a háttere, a miértek, az odavezető út.

Ha igazán érezni akarod a könyvet, az érzelemkeltés a fontos: boldogságot vagy reményt adni, megijedni, mérgesnek lenni! Ezt kell nekem elérni, kapcsolódást a karakterekhez, ami beszippantja az olvasót, az élet halál szituációkban ez nagyon magnetikus. A lényeg, hogy az olvasóban is felmerüljenek ezek a kérdések.

"Csak arra vágyott, hogy összekuporodjon a takaró alatt egy csésze gőzölgő teával, és folytathassa Jussi Adler-Olsen Palackpostáját." (Kilencedik)



Olvasod a kortárs kollégákat? A Kilencedik című krimiben név szerint említed Jussi Adler-Olsen nevét és a Palackposta krimijét, amit az egyik szereplő olvas. Csupán kikacsintás, vagy tényleg olvasod magad is?

Mielőtt elkezdtem krimit írni, több időm volt olvasni. Most kevés, hiszen sokáig tart írni, tovább mint olvasni. Nem igazán olvasok krimit, hiszen én is ezt írok. Amikor írok, főleg nem ugyanazt a műfajt olvasom. Maradok a saját buborékomban. Kollégáktól nem komplett könyvet, max 100 oldalt szoktam, hogy megérezzem a stílust, hangulatot. Kikapcsolódásnak Stephen Kinget, szépirodalmat olvasok.

A sorozat egyik fő vonala a korrupció. Mi a helyzet a rendőrségi korrupcióval? Ennyire elterjedt, ilyen súlyos a probléma?

Skandinávoknál nem igazán jellemző: kifizeted az adódat, és a politikusok teszik a dolgukat. Ám a rendőrségen, ez más, kérdés az is, miért lesz valaki rendőr? Jót akarnak tenni, elkapni a gonoszokat, és bizony vonzó a sötétség. Amikor a határok közelében vagy, csupán egy lépés választ el, amit könnyű átlépni. Ha tűzoltó vagy, oltani, menteni akarsz, ám kell egy tűz. Ha 30 évig vagy tűzoltó, és nincs tűz, unatkozol, akarod azt a tüzet! A korrupció szorosan kötődik a hatalomhoz, ha magas pozícióban vagy sérthetetlennek érzed magad, és talán úgy érzed, nincs kockázat. A hatalom torzítja a személyiséget. Nem feltétlenül, de előfordul. Erre példa Kim Sleizner alakja.

"Sokan vagyunk, akik abban reménykedünk, hogy a jó végül győzedelmeskedik." (A verem)


         
Másik fontos elem ezekben a krimikben a zene. A könyvben szóló zenék a saját kedvenceid?

Igen, imádom a zenét, állandóan hallgatom. Természetesen amikor írok, csend van, arra van szükségem. Amikor ébren vagyok, mindig zenét hallgatok, jól ismerem ezeket a zenéket. Fabiannak nincs ideje koncertre járni, de szeretem, hogy bele tudom szőni a zenét a történetbe. Bele is szoktam hallgatni én is. Nem csak Fabian ízlése jelenik meg, a többi szereplő is hallgat zenét, akár rosszat is, ami a személyiséget tükrözi. Jön majd Malin, akinek más a zenei ízlése. A karakterek zenei ízlését is meg kell alkotni, ez sem könnyű feladat, kifejezőnek tartom.

Ki inspirálja az erős női karaktereket, van erre minta?

Új karakternél nem a nemtől függ, hanem a személyiségtől, trükkös dolog férfiként, sikeres emberként, nőkről írni, sok a hibalehetőség. A személyiség a lényeg, egy karakternél sincs speciális minta, nem nőt vagy férfit írok, hanem a személyiséget. Mit tenne ez a karakter abban a bizonyos helyzetben. Mellékes a neme. A németek azt hitték, hogy a feleségem írja a női személyeket illetve ötletel, de ő csupán olvassa és reagál. Úgy döntöttem, hogy nem félek nőket alkotni.

Az új generációs skandináv krimik egyik legnagyobb tehetségének tartanak, Nesbo és Kepler szintjén említenek. Számítottál ekkora sikerre?

Nem. Kiadó nélkül kezdtem írni, négy éven keresztül: két hónapig írtam a könyvet, utána ismét keményen dolgoztam, hogy újra írhassak. Azt sem tudtam, be tudom-e fejezni a könyvet, nem volt határidő, csak írtam. 35 nyelvre van jelenleg lefordítva, berobbant a piacra. Bevallom, ijesztő erre gondolni, ha nem sikerül, akkor ez elveszett idő. Nagy élmény volt írni, még ha nem is a siker vezérelt, élveztem a munkát, nem sajnáltam az időt rá. Álmodtam persze a sikerről, de nem hittem benne, a siker sok emberen múlik. A bloggerekre is szükség van, nagy szerepük van a sikerben. Neked is. Emberekre, akik olvasnak, véleményt mondanak, hírét viszik a kötetnek.

        
Lehet a siker nyomasztó egy újabb könyv írásánál?

A második volt nagyon nehéz, az első hatalmas sikere után. Minden jó kritikának nagyon örültem, de volt egy kritika, talán Hollandiában, ami azt mondta, hogy a Fantom a lehető legjobb kezdete egy krimisorozatnak, hogyan lehet ezt felülmúlni? Ez számomra nagy nyomás volt, és azon kaptam magam, hogy a negatív kritikáknak is örültem. Ez inspirált, hogy megmutassam, tudok még jobbat is írni. Már nyugodtabb vagyok e tekintetben.

Miért döntöttél úgy, hogy lezárod Fabian Risk történetét? Ez egy inspiráció az újra, de bátor döntés szerintem. Késznek érezted? Gyakran kérdezték eleinte, hogy mennyi könyv lesz, de nem tudtam előre, csak annyit mondtam, majd meglátjátok. Nem akartam ismételni, a helyzet az ezzel a hat könyvvel, a történet lezárja azt, amit az elsőben elkezdtem. Gondoltam a sorozat kötetei olvashatóak külön-külön is, de mind egy közös történetszálra fűződik fel. Ezt lezártam, aztán meglátjuk.


Az új könyvemet most fejeztem be, hétfőn ment a nyomdába. Ez egy mellékszál Malin karakterének, aki humoros, életteli nő, remélem szeretni fogják az olvasók. A verem kötetben minden karaktert egy helyre akartam hozni, hogy együtt megoldják a bűncselekményt. Elég vaskos lett, hatszáz oldal körül, így Malin történetét kivettem, ez kb: 180 oldal. Fél évvel később az ügynököm kíváncsi lett rá és elolvasta, ami nagyon tetszett neki, így lett belőle egy külön könyv. Megírtam Malin történetét, ami 300 oldal körül lett. Ez a Verem eseményeinek egy másik oldala. Szeretem Malin karakterét, ő nagyon eltér Fabiantól, de hatással van mindenre. Ez novemberben jelenik meg Svédországban. Persze lehet, hogy később még újra találkozunk Fabiannal, mondjuk 12 év múlva, az események után, már ennyivel idősebb lesz. Hamarosan befejezek egy pszicho-thrillert, ami nem krimi. Decemberben kell leadnom és várhatóan tavasszal jelenik meg svédül. Két könyvem is érkezik így gyors egymásutánban, kivételesen párhuzamosan dolgoztam a könyveken.

                  
Szerinted mitől ennyire népszerű a skandináv krimi? A magyar piac tele van velük, itt nálunk talán A tetovált lánnyal indult ez a hatalmas, robbanásszerű siker.

Gyakori kérdés, de helytálló. Sok válasz van, Svédország nagy feltaláló, az igazi krimi olyan mint egy találmány. Pontosan kell működnie, mint egy Rubik kockának, vagy svájci órának. A svédek nagyon logikusak, letisztultan gondolkodnak, jó mesélők, elég Astrid Lindgren nevét említenem.
Sikeres íróink voltak, talán így működik, hogy a siker, sikert hoz. Említhetném még a skandináv mitológiák világát is. de akár Steinmar, vagy Björn Borg nevét. Akkoriban mindenki sielő vagy teniszező akart lenni. Svédország kicsi, naponta legalább egy új krimi jelenik meg. Ez 380-400 új svéd krimi évente. Ha ilyen sok van, sok benne a jó is, de a rossz is természetesen. Keményen dolgozunk a sikerért. Talán még a kifacsart, beteg sötétség, és a meseszép természet különleges egyensúlyát említeném. A nap állandóan süt, az én könyveim - egy kivételével - nyáron játszódnak, az ég kék, süt a nap, ez a legfélelmetesebb, ilyen időben nem történhet baj, biztonságban érezzük magukat. Éjjel készülsz és félsz, de nyáron nem. Sötétben el tudsz bújni, a világosban nem. Ez a kontraszt furcsa, de izgalmas, sok lehetőséget rejt magában.



    
Hálás köszönet az Animus Kiadónak a kivételesen ritka alkalomért! Bízzunk benne, ellátogat még hazánkba Stefan Ahnhem, akinek további sikereket kívánunk! Izgatottan várjuk Malin történetét, a további krimiket.

Köszönöm Hajdu Ildikó remek tolmácsolását, közreműködését az interjú létrejöttében.
























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése