2019. november 1., péntek

Magyar sellő

Darvasi László: Magyar sellő 





                                                                                               












Darvasi László a kortárs magyar próza egyik kedvelt és jelentős alakja. Vitán felül szépen ír, lírai, különleges nyelvezete van, amit jó volt olvasni. Regényében veretes, szép mondatok követik egymást.


Az új regény hangulatos, igazán különleges irodalmi csemege. A romantika korában, egy kitalált német városkában játszódó történet megkapóan mai vonatkozásokkal bír. Azt a címbéli sellőt Magyarországról hozzák ebbe a német kisvárosba. A sellő azonban a város határában elszökik. Ez már alap a bonyodalmakra.

Nekem a sokadik olvasásom után rá kellett jönnöm, hogy Darvasi talán nem az én íróm. Novelláit és tárcáit szeretem, ahogyan Szív Ernő munkássága is kedves nekem. Már a Taligás is nehéz volt, mintsem igazi élményt adó olvasás. Emlékeim szerint eléggé megosztotta az olvasóit, talán többen nem értették a kötet üzenetét, mást vártak, a koncepciójával nem tudtak azonosulni. Most valami hasonlót érzek én is. A Magyar sellő ebbe a vonalba illeszkedik. Természetesen a téma és a társadalomkritika él, aktuális, erős, kell. Biztosra veszem, hogy ezt nem is lett volna értelme más módon beleszőni, így erős a szöveg. Lehet ez egy jó regény, mégis némi csalódással csuktam be a könyvet. Érvek és ellenérvek kavarogtak bennem, lehet nálam a hiba, de most nem találtunk igazán egymásra a könyvvel. Nem úgy, ahogyan kellett volna. Elég nyomasztó is volt rendesen a történet egyes fordulatait olvasni.


A túlélés, az alkalmazkodás sosem volt könnyű. Az elnyomó, uralkodó hatalom és az egyén viszonyáról számtalan irodalmi alkotás született, kedvelt téma ez. Nem mellékesen aktuális is mindig. A kötet a kiszolgáltatottságról szól, a hatalom (itt ezt a gróf képviseli) mindenek felettiségéről és arról, hogy a sok lélekölő rossz ellenére remény mégis van. Legalábbis a végén ezt üzeni az író.Talán ez Darvasi egyik legbátrabb műve, visszahelyezi a ma történéseit egy korábbi korba. Szerintem nagyon bátor és jó könyv, a romantika korába játszódó események napjaink történéseire való utalásokkal megírt regénye ez. Valóban sok nyomorúságot észlelhetünk magunk körül Magyarországon, ha nyitott szemmel, figyelmesen járunk. Bármennyire is fáj, jelenleg ez van. Mi a megoldás, hogyan tovább, ki tudunk-e lépni a szarból, ami már legalább nyakunkig ér? Na, ez már izgalmas kérdést feszeget.


Ami azért kimondottan zavart a sok b+, altesti poénok garmadája, kínzások, no és a szar is árad bőven...azért ez mégis csak egy szépirodalmi regény lenne, vagy mi a szösz. Trendi manapság, újszerű vagy nyílt, őszinte szókimondó, kinek hogy tetszik. Ez most kissé túl lőtt a célon, nekem néhol öncélú, érzésem szerint. Viszont a szerző érzékletesen finom lírája megkapó. Szépen, kifejezően ír, azt meg kell adni. Ezeket a részeket öröm volt olvasni. Darvasi regénye nagy érdeklődésre tarthat számot. Alig kétszáz oldal sűrű, tömény gondolatok egysége.



Valami még így is hiányzott nekem, vagy túl sok volt és így mégsem dobogtatta meg a szívemet. Értettem a lényeget, az üzenetet. Az ígéretes kezdés után túl míves szépirodalmat kaptam. Az olvasás élménye nem volt felhőtlen szórakozás, a könyv szépségét megtörte a túl sok, szerintem indokolatlan trágárság. Engem sajnos akkor is taszít ez a mennyiség, ha sokaknak ez ma nyerő. Van olyan félelmem, hogy több olvasó kedvét elveszi kicsit, félelmet és tartózkodást okoz a mai magyar, kortárs irodalommal szemben.
Még emésztenem kell az élményt, ami egy gondolkodásra késztető, váratlan gyomrossal is felért most.



Darvasi László: 1962. október 17-én, Törökszentmiklóson született.1986-ban diplomázott szegeden a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola magyar-történelem szakán. József Attila díjas (1998) magyar pedagógus, költő, író, újságíró, szerkesztő.
Néhány ismert munkája:
Hogyan csábítsuk el a könyvtáros kisasszonyt? (regény, 1997) A könnymutatványosok legendája 1999,
(Szív Ernő álnéven) A lojangi kutyavadászok (kínai novellák, 2002) Trapiti, avagy a nagy tökfőzelékháború (ifjúsági regény, 2002) Összegyűjtött szerelmeim (dzsessznovellák, elbeszélések, tárcák, 2003) Virágzabálók (2009). Isten. Haza. Csal (2015) novelláskötet.





Magvető, Budapest, 2019
204 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789631439496

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése