Presser könyve 2.
“Amíg te játszottál a téren, én billentyűket gyúrtam egy zongorán.”
A második könyv is egy meglepően eredeti memoár, sztorigyűjtemény, nagyszerű folytatás. A történetmesélés módja megegyezik az elsőnél tapasztalt módszerrel: az a koncepció, hogy nincs koncepció. Presser csapongva emlékezik, amit élvezet olvasni. Van stílusa és humora, főleg, hogy számtalan érdekes és új információkat kap még a korszakot jól ismerő, tapasztalt rockrajongó is. Ez nem csak a saját és az LGT pályaképe, ez a magyar rock történelme is szemelvényekben. Sok esetben érdemes a sorok között olvasni, a lényeg éppen az, amit nem ír le... Tetszettek ezek a részek, utalások, finoman pikirt beszólások. Erdős doki itt is szerephez jut, sőt, némi kései elismerést is kap.
Presser egy ikon a hazai zenei életben, két lábon járó rocklexikon. Érezhetően végig őszintén mesél, ahogy ő látta, megélte. Ez az ő könyve, személyes története, ahol Barta és Somló vagy Mihály Tamás emléke hangsúlyos, hiszen ugye, mi Jóbarátok vagyunk.Izgalmas és eredeti a Barta - Karácsony vagy a Laux - Solti párhuzam, ami az LGT megszólalását erősen meghatározta.
Valahogy mindig is többre tartottam az LGT és Presser munkásságát, mióta először hívtak, menjek ki velük a hegyoldalba... bár még csak tizennégy voltam, de rögtön felültem erre a Zenevonatra. Pedig hol volt még a Fiú, La Baletta No. 2, a Rozsdás szög vagy a 424-es csatahajó? Közelebb állt hozzám mint a naagy Omega, ahol a füst, fényorgia elvitte a hangsúlyt a szövegekről és a zenéről, valahová az űrbe. Látvány volt az LGT-showk esetében is, de a tartalom is fontos maradt. Pazar képek, iratok, különleges, sosem látott fotók és a QR-kódok adnak extra tartalmat a könyvhöz.
Valahogy mindig is többre tartottam az LGT és Presser munkásságát, mióta először hívtak, menjek ki velük a hegyoldalba... bár még csak tizennégy voltam, de rögtön felültem erre a Zenevonatra. Pedig hol volt még a Fiú, La Baletta No. 2, a Rozsdás szög vagy a 424-es csatahajó? Közelebb állt hozzám mint a naagy Omega, ahol a füst, fényorgia elvitte a hangsúlyt a szövegekről és a zenéről, valahová az űrbe. Látvány volt az LGT-showk esetében is, de a tartalom is fontos maradt. Pazar képek, iratok, különleges, sosem látott fotók és a QR-kódok adnak extra tartalmat a könyvhöz.
Izgalmas volt olvasni egy-egy dal, lemez elfogadtatása és kiadása körüli "párt-rituálét". Ez volt anno a "komcsizmus". Aki élt akkor, tudja, aki még nem, most megtudhatja. Megismerhetjük, hogyan születtek a lemezek, hogyan működött a cenzúra. Öröm volt a Loksi album keletkezésének hátterét olvasni, amihez sok jó emlék fűz engem is. Fontos és színes ez a könyv, kiváló kordokumentum. A lapokon életre kel a múlt, a hazai zene története ez a javából.
Számtalan adalékkal, háttérrel a legvidámabb barakk érzettel megspékelt korrajz. Olvashatunk szakmai titkokat a koncertekről, de a sok díj, letiltás háttere mellett a ma már középkorúvá érett Gyöngyhajú lány is kapott egy teljes fejezetet, benne a Kanye West perrel.
Mindezek mellett a személyes részek teszik igazán egyedivé a könyvet. A Klauzál téri Nagycsarnok és az édesapa alakja, majd az édesanyja Elvirka emléke, ami végig kíséri a koncert és lemezkészítés fázisait. Megindító egyszerűséggel, érezhető ragaszkodással írja meg ezt a kivételes anya-fiú kapcsolatot.
Presser a magyar könnyűzenei élet egyik legnagyobb alakja, aki olvasta az első részt ki ne hagyja a folytatást, megéri, nem fog csalódni! Sőt, még olvastam volna tovább, bár lenne egy harmadik rész, mondjuk "ami az előzőekből kimaradt" címmel. Hatalmas ívet futott be a zenészpálya, emlék, történet bőven akadna még.
A Vigszínház zenei élete is természetesen megelevenedik. Ha valakinek eddig nem lenne egyértelmű: a szerző és a ZENE, kezdetektől megbonthatatlan kapcsolatát a könyvből megismerheti. Presser szenvedélye a ZENE, sőt maga Presser "a" ZENE.
Itt most a kollégákról is bővebben mesél, Komár sikereinek hátteréről, hogyan lett belőle a "magyar Elvis", de Zorán pályaképe is megelevenedik aprólékosabban, a vele és Dusánnal való közös munka kap hangsúlyt, de kitér a Ruzsa Magdival és Oláh Ibolyával való közös alkotásokra is. Izgalmas volt a zenekar életét meghatározó tagcserék mögé látni. Néhány ikonikus sztártalálkozásba és fesztiválkaland is megidéződik. Mondhatom ez tényleg színtiszta, szentimentális rock and roll a javából.
Egy legendás életút színes és izgalmas képeit olvashatjuk. Presser "kézen fog" és egy újabb "nagy utazás"-ra viszi az olvasót. Száguld a Zenevonat, a megállókban kultikus dalok, kollégák tűnnek fel. A pályáját tekintve szakmailag és emberileg is példakép lehet a fiataloknak. Élmény volt a sok-sok remek és meglepő sztorit olvasni, kicsit belelátni Presser emlékeibe. Az olvasó bepillanthat a rockzene hazai kulisszái mögé, a szerző szemüvegén keresztül. Olvashatunk NDK-s és amerikai koncertekről, angol lemezkészítésről,emlékezetessé lett lengyel, román, vagy szovjet turnékról, ahol a zenekar szinte kiszolgáltatottja volt a rendszernek, csak másodlagos volt az állami "zeneértők" játékszereként. Milyen is volt, mikor évek múlva "Megjött Moszkvából a csomag"...
Az első könyvről IDE kattintva olvashatod az ajánlóm!
"Azt mondták, a második sokkal nehezebb lesz.
Az biztos.
De én nem ijedtem meg.
Mert ez a könyv nem a második,
hanem az első könyv második fele.
Nem is „ugyanolyan”. Ugyanaz.
Csak egy évvel később lett kész."
Itt most a kollégákról is bővebben mesél, Komár sikereinek hátteréről, hogyan lett belőle a "magyar Elvis", de Zorán pályaképe is megelevenedik aprólékosabban, a vele és Dusánnal való közös munka kap hangsúlyt, de kitér a Ruzsa Magdival és Oláh Ibolyával való közös alkotásokra is. Izgalmas volt a zenekar életét meghatározó tagcserék mögé látni. Néhány ikonikus sztártalálkozásba és fesztiválkaland is megidéződik. Mondhatom ez tényleg színtiszta, szentimentális rock and roll a javából.
Egy legendás életút színes és izgalmas képeit olvashatjuk. Presser "kézen fog" és egy újabb "nagy utazás"-ra viszi az olvasót. Száguld a Zenevonat, a megállókban kultikus dalok, kollégák tűnnek fel. A pályáját tekintve szakmailag és emberileg is példakép lehet a fiataloknak. Élmény volt a sok-sok remek és meglepő sztorit olvasni, kicsit belelátni Presser emlékeibe. Az olvasó bepillanthat a rockzene hazai kulisszái mögé, a szerző szemüvegén keresztül. Olvashatunk NDK-s és amerikai koncertekről, angol lemezkészítésről,emlékezetessé lett lengyel, román, vagy szovjet turnékról, ahol a zenekar szinte kiszolgáltatottja volt a rendszernek, csak másodlagos volt az állami "zeneértők" játékszereként. Milyen is volt, mikor évek múlva "Megjött Moszkvából a csomag"...
Az első könyvről IDE kattintva olvashatod az ajánlóm!
"Azt mondták, a második sokkal nehezebb lesz.
Az biztos.
De én nem ijedtem meg.
Mert ez a könyv nem a második,
hanem az első könyv második fele.
Nem is „ugyanolyan”. Ugyanaz.
Csak egy évvel később lett kész."
ITT tudod megvásárolni kedvezménnyel a könyveket!
Presser Gábor (Budapest, 1948. május 27. –) Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar előadóművész, zeneszerző, zongorista és énekes, érdemes művész. A Locomotiv GT együttes tagja, a Vígszínház zenei vezetője, a magyar könnyűzene kiemelkedő személyisége. az LGT dalainak nagy részét ő írta, egyedül és társszerzőként egyaránt. Legismertebb szerzeményei: Ringasd el magad (1973), Kék asszony (1973), Szólj rám, ha hangosan énekelek (1975, ezt eredetileg Kovács Kati vette fel), Neked írom a dalt, Fiú (1975), Egy elfelejtett szó (1975), A Kicsi, a Nagy, az Arthur és az Indián (1976); A rádió (1977), Jóbarátok vagyunk (1977), Nem adom fel, Embertelen dal, (1978), Boksz (1980), Zenevonat (1980) Éjszakai vonatozás (1984).
Helikon, Budapest, 2021
436 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789634796541
Presser Gábor (Budapest, 1948. május 27. –) Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar előadóművész, zeneszerző, zongorista és énekes, érdemes művész. A Locomotiv GT együttes tagja, a Vígszínház zenei vezetője, a magyar könnyűzene kiemelkedő személyisége. az LGT dalainak nagy részét ő írta, egyedül és társszerzőként egyaránt. Legismertebb szerzeményei: Ringasd el magad (1973), Kék asszony (1973), Szólj rám, ha hangosan énekelek (1975, ezt eredetileg Kovács Kati vette fel), Neked írom a dalt, Fiú (1975), Egy elfelejtett szó (1975), A Kicsi, a Nagy, az Arthur és az Indián (1976); A rádió (1977), Jóbarátok vagyunk (1977), Nem adom fel, Embertelen dal, (1978), Boksz (1980), Zenevonat (1980) Éjszakai vonatozás (1984).
Helikon, Budapest, 2021
436 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789634796541
Kedves Gabó! Boldog Új Évet Neked! Idén már a második remek bejegyzésednek örülhetünk! Már a Rejtő Jenős is nagyon tetszett, az életéről a sok plusz információ külön munkád, és dicséretet érdemel! De a Presser könyve! Olyan békés, nyugodt mesélés ez, nagyon hangulatos így olvasni, hozzáadtad a saját szeretetedet! Tetszett hogy „kihívtak a hegyoldalba”, te pedig felültél a zenevonatra. Legszívesebben azonnal olvasnám, annyi érdekes kis adalékot ígér az, amit írtál róla! Összetett, sűrű szöveg és tartalom lehetett, ennyi mindenre kitér? Kollégák, utazások, koncertek,család, minden rajongónak kihagyhatatlan. Micsoda életmű! Jól fogalmazol, igazi ívelt életpálya, kordokumentum és fontos zenei mementók gyűjteménye! Jó, hogy olvastad és írtál róla így év elején, Rejtő és Presser, szép kezdés! Köszönet értük!
VálaszTörlés