2023. január 31., kedd

Örömzene - Budapest Bár

Örömzene - Budapest Bár
Vajay Zsófia - Bombera Krisztina (szerk)





                                                                        





A Budapest Bár az utóbbi évek legeredetibb zenei vállalkozása, 2022-ben ünnepelte megalakulásának 15. évfordulóját. Ez azért is elismerést érdemlő, mert egyszeri alkalomra gondolva készült el az első lemez. A cigányzene és a popzenészek találkozásából egyedi és eredeti élményt kap, aki megnézi egy koncertjüket. Népszerűségük elvitathatatlan, nem is értem, hol késik a Kossuth-díj?

        
A népszerű zenekar első öt évét bemutató könyv alapos és színes, mint egy nagy család élete elevenedik meg előttünk. Farkas Róbert (többek között a 100 Tagú Cigányzenekar, Besh o droM, Kistehén) zenekarvezető ötletéből egy minőségi élményt adó együttes képe kel életre, ahol a közös pont a zene szeretete köti össze a magasan képzett tagokat. Az egyszeri projekt nagyot szólt, megtalálta az utat az emberek szívéhez, lelkéhez. Vissza a 20-as,30-as évekbe, megeleveníteni mai hangzással a korabeli nagy slágereket, előadókat. Életre keltek a kávéházi zenék, a mai kor muzsikájával kiemelkedőt alkottak már induláskor. Filmslágerek, kuplék, táncdalok és egyéb híres dalokat dolgoznak fel mívesen hangszerelt cigányzene kíséretében. Érdekes volt megismerni hogyan jött létre ez a produkció, születtek a dalok. 

          
Akik azonnal igent mondtak, hogy örömmel énekelnek: Németh Juci (Anima, NemJuci), Lovasi András, (Kispál, Kicsillag) Kiss Tibi (Quimby), Keleti András (colorStar) és Frenk (Hiperkarma). Bevallom rajongóként is ez egy pazar névsor, de további énekesek is csatlakoztak a későbbiekben a zenekarhoz. Behumi Dóri (ex-Jazz+Az 2009-ben), Kollár-Klemencz László (Kistehén) vagy Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven). Azóta találkozhatunk többek között Mező Misivel is, aki a Magna Cum Laude énekes-zenésze.

Az útkeresés, beilleszkedés nehézségeiről is olvashatunk a nyilatkozatokban, ahogyan a merre, hogyan tovább kérdése is ott lebeg. Nem tudom, 2012-ben gondolták-e a zenészek, hogy mennyire gyorsan elröppen 10 év, amit töretlen siker kísér? A most 15 éves zenekar és énekeseik még mindig igazi "örömzenét" nyújtanak a közönségnek. Mindenki anekdotázik, sztorizik, érezni valóban élmény, öröm ott lenni a színpadon. Őszinték, jó meglátásaikat így visszaolvasva 10 év távlatából sok meglepő háttérinformáció akad. Az énekeseket már ismertem a Budapest Bár előtt is, itt mégis szinte új oldalukról mutatkoznak be. A zenekar tudásán, képzettségén bizony elcsodálkoztam. Az alapító Farkas Róbert a hegedű és gitár mellett még harmonikán és zongorán is játszik. 14 évesen lett a 100 Tagú Cigányzenekar tagja...

A kölcsönös tisztelet, profizmus jellemzi az egész csapatot, mindenki zenészcsaládból származik vagy zenetanár. Ettől működik, él az eredeti produkció, ad igazi élményt. Régóta rajongójuk vagyok, bevallom nem is emlékszem mikor, hogyan fedeztem fel magamnak az együttest. Az eltelt évek alatt számtalan koncertélményt köszönhetek nekik. Legutóbb Szegeden, karácsonyi ajándékként nézhettem-hallgathattam őket. Olyan új élmény egy-egy koncert, amikor valóban önfeledten felszabadultan szórakozhatunk, megszűnik a körülöttünk lévő világ, elfelejtheti minden gondját a néző. A könyv tökéletesen visszaadja azt a hangulatot, életérzést, amit képviselnek. A nosztalgikus dalok mindenkit megérintenek, megtalálnak. Nem tudom hogyan választanak dalokat, de egyértelműen jól passzolnak az énekesek személyiségéhez. 

                     
Korábbi interjúkból egyéni portrékat olvashatunk a tagokról, zenészi pályájukról. Élmény olvasni, jobban megismerni őket. Az őszinte nyilatkozatokat átlengi a zene és a barátság. 
A siker kikövetelte a folytatást, lemezek és további dalok születése, színházi produkciók háttere is megismerhető, ahogyan a külföldi sikerek is elképesztőek. Kiemelkedően jó a múltba való visszatekintés a korabeli cigányzenészekről, a zenébe kódolt történelem ez. A cigányzenészeknek egykor rangjuk volt, valóban hivatásuk, az életük volt a zene. Szerintem sok újat megtudhat az érdeklődő olvasó a cigányzenészekről, a mentalitásukról, a kultúrájukról. 
Ez a lexikális háttér miatt is ajánlom a könyvet. Pazar kivitelű, sok színes fotó mellett korabeli képek is akadnak. Remek portrét olvashatunk minden tagról. Őszinte tisztelet, barátság és a zene szerete érezhetően fontos mindenkinek. A menedzser, Gáncs Andrea interjúja is tartogat érdekességeket, így sok év távlatából. Érdemes elolvasni, koncerteken megismerni a Budapest Bár zenéjét. Ott kedvezménnyel a könyv is megvásárolható.




További érdekességek, koncertképek, helyszínek a zenekar honlapján! ITT!



Cartaphilus, Budapest, 2012
264 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789632662862

2023. január 30., hétfő

Ove Amerikába ment és Ottó lett



Az ember, akit Ottónak hívnak
 film és könyvajánló  




                                                    






Fredrick Backman 2012-ben megjelent sikerregénye bátran kijelenthetjük, hatalmas sikert aratott. A könyv két pillanat alatt beszippantott engem is anno, már a nyitó jelenet megvett kilóra, örülök, hogy az elsők között olvashattam. Hamarosan a svéd filmes adaptáció is elkészült 2015-ben, amit nálunk a következő év nyarán láthattunk a mozikban. Az azért elég meglepő és ritka, hogy egy svéd film az amerikaiakat is leverje lábról. Ove kis híján 30 millió dollárt gyűjtött be az amerikai mozikban, (a 2016-os év legnagyobb bevételt hozó külföldi filmje volt az Egyesült Államokban), 2 Oscar-díjra is jelölték a filmet. A könyv a New York Times bestseller listájára is felkerült, sőt, évek óta ott is tanyázik. Erre a sikerre felfigyelt Tom Hanks és a felesége, Rita Wilson, akik meglátták ebben is a lehetőséget, azonnal lecsaptak a megfilmesítési jogra. Nekik köszönhetjük egyébként a Mamma Mia! Abba-filmet is.

Hanks húzónév, de bevallom, kissé félve ültem be az amerikai változatra. Nos, a fickó zseniális volt. A két film között kevés lényegi különbséget láttam, az új főleg a dramaturgiában jobb is talán. Mit is lehetne még írni a filmről? Azt, hogy szomorúan szép. Ez nem az idióta képregények még pocsékabb megfilmesítése. Ahogyan a könyv is, keresi a választ, hogy mi értelme még az életnek egy bizonyos ponton túl. Igen, ez az a film, ami nagyon meg tudja érinteni az embert, és még órákkal később is elgondolkodik a látottakon. Gyönyörű emberi történet, egyszerű hétköznapi, mégis belopja magát a néző lelkébe. Nem kell ide villogó fénytrükk, sztárparádé, hatásos ez így önmagában. Egytől egyig hálás témákat vonultat fel, miközben sikerült megőrizzék az eredeti ízeket. Ugyanaz volt, de mégsem.

Arról most ne nyissunk vitát, miért kellett az amerikai változat...Szerintem, ha filmet értékelünk akkor azt kell értékelni amit éppen látunk. Milyen érzéseket, gondolatokat kelt bennünk? Ez a film egyszerre vicces és megható, végletekkel teli, elég komoly témákkal. Ennek a filmnek van lelke, különösen, ha nyitott vagy mások problémájára. Mert Ove- Ottó zord külseje mögött bizony érző szív dobog. Tom Hanks lubickolt a szerepben, morgósan is szerethető figura. Szóval olyan volt, amit szívesen újra megnéznénk. Persze sok millió futball és egyéb szakértők országában nincs egyszerű helyzete az ilyen remake-filmnek. Tény, hogy a minőségi alapanyag mellett, a BEVÉTEL is meghatározó. Bízva abban is, hogy a könyvre is újabb tömegek lesznek kíváncsiak. Érdemes elolvasni, megnézni, bizton merem állítani. Két jelenetet vártam nagyon: a bohócosat a kórházban és a Volvo-Saab konfliktust. Nos, ez utóbbi kissé elnagyolt volt, és persze Ford-Chevrolet lett belőle. Imádtam, ahogy Ottó lassan barátságot köt a macskával, vagy ahogyan az új szomszédokat bemutatja a feleségének... Összességében a film jól követi az eredetit, nem lett cukormázas a történet, sem túl amerikai. A lezárás is egyszerű és hatásos volt. Ez is azt üzeni, figyeljünk oda egymásra. Ove-Ottó élete tragédiája többrétegű és sajnos mindennaposnak mondható. A szeretett társ elvesztése, a munkahely megszűnése az elmagányosodás napjaink fontos problémái. 

      
Érdemes, sőt nem lehet nem kiemelni a beköltöző új szomszéd női tagját. A Marisolt alakító Mariana Treviño pazar, sziporkázik, lehengerlő humorával kiemelkedő szín a filmben. 
A stáblistáról derült ki számomra, hogy a színész-producer páros fia, az ifjú Truman Hanks alakítja (egészen jól) a filmben az ifjú Ottót. Így lett családi vállalkozás a filmből. Rendező Marc Forster (Én, Pán Péter; Papírsárkányok, A Quantum csendje James Bond mozi, vagy a Szörnyek keringője)






     
Rendeld meg kiadói kedvezménnyel! IDE kattints! Fredrik Backman bestsellere minden idők egyik legkelendőbb könyve, több, mint 19 000 000 eladott példánnyal büszkélkedhet és 46 nyelven jelent meg világszerte.  





Animus, Budapest, 2022
336 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789633247594 · Fordította: Bándi Eszter

2023. január 27., péntek

Égj!

Patrick Ness: Égj!





                                                  






„Mindig óvatos vagyok az emberekkel” – válaszolta a sárkány. – Veszélyes állatok vagytok.


Patrick Ness újdonsága új színt hozott az olvasmányaimba. Bár már olvastam tőle, talán itt volt igazán meglepő a történetvezetés, ami adta a sajátos stílusát. Felnőtt fejjel is megfogott a történet, a szerethető karakterek. Jó az alap koncepció, a kivitelezés, a fantasy szál izgalmas és elgondolkodtatóan érdekes. Az Égj egy egyedülálló könyv, a sárkányokról, ami lendületes tempójú gondolatutazást ad az olvasónak.

               
A letisztult, sokatmondó borító irányt mutat a fantasy kedvelőnek, akik számára egy sárkány a történetben szinte kötelező elem, és kíváncsivá is tesz! Nos, ebben nem kellett csalódni, megkaptuk a sárkányt, először egy kéket, aki pont olyan titokzatos, erős, és kellően pimasz, hogy szerethető legyen. Az élfestett piros lapok is kellően figyelemfelkeltőek. Ness mesterien egyesíti a történelmet, a fantáziát, olyan egyedi keveréket alkot, amely kiszámíthatatlan és meglepő történetet eredményez.

Tetszett a megjelenített korszak. Az 1950-es években járunk, a hidegháború tetőpontján, és ebben a korszakban a világnak egy sajátos jellemzője van: léteznek sárkányok. Ezeknek a mitikus lényeknek a létezése nem meglepő ebben az univerzumban. Az emberek között élnek, tudnak beszélni, és fizetség ellenében akár dolgoznak, de a legtöbb ember elutasítja ezt. Ness zökkenőmentesen ötvözi a valóságot a fantasztikusabb elemekkel, miközben fontos társadalmi kommentárjával továbbra is a való világ ambivalenciájára összpontosít. Annak ellenére, hogy a cselekmény kifejezetten túlvilági, nem túlzottan elrugaszkodott mese ez. A Kék sárkány, akinek orosz neve van, Kazimír. Vele indul a cselekmény, egy gazda felfogadja segítségnek a farmjára. A gazda lánya Sarah, félelemmel teli érdeklődést mutat iránta, a sárkány pedig többször megmenti az életét, és egyre jobban belebonyolódik a helyi ügyekbe, amelyek elég érdekesen alakulnak. A távolból különös idegenek indulnak útnak hőseink kis farmja felé. Mindenki más indítékkal, és ideológiával halad célja felé, izgalmas és tragikus találkozások tarkítják az útjukat. Van itt álruhás Istennő, merénylő, nindzsa képességű fiú, velejéig gonosz seriff, egymásra találó fiatal fiúk. Széles a merítés, izgalmas karakterek népesítik be a regényt. Végül a szálak és a szereplők összeérnek, mondhatni a tér-idő szövete is megszakad, szó szerint! Az első rész rendkívül lenyűgöző, folyamatosan meglepett és minden pillanata tetszett.


A második részben örültem, hogy megértettem a szereplőket, a motivációkat, kissé meg is hatódtam hőseinken, a gonosz is elnyerte méltó „jutalmát”. Itt tisztult le igazán a történet, értettem meg a mozgatórugókat, és kifejezetten izgalmasak lettek az események! Már csak annyit árulnék el, hogy lett egy újabb sárkányunk, ezúttal piros, ahogy a címlap is sugallja, és ez elkerülhetetlen összecsapásokat eredményez! Az is bebizonyosodott, hogy a Próféciák legfőképpen azt jelentik, amit belemagyarázunk.. Talán az embertől jobban kell tartani, mint  a sárkányoktól. 
Aki otthonosan mozog a fantasy világban, az talán sejtheti előre, hogy mire számíthat. Érdekes, hogy a legtöbb hasonló „mesében” a vörös sárkány gonosz, és hatalomra éhes, a kékek, zöldek pedig békések, emberszeretőek. Itt sincs másként, ugyanakkor csavarokban és meglepetésekben sincs hiány. Bevallom műholdakra és párhuzamos univerzumokra nem számítottam, de végül éppen ezek tették logikussá és érthetővé a történetet. Eleinte kicsit nehezen raktam össze, hogy ki-miért küzd, de aztán a helyére kerültek a részletek.

"A világ sorsa pengeélen táncolt."


           
A sárkányokat mindenképp a történet javára írom, szerethető ez a világ miattuk, még ha kicsit zavaros is a háttér, és a történelmi indíttatás. Sok jó ötlet volt benne, bár furcsa volt a hidegháború idejébe képzelni a sárkányokat, ezeket a lényeket, amelyeket általában középkori környezetben jelenítenek meg a mesélők. Meglepő, lendületes és szórakoztató a cselekmény. Illés Róbert remek fordítói munkát végzett. 



Szívesen olvastam volna bővebben Kazimír gondolairól, érzéseiről, tetszett a viselkedése és a hozzáállása. Megrendítő mozzanatokkal is találkozhattam, amikor egymást örökre elveszettnek hitt családtagok ismét egymásra találhattak, különös körülmények közepette, eredeti ötlet volt a regényben. Ki ne álmodozna erről néha, gondolaébresztőnek is hatott, fájó belegondolni, hogy „mi lett volna ha”, egy másik világban, életben csak egy kicsit térnek el az események, mennyire máshogy alakul minden.

Több érdekes témáról szól, amin lehet gondolkodni, ezért is érdemes elolvasni ezt a regényt. Ajánlanám minden fantasyt és sárkányt szerető fiatal olvasónak, aki szerette Eragon világát, ezt is fogja. Én jól szórakoztam. 



    
Patrick Ness könyvei:  (Szólít a szörny, Kés a zajban, Válasz és kérdés, Háború a békéért, Soha nincs vége, Mi, hétköznapi halandók)



Vivandra, 2022
384 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155347443 · Fordította: Illés Róbert

2023. január 26., csütörtök

Howard ​Katalin

 Alison Weir: Howard ​Katalin

A botrányos királyné (Hat Tudor királyné)






                                





"Az egyetlen dolog, amelyben Katalin biztos volt, hogy királyné akar lenni."




VIII. Henrik a szerelemben úgy tűnik nem volt túl szerencsés. A Hat Tudor királyné sorozat ezen része a Howard Katalinnal kötött ötödik, igen rövidre sikerült házasságát tárja fel. Alison Weir már többször bizonyította, hogy ügyesen ír történelmi drámákat a valós eseményeket felhasználva, fiktív érzékkel, amely bevonja az olvasót a történetbe. A regény az idősödő király és egy fiatal lány szívszorító története. 


         
Howard Katalin története édesanyja halálával indul, amikor a lányka alig hétéves volt, majd a saját drámai halála zárja a cselekményt.
A rövidre sikerült házasság jól indult, mégis drámai véget ért. Katalin alig tizenkilenc évesen lett a király kedvese, majd Anglia királynéja. Amikor a hóhér bárdja lecsapott, nem volt még húsz éves.

Katalint anyja halála után, elküldték apjuk mostohaanyjának háztartásába, így Norfolk özvegy hercegnéje gyámsága alatt nevelkedett. A hercegné többnyire előkelő származású, de szegény, elárvult rokonainak gyermekeit nevelgette. A gyermekkor most is meghatározó. A történet idején nem volt még MeeToo-mozgalom, de a leírtak szerint a zenetanár túl közeli kapcsolatba került az akkor még alig tizenkét éves lánykával. Katalint csak a zene és tánc érdekelte, hangszeren játszott, nem volt túl okos, az írás és olvasás nehezen ment neki. Két jóképű férfi is szerelmet vall neki, és a lány odaadja nekik nem csak a szívét. Így lesz majd a múltja a veszte, hiszen a múlt és annak árnyai egyszer csak kopogtatnak Katalin ajtaján. A regény nagy részét ezek a hálótermi éjszakák, érzelmes vallomások adják. A világ és a férfiak felfedezése jól ment Katalinnak. Amikor évekkel később lehetőséget kap egy véletlen folytán a királyi udvarba kerülni, hiszen ő Norfolk hercegének volt az unokahúga. A herceg családi összeesküvéssel próbálta a megtépázott hatalmukat visszaszerezni. Ehhez volt eszköz a bájos és gyönyörű, de egyáltalán nem ártatlan Katalin. Túl fiatal és tapasztalatlan volt az udvari etikettben, egyetlen igazi bűne a naivitása és az a vágy, hogy szeressék. Nem mérte fel tetteinek súlyát, következményeit. 

Ez egy mélyen megindító történet, Alison Weir ismét hatalmas mennyiségű gondos kutatást dolgozott fel a regényében. Klevei Anna és Henrik kapcsolata is felsejlik, ahogyan Boleyn Anna 
is fontos szereplő, aki Katalin unokatestvére volt. Igazán lehetett volna neki intő példa Anna sorsa, de az érzelmek, érzékek tévútra vitték a fiatal lányt. A botrányos királyné alcím kissé megtévesztő, hiszen a politikai körülmények voltak botrányosak. A Howardok megrögzött katolikus család volt, akik a reformáció idején és Boleyn Anna bukásakor elvesztették kegyüket. A Howardok igyekeztek befolyásukat visszakapni, amihez a 19 éves Katalin csupán csak eszköz volt a családja kezében.

A Tudor-udvar élete, hangulata hitelesen elevenedik meg, kelti életre előttünk Alison Weir. A politikai machinációk árnyékában kibontakozó szerelem Henrik és Katalin között izgalmas. Az 1540 tavaszán kezdődő románcból júliusra már esküvő lett. A negyedik feleség, Klevei Anna gyors félreállítása után házasságra is lépnek úgy, hogy a 49 éves Henrik semmit nem tud a lány múltjáról.

Henrik ötödik királynéja azonban nagyon felkészületlen volt királynőként, úgy tűnt, csak a szép ruhák, az ékszerek és a tánc érdeklik, nem veszi komolyan a királynői szerepét. Bár elbűvölte az öregedő és betegeskedő férfit, és ő is megszerette Henriket azonban a szerelem és a szeretet két különböző dolog. Két korai vetélés és Henrik romló egészsége is árnyékot vet kapcsolatukra. Katalin királynő beleszeret Thomas Culpepperbe. Ezt természetesen megpróbálja titokban tartani, ahogyan a múltját is. Fiatal és naiv volt a VIII. Henrikkel kötött házassága előtt és után egyaránt. A lezárás feszült, és gyors. Katalin alig fogja fel, minden elveszett egy pillanat alatt. A férfiúi hiúságában és érzelmeiben megbántott (megalázott) Henrik kegyetlen döntést hoz.  

                
"Katalin sikítani szeretett volna, de emlékeztette magát, hogy egy Howard lány akkor sem vesztheti el az önuralmát, amikor már semmi remény."
 
Szomorú történet egy csinos, fiatal lányról, akit családja intrikáiba kevertek. Rövidke életét elkerülhetetlen bukása zárja. Katalin nem egy szimpatikus karakter. Hiába a szépsége, ha önző és buta, naivsága mellett. Sok ostoba döntést hoz, és nincs józan gondolkodása. A regényből kiderül, hogy maga okozta saját bukását. Nem tudott élni a lehetőséggel, amit kapott a sorstól.







               

Alison Weir történész, író, 1951-ben született.
Elsősorban az angol királynők és családok történetéről ír, életrajzok formájában, amelyek feltárják történelmi hátterüket. Számos történelmi szépirodalmi művet is írt. A szerzői utószót is tessék elolvasni, érdemes!






Művelt Nép, Budapest, 2022
572 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635801022 Fordította: Sillár Emőke

2023. január 22., vasárnap

Jelenetek egy házasságból

Ingmar Bergman: Jelenetek egy házasságból



                                







A Jelenetek egy házasságból Bergman egyik legjelentősebb és legnépszerűbb, talán legközismertebb alkotása. Igazi klasszikus alkotás. A könyv az alapja az 1973-ban Svédországban bemutatott, majd Európa szerte sikert aratott, azonos című, hat részes tévés minisorozatnak. Ahogyan kell, jól felkavarta a kedélyeket mind a könyv, mind pedig a sorozat. A kor tökéletes lenyomata a konvencionális és kispolgári házasság kudarcáról, a szétesés folyamatáról. Időtálló, nem kopott meg az évek alatt. Itt mindenki talál valami kapcsolódási pontot. Érzelmi hullámvasút a javából. Nem garantálom, hogy nem fog fájni...


A könyv is hat remek, látványos jelenetből építi fel a történéseket, ahol egy fél élet tapasztalatai sűrűsödnek össze. A széthullás látványos és elkerülhetetlen, a történet nagyon összetett. A férfi és a nő küzdenek, néha már-már gyerekes módon önzőek, így a remény is elillan a közös, boldog életre. Mégis valahogy megőrzik emberi méltóságukat, bár egyszerre szerethetőek és megdöbbentőek, ahogyan viselkednek egymással. Finoman intim rebbenések a nagy családi veszekedésig, ahogyan az életben is.

               
Egyszerűségében annyira megdöbbentően jó, a párbeszédek lazák és élesek, a hangulat fájdalmasan valósághű, minden mondatból érezhető a megbántottság, a fájdalom. Kívülről nem igazán tudjuk, mi is zajlik az otthon falai között. A két ember kapcsolata, igazsága csupán rájuk tartozik, ők élik meg. Ez a házasság is egy ideálisnak tűnő kapcsolat. Azonban mind a két fél ad és kap pofonokat az élettől. A kalitka akkor is kalitka, ha aranyból van. Az egyén szabadságérzete sokszor bukik meg ilyenkor. Johan és Marianne is birkózik a saját érzelmeikkel, a változással, amin átesnek. Nekem néhol bosszantóan naivnak tűnt a feleség, míg John önzősége is meglepett. Ahogyan a befejezés is. Zseniális és döbbenetes, hideglelősen húsba vágó, valós. A befogadáshoz kell egy bizonyos életkor, élettapasztalat is. Filmen a "szinte nem történik semmi, mégis igazi dráma" zajlik előttünk. A két főszereplő Liv Ullmann és Erland Josephson.

Fájó rádöbbenni, hogy elmúlt a szerelem, kihűlt a kapcsolat. Ha én nem érzem jól magam, akkor aki mellettem van, az mitől lenne boldog? A gyűlöletté lett szerelem után jön a közöny. Lehetnek még valaha boldogok? Elengedni is nehéz, de van, amikor az a jobb megoldás. A lereagálása a dolgok mögötti eseménynek furcsa, de igen, van ilyen. A szerető természetesen (?) a férj életébe lép be...

               
Igen, vannak „problémás” részek a férfi-nő kapcsolatban, minden házasságban. Tudni kell elfogadni, megbocsátani és hagyni a másikat is élni. Nem könnyű, sőt, kifejezetten kényes ez az egyensúly fenntartása. Nem is beszélve a gyerekekről. Egészséges lelkületű felnőtt a boldog gyerekből lehet. Ingmar Bergman nem csak zseniális rendező, de a hullámzó érzelmeket is tökéletesen adja vissza a minimalista szöveggel. Igazi konklúzió nincs, ahogyan nincs két egyforma házasság sem. Szerintem mindenképpen érdemes elolvasni és belenézni ebbe a görbe tükörbe. Utána lehet önvizsgálatot tartani. Egy őszinte, alapos beszélgetés soha nem árt...

A kötet legutóbb az Európa Kiadó Kapszula Könyvtár sorozatában jelent meg.  ITT  akciósan rendelhető! 



 
                                                          

 
Ingmar Bergman (1918–2007) a XX. század egyik legnagyobb hatású, Oscar-díjas svéd film- és színházi rendezője, forgatókönyvírója, írója, aki a filmes kitüntetései mellett irodalmi munkásságáért Goethe-díjban is részesült. „Valószínűleg a legnagyobb filmrendező a filmkamera feltalálása óta” – vallotta róla nem kisebb rajongója, mint Woody Allen.




Európa, Budapest, 2022
212 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635045730 · Fordította: Osztovits Cecília

2023. január 20., péntek

Halálos dózis

 

Vince Flynn - Kyle Mills: Halálos dózis





                                                     






Vince Flynn, az eredeti alkotó korai halála után vette át a sorozatot Kyle Mills. Ez már az ötödik regény a Mitch Rapp sorozatban, amit ő írt, bár még mindig Flynn neve virít nagybetűkkel a borítón. A történet ügyesen követi a sorozat hagyományait: cselekménydús, izgalmas, kategóriájában szórakoztató kémkaland, szóval nem csalódtam. A kifejező és találó cím félelmetesen ütős magyarázatot nyer.

Igazi pörgős, látványos elemekben gazdag akcióthriller, meghintve egy kis aktuálpolitikával. Mitch Rapp, Vince Flynn regényeinek visszatérő titkos ügynöke szerencsére most is megmenti Amerikát és a világot. Mindeközben nem lesz belőle sem Superman, sem Batman, nagyon emberi a figura. Mitch Rapp az a hős, akire Amerikának szüksége van.
A történet alapja reálisan ijesztő fenyegetés az emberiségre, a biológiai fegyverek, halálos vírusok ellen esélytelenek vagyunk. A piszkos politikai játszmák pedig megdöbbentőek, úgy tűnik évezredek óta semmi nem változik. A hatalmi harc, korrupció uralja a történetet, és a valóságot. Az amerikai elnökválasztás vészesen közeleg, ami tökéletes hatalomátvétel is lehet.

Mitch Rapp az előző regényben lefejezte az ISIS vezetését, egy barlang felrobbantásával. Mindenki úgy gondolja, megoldódott a veszély, hiszen Szaíd Halabi a főnök is a barlangban tartózkodott. Azonban hónapokkal később bizonyítékok merülnek fel arról, hogy Halabi túlélte, és valószínűleg a kaotikus, háború sújtotta Jemenben tevékenykedik. Itt játszódik a történet egyik része. Rapp a jemeni sivatag barlangjába követi, de csak orvosi felszerelést talál, amelyet nyilvánvalóan a sérüléseinek kezelésére használtak: Halabi ismét megszökik az orra elől... folytatódhat a macska-egér játék, a világ továbbra is komoly veszélynek van kitéve. Halabi kifejezetten okos, jól szervezett, felkészült terroristával, tudatosan megtalálja a gyenge pontját Amerikának. Drogfutárok, embercsempészek, gátlástalan bűnözők, önző politikusok és a halálos dózis, azaz a vírus egyre fenyegetőbb közelségbe ér.

A háború a Nyugat ellen régóta tart. Valójában nagyon is valós ez az elképzelt támadás lehetősége, mindamellett döbbenetesen egyszerűnek tűnik a kivitelezése. A Nyugati világ kontra iszlám terroristák párharca napjainkban is zajlik, gyomorszorítóan izgalmas a történet. A CIA is bekapcsolódik az eseményekbe, hiszen a tét nem kevés. A sztori ezerrel pörög, kanyarog, én nagyon élveztem. Pont azt kaptam a könyvtől, amit vártam. A politikai-thriller műfajában az élmezőnybe sorolható, nekem kissé Jack Reachert juttatta eszembe Mitch alakja, személyisége. A terrorfenyegetés megállítása érdekében Mitch beszivárog a mexikói kartellbe, és elhiteti velük, hogy szélhámos lett. Rappon múlik, hogy megállítsa ezt a biológiai fenyegetést, különben az emberiség elpusztul.

              
Ez a thriller Vince Flynn korai regényeinek régi, durva és könyörtelen Mitch Rappjét hozza vissza egy klasszikus történetben.  Rapp, aki eleget látott a washingtoni mocsárból és a benne lakó lényekből, tökéletes összeesküvést szervez segítőivel. Rapp feladata megállítani a terroristákat és megmenteni Amerikát. Ezért minden eszközt bevet. Kapunk egy elgondolkodtató amerikai valóságot. 

Feltűnik Claudia és Anna alakja is, valamint a mexikói drogkartell is jelentős szerephez jut. Az antrax és az öngyilkos merénylők ellen úgy tűnik, nincs védelem. Szerencsére Mitch józan gondolkodásával viszi vásárra a bőrét, ami meghozza a kívánt eredményt. Fordulatos, filmszerű és roppant mozgalmas a jól felépített cselekmény. A karakterek valósak és hihető az egész történet. Ettől kap félelmetes hátteret az események sora. Akciókrimi, komoly mögöttes tartalommal. Tökéletes kikapcsolódást ad, gyorsan olvasható, ahol szerencsére, de győz az igazság. 


         



Kyle Mills ügyesen viszi tovább Vince Flynn hagyományait, szellemiségét, jól bánik a rábízott főhőssel. A regény önálló történetként is olvasható a visszautalások miatt, de egyben a sorozat kerekebb a háttér miatt. Várom Mitch újabb kalandját.


ITT megvásárolható kedvezménnyel! E-könyvben is kapható.


             


VINCE FLYNN: (1966. április 6. - 2013. június 13.)

Neki köszönhetjük a kortárs szórakoztató irodalom egyik legnépszerűbb alakját: a CIA terrorelhárítási egységénél dolgozó Mitch Rappet. A szerző közgazdaságtant tanult, majd több munkahely után a regényírás mellett kötelezte el magát. Hosszú betegséget követően, 2013-ban hunyt el.






General Press, Budapest, 2022
318 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634526353 · Fordította: Kaul Éva

2023. január 18., szerda

Telegraph Avenue

  Michael Chabon: Telegraph Avenue




                                                     







Michael Chabon mestere a szavaknak, tehetséges író. A Telegraph Avenue Chabon nyolcadik regénye. A kötet leginkább a Kavalier és Clay bámulatos kalandjai-t idézte nekem. Szóviccek és pazar hasonlatok, játékos kikacsintások az olvasóra, jellemzik mondatait. Jól illeszkedik az események sorába a zene, filmes háttér, ami szórakoztató és izgalmas. Ezért is figyeltem fel a könyvre, ami most először jelent meg magyarul. Michael Chabon regénye eredetileg 2012-ben debütált Amerikában. 



A 2004-ben játszódó történetfolyam visszarepít hangulatával az 1970-es évekre. A korszak miatt is izgalmas és színes a regény. A több szálon futó sztori fergeteges és szomorú is egyben. Két régi barát, a zsidó származású Nat, és a fekete bőrű Archy a főhőseink, valamint a feleségek. Ők üzlettársak is, közösen üzemeltetnek egy használt bakelit lemezeket forgalmazó boltot. A bonyodalom ez esetben az, hogy veszélybe kerül a közös lemezbolt: néhány ex-NFL-sztár, azt tervezi, hogy egy új, szuper boltot épít a közelben, és ezzel kiszorítja őket az üzletből. A regény helyszíne Oakland és Berkeley, Kaliforniában, amit a Telegraph Avenue választ ketté. Ez a feketék lakta városrész és a gazdagabb fehérek lakta övezet találkozási pontja. A történéseket végig átlengi a nosztalgia és egy kis finom humor. A szöveg sodró lendületű, ami a remek fordításnak is köszönhető. Pék Zoltán ezúttal is mesterien adja vissza a történések hangulatát, hátterét. Gördülékeny és olvasmányos, nem riasszon el senkit a viszonylag nagy terjedelem.

                 

          

Egy részletgazdag, egészen filmszerű eseménysor bontakozik ki, ahol a szálak szépen egybefonódnak a végére. A boldogságot és önmagukat keresik a szereplők, megnyugvást, lelki békét. Egy másik történetből a két feleség története bontakozik ki. Aviva és Gwen is barátnők, ők is közös vállalkozást visznek, bábaként dolgoznak. Azonban egy otthonszülés balul végződik, így komoly megpróbáltatások várnak az asszonyokra. Különösen itt bukkannak fel a faji kérések és azok háttere, ami elgondolkodtató. Egy újabb történet Luther Stallingst, Archy apját mutatja be. Luther valaha B-filmes kung-fu sztár volt, ám igazi karrierjét a drogok elvették. Itt apa-fiú kérdésekre keressük a válaszokat. 



Barátságok, szerelmek, a drog és a politika mellett a zene filmek adnak színes hátteret. Ezek végig hangsúlyosak a regényben, amit kifejezetten amerikai történetnek éreztem. Az eposzi méretű könyvben nekem Julius sorsa tetszett. Ez a rész Nat és Aviva 14 éves fia valamint új haverjáról, Titus-ról szól, aki váratlanul Texasból bukkant fel nagyanyja halála után. Kiderült, hogy Titus Archy rég elveszett fia. Érkezése felbolygatja a múltat, az utolsó csepp a pohárban Gwen és Archy kapcsolatában. A két fiú a felnőttéválás rögös útján bolyong. A karakterek mindegyike érdekes háttérrel bír. Chabon alaposan elmélyül a művészet, a faji és szexuális kérdéseiben.


Chabon írása elképesztően részletgazdag. A jazz és a funky előadók sokasága mellé a korszak filmes idoljai is feltűnnek. A zeneszámok az emberi lélek hangjaival csengenek össze. Szellemes és együttérző történet, kellően egyedi, ami a valóságot mutatja meg. Megindító, modern kori mese, ami magával ragadja az olvasó lelkét.




ITT megvásárolhatod kedvezménnyel a könyvet!



                  


Michael Chabon Pulitzer, Nebula és Hugo-díjas, az egyik legnagyobb élő amerikai regényíró. Washington D.C.-ben született 1963-ban, és Pittsburghben járt egyetemre. New Yorkban él, négy gyerek édesapja, házastársa Ayelet Waldman író. Könyvei a 21. Század Kiadónál: Ragyog a hold (2017), Kavalier és Clay bámulatos kalandjai (2019), Fenegyerekek (2021).

Eredeti megjelenés éve: 2012


XXI. Század, Budapest, 2022
510 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635682997 · Fordította: Pék Zoltán

2023. január 16., hétfő

Elejétől a végéig

Istók Anna: Elejétől a végéig




                                                          




Istók Anna harmadik regénye elég ambivalens érzéseket hagyott maga után. A történet nagyon mai, nem csupán divatos, de fontos témákat érint. Biztos vagyok benne, a fiatal lányok körében már az alapszituáció miatt is, sikervárományos (két barátnő egy fiúba szerelmes, aki ráadásul zenész). Felnőtt férfiolvasóként, némi élettapasztalattal mögöttem azonban mégis több ponton elszomorított a regény. Bár végig fenntartotta a figyelmem, és vártam, hogy hová, merre kanyarog a történet, az igényes borítóra-címre utalva: a szereplők a történet elejétől a végéig, a fekete sávban maradtak, nem tudtak kitörni.

A szerző tartalmas és fontos gondolatokat fogalmazott meg, mégis valahogy elveszett az ereje, csak halk pukkanás maradt durranás helyett. Több helyen trendi, hatásvadász elemnek, divatos kelléknek éreztem néhány dolgot. Amikor a MeeToo is belépett az eseményekbe, már csak csóváltam a fejem... 
A történések időben való ugrálása is eléggé megakasztotta a lendületet. Ennyi traumatizált, hazudozó, boldogtalan és kiégett szereplőt ritkán találni egy regényben. Itt senki nem volt boldog, mindenki cipelt valami nyomorúságot az életében. A rosszabb, hogy igazi feloldás, remény sem kerekedett a hirtelen jött befejezéssel. Ez a megoldás inkább meglepett, sem mint megnyugtatott. Szépirodalom helyett ez csak szépelgő-szenvedéstörténet. A kamaszlányok helykeresése, a felnőttek világába való beilleszkedés, a családi minták, a kapcsolatok kusza, zaklatottsága tovább színezi, szomorítja az olvasó lelkét. Dráma-dráma hátán. A nyelvezete is hullámzó, hol igényes, tartalmi mondanivalót hordoz, hol váratlanul közönségesen durva. Igen, van, ahol ennek helye van, de ezt is inkább éreztem hatásvadásznak néhol.


Eszter és Lilla nehéz gyerekkora, (elvált szülők, idióta nevelőapa, erőtlen anya..) megrázó sorsa felnőtt korukra is erősen kihatott. Összeköti őket kezdetben a fiatalságuk, és a zene szeretete. Erre a fejezetek elején lévő dalrészletek is utalnak, ami jó ötlet, egyedivé teszi a regényt. Eszter a zenének él, tehetségesen zongorázik és énekel, Lilla csak rajongó. Ehhez társulnak az otthonról hozott problémák, és a mindennapok elviselése, az iskola. Ezek azok az évek, amelyeknek a legszebbeknek kellene lennie egy kamaszlány életében. Hamarosan, tudtukon kívül még egy dolog összeköti őket, a szerelem. Ami egyben el is választja, próbára teszi a barátságukat. Mindketten ugyanabba a fiúba lesznek szerelmesek. Érthető, hiszen Olivér rockzenész, jóképű, megnyerő és lázadó, pont az ilyen kicsit elveszett lányok esete. Eszter szeret bele első látásra Olivérbe, és úgy érzi, hogy viszonzásra is talál, sajnos barátnőjét nem avatja be ebbe a felfedezésbe, így kezdődnek a bonyodalmak. Hiszen Lilla is beleszeret a fiúba, és talán nem meglepő módon ő is viszonzásra talál. Ebből már jó dolog nem sülhet ki, itt fájdalmak születnek.. Ezernyi érzelem kerül előtérbe, önfeláldozás a barátság oltárán, megbánt hazugságok, melyekből nem lehet szabadulni, és a legfájóbb módon, váratlanul ütnek vissza.

Ezt a hatalmas, mindent elsöprő első szerelmet, mély érzelmeket én nem éreztem egyik lány történetében sem... csak hitték, hogy szerelem, inkább volt végre valaki, egy idősebb, menő srác, aki kicsit figyelt rájuk. Mindkét lány családi élete meglehetősen terhelt, családon belüli agresszió, meg nem értés, elhanyagoltság, ezeket önmagukban is nehéz megélni, egyedül nehezen birkóznak meg a szerelem útvesztőivel. Természetesen Olivér sem tud dönteni, ahogyan az ő családi háttere is elég zűrös, barátjával él albérletben. Ezért is túl nagy a kontraszt, hogy alig tíz évvel később a srác már menő ügyvéd... A jelenben Olivér halála és temetése körül forognak az események. A régen szétszakadt szálak újra összeérnek. Lilla évekkel ezelőtt elmenekült a városból, de most visszatér, rájött, hogy a múlt elől nem rejtőzhet el, szembe kell néznie vele. Újabb fájdalmas részletekre derül fény. Megtörténik a nagy találkozás Eszterrel, immár felnőtt nők lettek, akik ugyanúgy kínlódnak az érzelmek feldolgozásában, mintha nem nőttek volna fel. Lilla különösen.

Ami egykor szétválasztja a kamaszlányokat, az össze is köti. A dolgok sosem csak feketék, vagy fehérek. Mindkét lány és Olivér szemszögéből is megismerhetjük a történetet, ami érdekessé teszi: ki, mit gondol, milyennek látja a másikat, amit aztán más nézőpontból is megismerünk. A kérdések fel lettek téve a könyv elején.. Meg lehet-e bocsájtani, túllépni a történteken és önmagunkon, ennyi év távlatából megérteni a másikat? Hogyan lehet tovább lépni, élni az életet? Mit is jelent a barátság manapság? Sok kamaszlány érezheti úgy, hogy róla szól a regény, ismerős lehet ez a tétova útkeresés, az első szerelem érzése, a dac a világgal és a szülőkkel szemben.

A nagyonnagy barátnők között is vannak titkok, amit nem osztanak meg egymással, azonban az idő eljött és megteremti az elkerülhetetlen helyzetet erre. Ez is más megvilágításba helyez egy-egy dolgot. Némileg nehezíti a megértést, hogy a jelenből a múltba ugrálunk, és egy közös barátnő is emlékezik, Judit? akiről bevallom elég nehezen raktam össze ki is ő. Azon már meg sem lepődtem, hogy Judit élete is tele van drámákkal... kicsit sokk volt ez már. Az éleben is meghatározó valóban a múltunk. Ezek kölcsönhatása is változhat, hibázunk is. Eszter az, aki igyekszik rendbe szedni a régi baráti kapcsolatukat. Lilla önsajnálatát a férje igyekszik feloldani. Tobias talán a legnormálisabb karakter, sajnos túl nagy szerepet nem kap. A befejezés sem ad igazán megoldást, illetve egyáltalán nem ezt vártam. Furcsa történet, hiszen rengeteg, sajnálatosan valós problémát zúdít az olvasóra. A legfurcsább, sehol egy normális felnőtt, aki figyelne, valóban törődne a két fiatal lánnyal. Segítség nélkül lehetetlen jó megoldást találni egy még szinte gyereknek. A kamaszkori sebek mélyen beégnek, egy életre ott maradnak a lelkünkben. Továbblépni csak a megbocsájtással, az elengedéssel, a múlt lezárásával lenne esélyük.












Könyvmolyképző, Szeged, 2022
224 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632457871

2023. január 14., szombat

A Mészáros és az Ökörszem


Alaina Urquhart: A Mészáros és az Ökörszem





                                        






A tavalyi év végén megjelent igényes kivitelű krimi, elég ambivalens érzéseket hagyott bennem olvasás után. Lehetett volna ez akár nagyon jó is, az átlagból kiemelkedő, de érzésem szerint sok lehetőség maradt a történetben. Legtöbben hibaként a hirtelen lezárást emelik ki, azonban még legalább száz oldal kerekebb, kidolgozottabb krimit eredményezhetett volna. Ha nem is tökéletes, de elég izgalmas és lendületes, rövid krimit kaptam. 


          
Maga a szerző személye is figyelmet érdemlő. Urquhart szakmáját tekintve boncmester, ahogyan a krimi egyik főhőse is. Lényegében ügyes bemutatkozás, hiszen kellően borzongató, fordulatos, rövid fejezeteivel olvastatja magát, látványos, filmszerű képeivel erős hatást ér el. Különleges a gyilkos és a boncmester közötti kapcsolat, ami elég meghökkentő. A történetben rejtőző csavar így roppant eredeti, rutinos krimiolvasóként is meglepett. Igazán gyors lefolyású macska-egér játék bontakozik ki az olvasó előtt.


Egy sorozatgyilkos garázdálkodik New Orleansban és Dél-Louisiana mocsaras vidékén, ami ismét egy pozitívum, a különleges helyszín, ami az atmoszférát emeli. Érdekesek a gyilkos szemszögéből elmesélt fejezetek, valósággal belelátunk a fejébe. Az mindig izgalmas, hogy mitől lesz valakiből szörnyű pszichopata sorozatgyilkos. Az igazán jó thriller sorozatgyilkossal nekem a 4MGY (J. D. Barker) vagy a Nevem Pilgrim (Terry Hayes) volt. Nekem a thriller műfajában ez a kettő az etalon. Ez a krimi, bár van benne potenciál, de azt a szintet nem éri el.

Az összetett háttér, a rövid, filmszerű fejezetek és a meglepő kapcsolat emeli ki a közepes krimik közül. A néhol véres és hiteles leírások a boncteremből, igen keveset hagynak az olvasó képzeletére. Urquhart a törvényszéki patológiában szerzett gyakorlatát ügyesen felhasználja, meggyőzően ír. Chris Carter olvasóit juttatták eszembe. Nekik kifejezetten ajánlom ezt a történetet, hiszen Carter krimijei talán ettől is agyafúrtabb, véresebb írások. 

Urquhart kezdő létére olyan stílusban írt, ami nem hatásvadász, de borzongatóan valós. A brutális sorozatgyilkost egy elszánt orvosszakértővel szembeállítva elég ütős lett a történet, hibái ellenére is. Itt-ott túl sokat bíz az olvasó képzeletére, a két fő karakter sem eléggé kidolgozott, hiszen a szerző nem bír még igazi rutinnal a krimiírás területén. A lezárás egyértelműen átvezet egy lehetséges folytatásra. Aki egy olvasmányos, sötét thrillert keres, annak azért biztosan jó választás.






A krimi ITT megvásárolható kedvezménnyel.












XXI. Század, 2022
208 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635682959 · Fordította: Beke Zsolt

2023. január 10., kedd

Nézz félre!

Jeffrey Archer: Nézz félre!
(William Warwick 3.)





                                                      






William Warwick harmadik kalandja is olvastatta magát. A jó családból származó nyomozó munkáját felettesei is elismerik, így nyomozó-főfelügyelőnek léptetik elő. Ezzel egy új feladat, komoly kihívás vár rá, ami veszélyeket is hordoz magában. A belső ellenség, a rendőrségi korrupció ellen harcol. Mindezt a Lord Archertől megszokott fordulatos cselekményben, könnyed humorral, és egy végső tárgyalótermi ütközet során olvashatjuk. Tetszett, hogy Warwick apja, a híres és sikeres védőügyvéd is fontos szerepet kap a történetben. Jeffrey Archer valóban mesteri mesemondó, aki pontosan tudja, hogyan vonja be olvasóit a történetbe.


Az események több szálon futnak, a korábbi Archer-kötetekből már ismert elemek és szereplők is felbukkannak. Ahogy halad előre az események sora, úgy válik egyre pörgőbbé, szövevényesebbé a regény. Műkincsek, aukciók, tolvajok, cseles lehúzások és egyéb apróbb bűnesetek színezik a történéseket. William Rebecca Pankhurst és Nicky Bailey nyomozókkal együtt alkotnak csapatot, ami több izgalom forrása is lesz. Summers nyomozó megfigyelésére összpontosítanak, aki egy fiatal tiszt, azonban az életmódja látványosan meghaladja a jövedelmét. A bonyodalom a szerelemből adódik, ugyanis Nicky beleszeret a megfigyelt személybe. Ez külön is egy erős szál a történetben, aminek a lezárása elég drámaira sikerült a végén. Eközben a hírhedt drogbáró, Assem Rashidi bíróság elé áll, ahol az idősebb Warwick, és nővére Grace képviselik a vádat, míg Warwick felügyelő Rashidi ellen tanúskodik... A történet elsődleges fókuszában ez a jogi eljárás és a tárgyalótermi dráma áll, erős és jól kidolgozott karakterekkel, feszültséggel. Warwick rádöbben, hogy még a törvénytisztelő polgárok is hajlamosak néha szemet hunyni bizonyos dolgok felett. Erre is utal a könyv címe.

Kapunk meghökkentő képeket az angol börtönéletről, William és felesége, Beth és az ikrek élete is nyitott könyv az olvasó előtt. Archer már a Clifton-krónia sorozattal is bizonyította, mennyire eleven, mozgalmas képekkel tudja elénk varázsolni az ilyen családi-sagákat. Karakterei erősek, jól felépített történetben mozognak. Úgy tűnik, Archer beilleszkedett egy sémába ezzel a sorozattal, amely két vélhetően egybeeső bűncselekményt és egy végső, nagy cliffhanger-t tartalmaz, amelyet a következő kötetben kell majd szereplőinknek megoldani. Remek kikapcsolódás, jól szórakoztatott Archer elegánsan könnyed angol humora a szereplők közötti beszélgetéseikben. Tetszett a számtalan visszautalás, ezért is javaslom, hogy sorrendben olvassák a sorozatot. Sokkal hatásosabb úgy az egész. A kellően meglepő befejezés amivel tovább viszi a cselekmény szálait a következő regénybe mindent vitt. Jól megírt és lebilincselő ez a történet is. Várom a folytatást.



ITT megvásárolható kedvezménnyel a könyv! 


                      
Jeffrey Archer: 1940. április 15-én Londonban született
Lord Archer-t híres íróként ismeri a világ, de konzervatív politikusként is szép pályaívet futott be. Élete is regényes. Politikus még a börtönt is megjárta, ám írói pályáját ez sem törte meg.
A Clifton-krónika sorozatot 2011-ben kezdte írni, 71 évesen. Archer 32 éves koráig egy sort sem írt. Első regénye 1975-ben jelent meg Se több, se kevesebb címmel. 1979-es regénye a Párbaj jogait már hárommillió dollárért vette meg a kiadó. A sikerre jellemző, hogy Angliában a megjelenés hetében egymillió példány talált gazdára. Több novelláskötetnek is szerzője (S ezen áll egy mese, Egy tegez nyílvessző, Tucatnyi félrevezetés).
Photo © Broosk Saib

General Press, Budapest, 2022
352 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634526407 · Fordította: Tóth Bálint Péter

2023. január 8., vasárnap

Jég

John Kåre Raake: Jég




                                                                      










A Jég egyedi hangulatú, különleges helyszínen játszódó történet. A szerző John Kåre Raake Norvégia legsikeresebb forgatókönyvírója, ez a debütáló regénye. Már az indító jelenettel megfogott, ami beindítja a cselekményt. Rögtön az események sűrűjében vagyunk. Látványos tájleírásai, rövid, olvasmányos, filmszerűen pörgő fejezetekben kel életre. Az összetett események láncolata adja a krimi, kémregény mögöttes titkait, miközben a szereplők életét is felrajzolja.

A jelenlegi nemzetközi jog előírja, hogy egyetlen ország sem birtokolja az Északi-sarkot vagy az azt körülvevő Jeges-tengert, és a különböző nemzetek versenyfutása az erőforrásokhoz való hozzáférésért képezi a „Jég” alapját. Azonban ettől több van ebben a kötetben, érezhetően alapos munkát fektetett bele a szerző. A szokásos alapanyagokból egy egyedi ízvilágú, fordulatos és hatásos, kellően izgalmas regényt kaptam. A történéseket a mindent átható rejtély, borzongató félelem szövi át.


    
Raake hősnője, Anna Aune igazi hús-vér szereplő, aki PTSD-s volt katona, jelenleg is a saját démonaival küzd. Ő kíséri el egy tudományos expedícióra a 73 éves Daniel Zakariassen professzort. Az éghajlatváltozás hatásait követik az Északi-sarkon. Ahol régen még dinoszauruszok éltek, mára azonban területe, ha lassan is, de egyre csökken. Tudományos információk is akadnak a szövegbe bedolgozva, ami tartogat érdekességeket. Félelmetes és hatásos leírásokban ismerjük meg a helyszínt és a néhány szereplőt.

A hosszú sötétségben, egy sarkköri éjszakán jelzőrakéta fényére ébrednek hőseink. A közelben lévő kínai kutatóállomásról, a Jégsárkányról érkezik a riasztás. Anna és Daniel nem tudják mi történhetett, de segítséget csak ők tudnak adni a kínaiaknak. Elindulnak a táboruk felé, ezzel beindítva a lavinaszerű események sorozatát. A bázis laboratóriumában döbbenetes kép fogadja őket, amivel az események ezerrel felpörögnek. Amire bukkannak, minden várakozásukat felülmúlja. Az összes kutató meghalt, egy tömeggyilkosság helyszínére találnak. Vajon mit kutattak a kínaiak az Északi-sarkon, és van-e köze ehhez az orosz kutatóállomásnak?

 Megkezdődik az Északi-sarkért folyó csata, és versenyfutás az idővel és egy könyörtelen gyilkossal. Igazi macska-egér harc tanúi lehetünk. Természetesen Anna és Daniel az igazság nyomába erednek. Felbukkannak az oroszok, ebből a játszmából ők sem maradhatnak ki. Kiderül ki a titkos, beépített kém, az egyetlen túlélő áldozat pedig meglepő politikai hátteret ad, majd később megérkezik a CIA is. Ezzel a politikai háttér is felerősödik, komoly kérdések merülnek fel. Az egész történetben egy több mint ötvenéves tragédia lapul a Jeges-tenger mélyén. 


      
A kezdéstől magával ragadó történetben Raake igazán ügyesen gondoskodik elegendő fordulatról, amivel félrevezeti az olvasót, egy idő után szinte lehetetlen lesz letenni a regényt. Megdöbbentő és izgalmas, jól megírt sztori. 

Az Északi-sark végtelen hatalmassága, a sarki éjszakák klausztrofóbiás hangulata, a jég birodalma látványos képekkel elevenedik meg előttünk. Anna és Daniel a külvilágtól elzárva, végig az életükért küzdenek, itt és most nem csak a jég és a zord időjárás fenyegeti őket. A regény erőssége ez a hangulat, gazdag leírásokat olvashatunk erről. A végtelen, jeges Északi-sark is meghatározó főszereplő. A helyszín is kellően halálos, a jég és a szél, az embertelen hideg mellett felbukkan néhány ragadozó, egy éhes jegesmedve és a gyilkos. Menekülni egy gyilkos elől soha nem egyszerű, de mind ezt az Északi-sarkon... Kérdéses végig, ki éli túl? Néha már nem is tudni igazán, ki az ellenség. 
Ami picit sok volt és hosszú leírásokban bontakozott ki, az Anna szindrómája, démonaival való harca, a volt szerelme sorsa. Anna központi szereplő, de ez a sok és mély múltbéli álomkép zavaróan hat egy idő után. Ezek bizony, bár volt jelentőségük, de számomra kissé megakasztották a jeges borzongást. Ennek ellenére végig fenntartotta az érdeklődésemet és lekötött, kifejezetten tetszett, jól szórakoztam. Olvasnék még a szerzőtől. A meglepő, sötét titkok, a különleges helyszín és az atmoszféra eredetivé tette a hátborzongató történetet. Ajánlom mindenkinek.



ITT rendelhető a kiadótól! 





Scolar, Budapest, 2022
368 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635095803 · Fordította: Patat Bence

2023. január 6., péntek

Hol volt, hol nem volt

TRT: Hol volt, hol nem volt
a világon, egyszer



                                                      





A Történelmiregény-írók Társasága egyetlen év leforgása alatt négy kiváló szerzőjét veszítette el. Rozsnyai János, Csikász Lajos, Urbánszki László és Iván Katalin fájón korán távoztak, nagy űrt hagyva maguk mögött. A hirtelen halálukkal életművük lezárult. A TRT-re ezzel egy új, szomorú feladat hárul. Tovább vinni, gondozni az elhunytak munkásságát. Így a szokásos évi novellaválogatást ezen szerzőknek szentelték, emléket állítva nekik. A leírt gondolataik, regényeik üzenete velünk marad.


Megrázó volt kézbe venni az igényes kötetet számomra, hiszen három szerzőt személyesen is volt szerencsém ismerni, kettőt barátomnak is tudhattam. Rozsnyai János és Csikász Lajos barátsága megtisztelő volt számomra. Urbánszki Lászlót is már a kezdetektől ismertem, amikor 2013-ban első novelláival jelentkezett. Iván Katalin talán kevéssé ismert az olvasók előtt, de erről később.

A TRT tagjai megható és szerintem szép emléket állított az eltávozottaknak. Egy novellaválogatás ritkán egységes, most ez sikerült a szerzőknek. Az Előszót és a pazar borítót Novák Andor jegyzi. Bevallom, már ezt olvasva elszorult a torkom, bizony könnyes lett a szemem. A négy nagyszerű, életigenlő, kiváló humorú szerző távozása igen megrázó. A kötetben két novella kivételével valamilyen módon minden hozzájuk kötődik, róluk szól. Nehéz kiemelni bárkit is, hiszen minden írás érző, őszinte, játékossága, ötletessége találóan mesteri. Jöjjön néhány észrevétel, ajánló gondolat.

Bakóczy Sára A murányi Vénusz novellája nyitja a sort, amivel Csikász Lajosra emlékezik. A humort sem nélkülöző írás a leleményről, szerelemről mesél. Pusztai Andrea története a Megátkozottak című Csikász-remekműre épül, Izabella királyné alakját megidézve. Nekem is egyik kedvenc regényem ez, ahogyan az utószóban Pusztai Andrea is említi. Igazán jól sikerült, érzőn mély emberi történet bontakozik ki előttünk. Biztos jót mosolyogna Lajos, ez is tetszene neki. A humor felold az ember lelkében sok fájó dolgot. Nagy szomorúság, hogy ilyen hirtelen távoztak. Lajos esetében sajnos két remek sorozat is befejezetlen maradt.

Bányai D. Ilona a kedves barát, Urbánszki László emléke előtt rója le kegyeletét. A Kívülálló valós élethelyzetből merítve emlékezik az író korai éveire. Az élet írja ugye a legjobb kalandokat, amit Ilona remekül egybegyúrt. Lacinak is tetszene, a valós alapokra épülő történet.   


                   
Fábián Janka nosztalgikus története Iván Katalinnak lett címezve, aki a Füles rejtvényújság szerkesztője volt sokáig. Nosztalgikus utazás ez a nem túl távoli nyolcvanas évekbe. Az egyesület elnöke, Kapa Mátyás Budai krónika regényében már felbukkant két elhunyt szerző alakja. Most ő is a valóságból merített Katalin emlékére. Rövid és velős, elgondolkodtató valóságot tár elénk 1944 tavaszáról, a zsidóüldözés idejéről. Ami a jelenhez is kapcsolódhat egybe. Van benne egy olyan mondat, ami bizony napjainkra is érvényes, sajnálatosan... Főszerepben 
a korszak két olimpiai bajnoka, Hajós Alfréd és Halassy Olivér. Talán ma is van még tisztesség, emberség és hazaszeretet a gyűlölködés mellett, ez lehet az üzenete. Egyetlen észrevételem lenne: a cím... kevés olyan átlagolvasó akad, aki kapásból vágja, mit is jelent a címben a három latin szó. Szerencsés lett volna szerintem magyarul odaírni zárójelben legalább. Persze, tudom, Google a barátunk..és ahogyan a novella végén említi is a szerző, keressétek meg - ahogyan én is tettem- a Történelmi írósarok című beszélgetését Iván Katalinnal. Izgalmas portrét hallhatunk.

Van két novella, ami témájában, hangulatában illeszkedik a történelmi korokhoz, de nem igazán az elhunytakhoz köthető. Erős, fontos írásnak érzem Cseke Lajos Keserű emberek bemutatkozó novelláját. A bukovinai menekültek helyzete drámai, elgondolkodtató sorsokat mutat meg. A történelem viharai a kisembereket sem kímélték sosem. Megtört, üldözött, megkeseredett emberek története ez.

A másik címbajom Hacsek Zsófia írása volt. Erről nekem rögtön a szintén tragikus hirtelenséggel, fiatalon elhunyt színész-rendező, Balikó Tamás jutott eszembe...ami persze nem baj talán. Izgalmas, krimiszerű történet, borongós hangulattal a Balikó utolsó utasa novella.

Kifejezetten tetszett Cselenyák Imre írása, ahol a négy főszereplő az elhunyt kollégákról kapta a nevét. Nem mellékesen jó kis jellemrajzokat is kapunk a kalandos novellában. Ötletes és humoros, színes történet, ahogyan kiemelkedően jó Schmöltz Margit Csokoládé, törökméz írása is. Ő is eredeti módon emlékezik az elvesztettekre. Maga a novella is igényes, fontos tartalommal bír. Az emberkereskedelem javában virágzott akkoriban, janicsárnak kellett az utánpótlás. Nem árulom el, mi módon és hogyan menekült meg kis hősünk a rá váró élettől. Hatásos, ütős lett. 

   
Trux Béla szívhez szóló egyszerűségében emel keresztet barátjának, Rozsnyai Jánosnak. A táltos keresztje és a Betyárkaland regények szerzője nagy szívű mesélő volt az életben, ez kiderül most is. 
János hőse, Ketel visszatér a Maros partjára. A Keresztúton meleg hangú és igazán emberközeli megemlékezés. János, aki tanár, író, helytörténész, Maroslele díszpolgára volt, megérdemelné az elismerést. Bízom benne, talán egyszer még János utolsó regénye Az istenasszony sírja megjelenik, nem marad a fiók mélyén. 



Számtalan emlék kavargott bennem olvasás közben. Találkozók, dedikálások, beszélgetések, vagy akár kisebb viták váltak mára történelemmé. Igazán hatásos írásokat gyűjtöttek össze, emlékeztetve arra, hogy az ember törékeny, az élet egy pillanat. Lajostól a Legényfogó színpadi jelenet került be, aminek humora jellemzően fergeteges, megvillantva milyen volt az igazi Csikász-humor.
    
                               
Soós Tibor és Pete László Miklós is Urbánszki emléke és munkássága előtt tiszteleg egy-egy novellával. Az egyéni stílusú, szókimondó humort felvillantó írások találóak. A kötetet Rabszolgasors címmel Urbánszki Laci utolsó, már el nem készülő regényéből egy részlet zárja.

Életrajz, megjelent írások összefoglalója is helyet kapott a könyv végén. Emlékük legyen áldott, köszönet minden sorért!
      









Kiadja: Történelmiregény-írók Társasága
Budapest 2022
Szerkesztők: Soós Tibor, Hacsek Zsófia
ISBN: 9786155816239

2023. január 3., kedd

Így szerettek ők 3

Nyáry Krisztián: Így szerettek ők 3

Legújabb irodalmi szerelmeskönyv



                                               




Tíz éve már, hogy Nyáry Krisztián nevét a nagyközönség is megismerhette. Első két irodalmi szerelmeskönyve hatalmas siker lett és valljuk be, kissé felkavarta az állóvizet. A szerelem magasztos, csodásan forró és felkavaró érzelem, sokszor komoly drámák, csaták helyszíne. Ezzel szerencsés esetben mindenki találkozik élete során. Az emberi kíváncsiság is közrejátszik a sikerben, hiszen az érző, bohém művészek érdekesebbek, az iskolai tananyagból a szerelmi kalandjaik kimaradtak. Olvasás után talán másként nézzük a lezárult munkásságukat, olvassuk regényeiket, verseiket.


    
Nyáry Krisztián értelemszerűen tényeket írt meg, nem megy el a bulvár felé. Több esetben ismert irodalomtörténészek neve is felmerül hivatkozásként. Ezzel is tiszteletben tartva, emberközelivé teszi az alkotókat. Ők is átélték, megszenvedték a szerelem édes élményét, gyötrelmét, ami erősen hatott és megjelent alkotásaikban is. 

A frissen megjelent harmadik kötet is igényes, tartalmas történetek gyűjteménye. Borítékolhatóan tuti sikerre számíthat a gyönyörű, hangulatos kötet, amit már lapozgatni is élmény. A könyv felépítése is tökéletesre komponált. Nyáry Krisztián jól ráérzett, valami olyasmit talált, ami széles érdeklődésre tart számot. A szerelmi történetek sora ezzel a kötettel éppen százra kerekedik. 

Ezúttal is valódi emberi sorsokról olvashatunk igaz történteket, korabeli fotókkal adva meg a hangulatot. Ezek keretbe foglalják a népszerű és közismert művészek életét, sok színes adalékkal, háttérrel szolgálva a már ismert életműhöz. Elgondolkodtató és emberközeli portrékat olvashattam, érezhetően objektív formában megírva. Úgy mesél a néha már elfeledett szerzők érzelmeiről, megpróbáltatásairól, hogy az munkásságukra is kíváncsivá teszi az olvasót. Mit is tud az átlag olvasó ma, mire emlékszik Vajda János, Tompa Mihály, Osváth Ernő vagy akár Dsida Jenő életéből? Ki is volt az, akiről Kosztolányi Édes Anna alakját megteremtette, vagy miért kérte meg a debreceni polgármester lányának kezét hétszer is Móricz Zsigmond? Az közismert volt, hogy Móricz házasságai és nőkkel való kapcsolatai kissé zaklatott volt, de hétszer kosarat kapni azért meglepő. Nem mellékesen az irodalomtörténet Magoss Olgát nem is sorolja a múzsák közé. Pedig fontos volt a szépség, az érzelmek mellett, hogy intellektuálisan is összetartoztak. Molnár Ferenc vagy Hunyadi Sándor, de még Petőfi életéből is akad érdekesség, ahogy a közelmúlt nagy szerelmei is felvillannak.

Egészen biztos, hogy József Attila és a pszichoanalitikus Gyömrői Edit kapcsolatáról viszonylag keveset tudunk, míg Galgóczi Erzsébet választott magánya és a népszerű, országosan ismert színésznő összekapcsolódó élete is tartogat titkokat. Bátran mentek szembe a korszellemmel, az érzelmek mellett az értelem is megvolt a két nő között. 


      
A záró történet talán a legmeglepőbb. Kozmutza Flóra három híres költőnknek is múzsája volt, ami, mint olvasható a kötetben, legalább 150 szerelmes verset eredményezett a magyar irodalomnak. Azért nehezen tudom megbocsájtani neki, hogy József Attilát veszni hagyta...

Az emberi kíváncsiság és magánélet határán egyensúlyozva ismerhetjük meg ezen szerelmek történetét. Mennyire is tartozik mindez a nagyközönségre az mindig kérdéses, de szerintem sokat adnak a megértéshez és az értékeléshez is. Érző és gyarló, vívódó szerelmes emberek voltak ők is. Élmény kézbe venni, elgondolkodni, vagy más szemmel értékelni a megszületett alkotásokat, amit a szerelemnek köszönhetünk. Érdekes adalék, háttér sok esetben. Külön tetszett megismerni Ignácz Rózsa, Gérecz Attila sorsát, vagy elmerengeni Gelléri Andor Endre drámáján. 


     
Nyáry Krisztián könyveit kedvelem, volt szerencsém néhányszor élőben látni és hallani, olvasás közben szinte hallottam, ahogy mesél. Összességében ismét egy igen informatív és színvonalas, gazdagon illusztrált kötetet kap az érdeklődő olvasó.


ITT lehet a könyv kedvezménnyel a tiéd! E-könyvben is rendelhető, de a Corvina Kiadó gondolt a rajongókra, készült egy különleges díszdobozos kiadással is.

Nyáry Krisztián író, irodalmár, kommunikációs szakember

Nyáry Krisztián néhány évig költészettörténetet tanított a pécsi egyetemen, s bár a 90-es évek közepén otthagyta a katedrát, hobbija az irodalom- és művelődéstörténet maradt. Vezetett pr-ügynökséget és közvélemény-kutató intézetet, volt állami szervezet kommunikációs vezetője, majd a Magvető és az Atheaneum könyvkiadók igazgatója.
Jelenleg a Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója és Magvető Café irodalmi kávéház művészeti vezetőjeként dolgozik.






Corvina, Budapest, 2022
144 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789631368673