2015. február 14., szombat

Holtverseny

Totth Benedek: Holtverseny








Sodró, lendületes, durva látlelet az uszodai elitcsapatról és tagjaikról. Nyers, hatásos. Az olvasót bedobja a mély vízbe.
A cím és a borító sokat sejtető, az író úszó múltja jó helyszín a történéseknek.
A thriller, akár egy tinédzser naplója is lehetne. Az események a szex-drog-rock and roll életérzést próbálják követni. Némi sporttal fűszerezve. Ezek a fiatalok nem keresik a helyüket, ezek kallódnak.

Főhősünk Kacsa a budai villából, menő és milliomos szülői háttérrel, akinek mindent szabad, semmi nem lehetetlen. Nincs korlát, sem a vágyakban, sem a szórakozásban. Nem figyelnek rá, szabadon éli az életét. Van pénz, jut mindenre: pia, drog, vagy hamis igazolások.
Nagy ellenpárja Zolika. Özvegy édesanyjával egyedül élnek egy panel tizedik emeletén. Apját nem régen vesztette el, anyja ebben a gyászban ragadt. Képtelen ezen túl lépni, fiával törődni. Az elbeszélő mesélő az, aki talán lépes lehetne egy jobb életre. Azonban a társaság elviszi őt is ebbe az értelmetlen, gátlástalan kamaszéletbe. Bója pedig, mint Kacsa leghűségesebb "barátja" válik főhőssé. Nem mellékesen alkata is sugallja: agyát nem igen használja gondolkodásra, de testi ereje pótolja ezt.

A női szereplők, csupán jelzés értékűek. Csak a tizenöt perc hírnévre vágyó "celebpalánták", szilikonos, fiatalságát sirató milliomos anyu vagy az önsajnálatban élő magányos özvegy. Nem törődnek csak önmagukkal. Niki-Viki -féle tinilányok pedig siralmasak, de nagyon.

A történet elborzaszt, de jobban elgondolkoztat. Itt tartunk? Mikor, hogyan jutottunk ide? A cél nélkül lógó fiatalok csapata a hírekben is szerepel. Ennél brutálisabb, mellbevágó dolgokkal.
Esetük ugyan kitalált, mégis valós és hihető. Nyelvezete remekül hozza a mai fiatalok szlengjeit, aranyköpéseit, gyilkos humorukat. Olvasmányos könyv, jól eltalált arányokkal. Amerikai regényekben már olvashattunk erről: fű, pia, szex, dugás, semminek sincs következménye. De van! Még ha erről ők nem képesek tudomást venni. Vagy csak nem akarnak? Ők a jövő reménységei? Ugye, nem...?

Persze azért pár dologtól kirázza a hideg az olvasót. Más olvasni a borzalomról, és megint más,
ha érint, itt van a közelembe. Lehet fanyalogni, de -sajnos- ez van, ez ma nem elképzelhetetlen.
A filmszerűen pörgő események robognak a drámai vég felé. Nem is csodálom, hogy a filmesek
felfigyeltek a könyvre. Már dolgoznak a megfilmesítésen Mátyássy Áron és Bodzsár István producer.

Figyelmeztet, talán még nem késő... Társadalom és szülői felelősség ott bujkál a történetben.
Kallódó fiatalok ezt látják, csak a ma számít, ez ma a világ? Ennyire üres az ő világuk?
A filmek világa, a videojátékok és a pornó a követendő minta? Könnyen befolyásolhatóak, tetteik súlyával nem törődnek. Még talán az edző bácsi sem törődik, nem vigyáz rájuk. Döbbenetes első regény. Komor és sötét tónusú, sok abszurd jelenettel, ami a humort sem nélkülözi. Mégis reális a bemutatott kép. Nincs rózsaszín vége, a minden jó, ha jó a vége, itt nem működik,még pénzzel sem lehet elintézni mindent.

Jó lett volna valami pozitív-nevelő jellegű befejezés a hirtelen és komorra sikeredett lezárásra.
Valami, ami átsegíti őket és a jó irányba mutat. Reményt, biztatást adva az olvasóknak: talán még nem késő egészen nem veszett el minden remény.

Dragomán György ajánlója remekül foglalja össze :
"Trainspotting az uszodában. Úgy vág szájba, hogy beleszédülsz."

4,5/5.

Totth Benedek 1977-ben született Kaposváron. Kamaszkorában versenyszerűen úszott. Az egyetem elvégzése után szerkesztő, műfordítóként dolgozik, többek között Cormac McCarthy, Aldous Huxley, Hunter S. Thompson és Chuck Palahniuk regényeinek magyarra ültetője.
Nős, két gyermek édesapja. A Holtverseny az első regénye.



  Magvető, Budapest, 2014
248 oldal · ISBN: 9789631429060

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése