Joanna Quinn: A bálnacsont színház
Joanna Quinn első regénye egy csodálatos családi történet, ami a 21. Század Kiadó Kult könyvek sorozatának egy újabb remek darabja. Jó stílusban, jól megírt regény, ahol a történet fantáziadús, a feszültség fő mozgatórugója azonban a történelmi eseményekből származik. Az egész könyv hangulata különleges, az írásmód és a történetmesélés pedig igényes. Soha rosszabb első könyves bemutatkozást!
Dorsetben egy vidéki kastélyban játszódik a történet első fele, ahol három gyermek él testvérként, a szülői szeretet nélkül. A történetet különféle perspektívákon keresztül bontakozik ki, humorral, szívfájdalommal, szeretettel és vágyakozással telve. Már a címe megfogott, ami metaforaként hangzik, de valóban van egy bálna bordájából készült színház ebben a elsöprő történelmi epikában. Hosszúsága ellenére is egy alapos és élvezetes, magával ragadó olvasmány. Mindenféle dologról olvashatunk: a színház, a család, a szeretet, a brit osztályrendszerről, és vannak néhány izgalmas rész a kémkedésről a második világháború alatt. Az olvasás valódi élvezetét az adja, hogy ez egy családi saga a két világháború között ismerjük meg a három testvér sorsát. Megismerjük ahogy Cristabel, Flossie és Digby Seagrave helyzetét, ahogyan a saját képzeletbeli, varázslatos világukban élnek. Őket az összetartó szeretet és hűség köti össze.
A történet 1928-ban kezdődik, amikor egy bálna tetemét partra mossa a tenger. Ennek a csontváza függetlenségük és találékonyságuk szimbólumává válik, mivel ez szó szerinti különleges hátteret szolgál az egyre népszerűbb játékaikhoz. Ha egy szóval kellene jellemeznem ezt a regényt, egyből rávágnám, hogy „hangulat”. Valóban azt kapunk, ahogy találóan el vannak nevezve a fejezetek, az első felvonásokban, hamisítatlan vidéki Angliát az 1920-as évekből. Bár az I. Világháború után járunk néhány évvel, ez nem nyomja rá a bélyegét ezekre az évekre. Legalábbis a gyerekek számára nem, akik megtöltik a színfalakat. És micsoda gyerekek ezek! Belevaló, vagány, karakteres gyerekek, kislányok, és egy kisfiú, kusza testvérségi kapcsolatban, ami azonban semmit sem befolyásol egymás iránti szeretetükben. Különbözőségük ellenére összetartóak és életrevalóak, akik mindenbe teljes szívvel lélekkel vetik bele magukat, figyelve egymásra, élvezve az életet, amit ez a csodás tengerparti otthon és táj nyújt számukra. Élükön a legidősebb kislány, Cristabel, aki történetünk kezdetét csupán 3 éves, és az ő gondolatai, élményei adják eleinte a mi szemszögünket is. Bevallom ez is nagyon tetszett, egyedi, szeretetreméltó kislány, és az ő szemén keresztül minden felnőttről is sajátos jellemrajzot kaptunk. Szeretem az ilyen családi történeteket, ahol a gyerekszemszögből látjuk a felnőttek világát.
A legtöbb körülötte feltűnő felnőttet megszerettette velem, talán mert ő is a jót látta bennük. Egyből a szívembe lopta magát bohém nagybácsija Willoughby bácsi, aki többet törődött Cristabellel mint a saját szülei. Minden születő testvér, feltűnő közeli vagy távoli rokon, ismerős, gazdagította a lapokat és az olvasót is. A család szolgálói sem csupán mellékszereplők, az ő gondolataik, életük is tanulságos és érdekes szálak ebben a történetben. Gyermekien ártatlanul és tisztán érthetően láttatják benne a világot.
A legtöbb körülötte feltűnő felnőttet megszerettette velem, talán mert ő is a jót látta bennük. Egyből a szívembe lopta magát bohém nagybácsija Willoughby bácsi, aki többet törődött Cristabellel mint a saját szülei. Minden születő testvér, feltűnő közeli vagy távoli rokon, ismerős, gazdagította a lapokat és az olvasót is. A család szolgálói sem csupán mellékszereplők, az ő gondolataik, életük is tanulságos és érdekes szálak ebben a történetben. Gyermekien ártatlanul és tisztán érthetően láttatják benne a világot.
Könnyedén bele lehet feledkezni ebbe a boldog vidéki életbe, a gyerekek vágyaiba, álmaiba, melyek eleinte meghatározzák a történet fonalát. Amikor különleges kreativitással és fantáziával színre viszik a Mr Homérosz Iliászát, elsöprő sikert aratva, végleg levett a lábamról a regény. A történet belefut a II. Világháborúba, ami elkerülhetetlenül megbélyegzi sorsukat és életüket, újabb oldalukkal ismertetve meg bennünket. Amikor a három gyermek felnő, a háború egész életüket újra megváltoztatja. Számomra kifejezetten tanulságos regény volt, olvasható, érthető történet. Érdekes színfoltok voltak az újságcikkek az előadásokról a Bálnacsont színházban, (a csontok adnak mélyebb értelmet mind a színdaraboknak mind ennek a csodás történetfolyamnak. Vihar, Szentiván-éji álom, Szeget szeggel, vagy akár a Machbet, nem akármilyen társulat és színdarabok ezek!). Kordokumentumként is olvashatjuk Cristobel és Digby levelezését a háború alatt.
Méltó darabja a Kult könyveknek, nagyívű történet, szép szavakkal, igényes fogalmazással, érzésekkel, szívvel-lélekkel. Külön dicséretet érdemel Katona Ágnes fordítása, kiemelkedő munkájával, sokat hozzáadott az olvasási élményhez. Csak ajánlani tudom, bátran vágjon bele mindenki, én új kedvencet avattam a Kult regények között.
ITT tiéd lehet kiadói kedvezménnyel!
Joanna Quinn Londonban született, és Dorsetben, Anglia délnyugati részén nőtt fel -- ahol a Bálnacsont színház is játszódik. Dolgozott újságíróként és jótékonysági projekteken. Novellái többek között a White Reviewban és a Comma Pressben jelentek meg. Jelenleg is Dorsetben él, egy tengerparti faluban, és kreatív írást tanít.
XXI. Század, Budapest, 2023
592 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635683475 · Fordította: Katona Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése