2013. január 20., vasárnap

A dervisház


Ian McDonald: Dervisház

















Részlet a könyv fülszövegéből:
"Bomba robban egy isztambuli villamoson – egy átlagos nap, egy mindennapos merénylet a 2027-es év Törökországában, amely az Európai Unió legfiatalabb, legsokszínűbb, ugyanakkor legszegényebb tagja: Közép-Ázsia bazárja, a földgázkincsek kapuja, a nanotechnológiai fejlődés műhelye. Ez a robbanás azonban az Adem Dede téri dervisház minden lakójának életét felforgatja."


A Dervisház egy színes, hihető, és nem utolsósorban közeli, jövőbeni világot mutat be, amelyben a szereplők, és a köztük feszülő konfliktusok is elképzelhetőek. Egy érdekes, újszerű történetről olvashatunk, ami ugyan nem egy könnyed olvasmány, ám cserébe egy pörgős, zajos, sokszínű, misztikumokkal teli események tanúi lehetünk. A szereplők életének 5 napjáról szól a könyv.

Van itt szívbeteg kisfiú, Chan, aki nagyon kedves figura és az ő nanorobotjai, a nyugalmazott professzor, műkincsvadászok, szerelem és barátság.Mindehhez a hátteret Isztambul adja a maga jellemzőivel: bazárok, teaházak, vallási kérdések, zajos, modern üzleti élet, hiszen 2027-ben járunk. A nem túl távoli jövő tapintható. Ettől még kerekebb, hihetőbb a történet. Az író sok szálon mozgatja a szereplőket, de semmi sallang, semmi felesleges kör, nincs elvarratlan szál minden a helyén van.

Az író  úgy mutatja  be Törökországot és annak szimbólumát, Isztambult ami  egyszerre kelet és nyugat, a  várost és egy népet, amely egyidejűleg nagyon konzervatív és szabadelvű. Ahol a fundamentalista vallásos hit és a modern tudományok iránti elkötelezettség megfér egymás mellett. Ahol mindennapos a nemi előítélet, a rasszista idegengyűlölet, ám egyre terjed és erősödik az ezzel szemben álló tolerancia is. Itt kap nagy hangsúlyt az elfogadás a másik megértése.

Bevallom az első 200 oldallal megküzdöttem. Nagyon sűrű a történet.
Ian McDonald remek író, bár megmondom, hogy ezen a regényen kívül mást nem olvastam tőle.Egy  tökéletesen kidolgozott, logikai hiba nélküli történetet kaptam.

Az Ad Astra kiadónak köszönhetően egy nagyon szép kivitelű, egzotikus borító járul a történethez.
Nem véletlen, hogy a regény elnyerte a legjobb regénynek járó John W. Campbell emlékdíjat, valamint a British SF Association díjat is.
Nagyszerű ajánló is készült a könyvhöz: http://youtu.be/Yie9U8vd- 

Köszönet az Ad Astra Kiadónak a könyvért!



Ad Astra, 2012
574 oldal · ISBN: 9786155229084 · Fordította: Tamás Gábor

1 megjegyzés:

  1. Szeretem a varázslatos Keletet, szeretem az időutazást, bár inkább a múltba, mint a jövőbe. Bár ez a jövő mintha a jelen lenne, kis szerencsével még én is megélhetem 2027-et, bár a tolerancia elterjedésében kételkedem. Szívesen belelapoznék a könyvbe, nem tudom, tetszene-e, ez általában az első oldalak után eldől számomra. Érdekes, meglepődtem, amikor felfedeztem a fordító nevét. Gondolom, névrokonod.

    VálaszTörlés