2017. szeptember 20., szerda

Hollywood noktürn

James Ellroy: Hollywood noktürn 




                                                 







James Ellroy szenzációs összeállítása ez a novellagyűjtemény. Talán ami kimaradt a többi kötetből a finomítások során.
James Ellroy L.A. kvartettjében (Fekete dália, A nagy sehol, Szigorúan bizalmas és a Fehér jazz) elkalauzol minket az '50-es évek Los Angelesének bűnös világába. Olyan gonosz és sötét ez a világ, hogy az olvasó néha kissé hitetlenkedve csóválja a fejét. Ám ezt a szomorú valóságot maga a szerző saját bőrén is megtapasztalhatta, hisz alig tíz éves volt, mikor édesanyját meggyilkolták. A tettes sosem került elő. Nem kell mondani, ez mennyire rányomta életére a bélyeget. Ez is szerepel a könyvben, afféle felvezető a továbbiakhoz.




Aki olvasott már a szerzőtől, ismeri a stílusát nem fog meglepődni. Szókimondó nyíltsággal nevezi nevén a mocskot, ábrázolja a bűnt ebben a kötetben is. Itt most hat novellát olvashatunk. Ebben a bűnös légkörben olyan alakok fetrengenek élvezettel, mint a korrupt zsaruk, hírességekre hasonlító kurvák, néger zenészek, piti drogdílerek, maffiózók, kikopott utcalányok. Egyedi stílusa, leginkább erős idegzetű felnőtteknek ajánlott. Merész, erősen hatásos írások, filmszerűen pörgő képekkel. Szikár tőmondatok, a szereplők pedig attól emberiek, hogy olyanok, amilyenek kellenek ebbe a környezetbe. Ellroynál nincsenek csak jók, ártatlanok, itt csak bűn, erőszak és mocsok van a lapokon.
Abból viszont nem kevés akad. Nagyon erős korrajz, tökéletesen ábrázolt figurákkal. Ügyesen dolgozza össze a valós és kitalált eseményeket, teszi hihetővé. Sok szereplő már feltűnt előző regényeiben, vagy tér vissza itt egy - egy epizódra. James Ellroy a sötétség új szintjére emelkedik, a karakterei nem léteznek szürke árnyalatokban. Szinte minden erkölcsük gátlástalanul csődbe kerül, és készek arra, hogy elveszítsék elveiket, már ha vannak. Gyanítom, hogy néhányuk a mai modern idők néhány emberére fog emlékeztetni az 1940-es és 1950-es évek figuráiból. A rasszizmus, a szexizmus, a homofóbia is alapja a történeteinek.




Dick Contino Blues

Az ünnepelt tangóharmonikás nem akar katona lenni - tökéletesen érthető álláspont. Kell azonban valami jó és hihető ok, amivel ezt elkerülheti. A zseniális ötlet az emberrablás lesz. Önmagát rabolja el, hiszi tökéletesen. A humor is fontos eleme a történetnek. A lebujok sztárja, menő zenészálmokat dédelget, nagyteremnyi közönségről álmodozik, miközben gengszterek házibuliján nyomja a zenét. Öreg hippi, harmincas, kivénhedt, leamortizált, amikor emlékezik a régmúltra. Ebből él. Álmokból, amik akár valósak is lehettek volna. Már csak egy hanyatló sztár, aki volt katonaszökevény, bíróság, egy karrier vége... életének állomásai. Dick Contino hollywoodi életéről az 1950-es években megtudhatunk meglepő dolgokat is. Contino nem annyira érdekes számomra, és a történetet itt-ott bizony hihetetlen. Mindenképpen lenyűgöző noir hangulata van, tökéletesen adja vissza azt a milliőt. Az egyik leghosszabb és egyben legerősebb novella a kötetben.



Elitnegyed

Ez a történet második világháború végén egy vonatrablásról szól. A négerek lakta negyedben terjedő legendák elevenednek meg, olvasható volt, de nem ez Ellroy legjobbja. A rendőri védelem alatt zajló pókerparti izgalmas pillanatokat hoz. Ez egy menő kuplerájban zajlik... Olvasd csak, érdemes.




Hívd az Axminster 6-400-at

Két zsarukról van szó, akik foglyokat szállítanak - és hazugságok hálójában találják magukat. Ez volt az egyik kedvenc történetem a könyvben; ez egy hamisítatlan Ellroy: bonyolult, nagyon ütős, szívtelen karakterekkel megírt történet, alig harminc oldalon. Hogyan próbálnak meg visszaszerezni egy kétszínű 1936-os Auburn speedstert. Ellroy annyira jól ír, megvan a sajátos stílusa, amely az erőszakos emberrabló trió után nyomozókról remekül illik ide.



Mióta elveszítettelek


A másik kedvencem. Egy olyan emberről szól, aki egyidejűleg a milliomos Howard Hughes és Mickey Cohen gengszter között teljesít szolgálatot. A magánhekus kapja a megbízást: keresse meg ugyanazt a nőt nekik. Vagy egy okosan furfangos nő is a történetben: hogyan szédít két menő és gazdag pasit egy városon belül. Itt szerepelnek a híres színésznőket utánzó, rájuk hasonlító kurvák. Eredeti a történet nagyon. Szórakoztató, humoros fordulattal. A kemény fiúknak is van szíve, még ha ez ritkán mutatkozik is meg. Az ő szívüket is megérintheti egy nő szerelme.



Álommeló


Ez az egyetlen történet a közelmúltban játszódik, igazi ujjgyakorlat a szerzőtől. Hollywoodban kutyasétáltatónak lenni is menő, álommeló lehet. Különösen, ha kisstílű bűnöző a figura, aki szeretne új életet kezdeni. A többi karakterek is könyörtelenek és hülyék. Hogyan azt elmeséli ez a kis történet. Csattanója nem semmi.


Sláger

Kemény, csípős stílusban megírt, laza levezetés húsz oldalon. Pearl Harbor és a japcsifrász előtti időszak adj az alapokat. Az angyalok városában játszódó démoni történet füstös éjszakai bárokba, levitézlett utcalányok közé vezet. A pokol sötét bugyraiban merülhetünk. Piszkos titkok feketesége, éjszakák sötét kék ege alatt szól a zene, folyik az alkohol. Kisiklott életek, szerencsevadászok, ex-zsaruk adják az alaphangot. A bűn és a bűnüldözők közti vékonyka vonal alig észrevehető.


Olyan nevek, karakterek tűnnek fel, mint Stensland, Kafesjian és Klein, és Buzz Meeks a Fekete Dália hősei. Szeretem Ellroy gazdag, kifejező leírásait és az ő dühös ábrázolásmódját. Kedvet hozott újra olvasni az L.A. kvartett köteteit.



Merülj el a mocsokba egy kicsit! Szerezd meg a Jaffa Kiadótól kedvezménnyel Ellroy krimijét!
ITT kedvezménnyel megveheted!




Eredeti megjelenés éve: 1993
Jaffa, Budapest, 2017
256 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155609640 Fordította: Illés Róbert











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése