2013. április 28., vasárnap

Így veszíted el

Junot Díaz: Így veszíted el

                                   


















Gondban vagyok ezzel a könyvvel, amire az idei Könyvfesztivál kiadványai közt figyeltem fel. Érdekesnek tűnt, kíváncsi lettem rá. Tetszetős borító, a fülszöveg is ígéretes. Írója ugyan ismeretlen számomra, de előző könyve 2008-ban Pulitzer díjat nyert.
Minden együtt van ahhoz, hogy azért érdekeljen a dolog. Szóval "sötét ló" volt a javából!
És sajnos az is maradt. Nem szeretek sem lehúzni, sem rosszat írni könyvekről. Van úgy, hogy mellé nyúl az ember. Ez most köszönöm, de nekem nem jött be.



Arra jó volt, meggyőzött, nem baj, ha minden új könyvet nem tudok elolvasni. Esetleg csak később.
Ezért is nem tudtam, írjak-e róla, hiszen látva a többi értékelést: bizony elég megosztó könyv lett. A sok "húdejó, izgalmas, tetszett" közé most egy olyan is bekerült, ami nem. Van ilyen. Lehet bennem
a hiba, lehet korosztály függő, és a fiatalabbaknak talán ez most nagyon menő,  de a sok trágárság, a szex, nekem olcsó hatásvadászatnak tűnt. Tény, hogy nyers és szókimondó. Elhiszem,
ez a stílus ott, abban a környezetben, de amikor a 70-80. oldalnál azt érzem, leginkább hagynám a fenébe, sarokba dobnám....azért végigolvastam, a vékonyka novelláskötetet. Az összkép mégsem fogott meg. Előfordul, sajnálom.
Tudom divatos, felkapott könyv ez mostanság, de nem nekem írták. A macsó seggfej főszereplő
és a sok, öncélú szex nem vett le a lábamról.  Ugyanakkor a nők sem igazán nőként viselkednek..
A rengeteg oda nem illő, erőltetett káromkodás inkább öncélúnak hatott.
Voltak jó pillanatai, a haldokló, 23 éves bátyó esete, döbbenetes és megrázó, de ennyi. Igen, így veszítheted el... van benne néhány elgondolkodtató mondat. Alapvetően nem rossz, de a főszereplő nyavalygása sokat ront rajta: Érzelmek, gondolatok kavalkádja ez a könyv, én valahogy többre vártan, többre számítottam. Pozitívum a remek borító.

JAVÍTOK! A neten elérhető néhány felolvasás a könyvből. Sokkal jobb így, hallgatva, előadva, mint olvasva. Ízelítőnek egy részlet:
http://youtu.be/bKFwYg2xfiQ

 Junot Díaz, Pulitzer-díjas író a Dominikai Köztársaságban született, de később családjával az Amerikai Egyesült Államokba, New Jersey-be emigrált.
A Rutgers College-ban diplomázott. A The Brief Wondrous Life of Oscar Wao szerzője számos díjat nyert regényével: John Sargent Sr. First Novel díj, National Book Critics Circle díj, Anisfield-Wolf Book díj, a daytoni Irodalmi békedíjat és 2008-ban Pulitzer-díjat. 

2/5.






Cor Leonis, Budapest, 2013
208 oldal · ISBN: 9789638957290 · Fordította: Bozai Ágota

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése