2021. augusztus 7., szombat

Budapest Noir

Kondor Vilmos: Budapest Noir
Könyv és film




                                                         



Egy újabb könyv és film kalandra hívlak, kedves olvasó! Tavasz óta beköltözött hozzám a Netflix, így az olvasás mellett egyre több filmet nézek ismét. Sok olyat, ami kimaradt valamiért, vagy láttam, de szívesen újrázok. 


     
Kondor Vilmos először 2008-ban megjelent bestseller könyve és a teljes sorozat (Bűnös Budapest-ciklus) olvasásra ajánlott. Már nem először adják ki újra, ráadásul angolul, olaszul, franciául, lengyelül és németül is megjelent, nem is sikertelenül. Egy krimihez mindig hozzátesz, ha egy történelmi korba helyezik. (lásd még másik kedvencem: Réti László Teleki krimijét). Itt is a feszes tempó, váratlan fordulatok jellemzik a könyvet.
Remek hátteret ad a harmincas évek világáról a könyv és a film is. Budapesten járunk, 1936. október. Gömbös Gyula halott. Itt máris kitérnék a film nyitó jelenetére, amint Gömbös koporsója vonaton megérkezik Budapestre... hatásos kezdés. Röviden azt mondanám a film egészen jól igyekszik visszaadni a regényt, ami valamiért még sem sikerült igazán tökéletesre. 

Pedig a hamisítatlan amerikai típusú noirban izgalmas alapanyagra találtak. Krimi lévén maradjunk a fülszövegnél: A magyar oknyomozó újságíró Gordon Zsigmond (Kolovratnik Krisztián),  Az Estnél bűnügyi tudósító. Egy brutálisan meggyilkolt fiatal lány halála után nyomoz az 1930-as évek Budapestjén. Csakhogy ez a mostani ügy más, mint a többi. Gordon mindenhol falakba ütközik, de hajtja tovább a kíváncsisága, és minél jobban el akarják ijeszteni, annál kitartóbban követi a nyomokat. A szálak több irányba vezetnek, egészen a társadalom legfelső rétegeibe, és lefelé, a nyomor és elkeseredettség szörnyű világába. Úgy tűnik, senkinek nem áll érdekében az, hogy kiderüljön az igazság a lány haláláról. A könyv műfajilag tökéletes, igazi magyar hardboiled krimit kapunk. A remek politikai háttér mellett szerelem és pénz, na meg a korrupció mozgatja a szálakat. Ezt a sötét és feszült hangulatot nem tudja a film igazán visszaadni, inkább melankolikus lett sajnálatosan.

      
            
Gárdos Éva 2017-ben 900 millióból forgatott krimijében pedig minden ott van: remek színészek a kiváló alapanyag mellé, Ragályi Elemér csodás képei, Budapest korabeli hangulata, azaz a látvány és a kosztümök, az atmoszféra hibátlan.

Kolovratnik Krisztián jó választás, arca tökéletes, nem elkoptatott, kellően férfias, ám érzékeny pasi benyomását kelti. Tökéletesen adja a helyét kereső, zaklatott életet élő újságírót. Szerelmét Tenki Réka alakítja, szintén remekül hozza az ön -és céltudatos nőt. A humorról Mucsi Zoltán gondoskodik, három jelentben, ahogy a titkos, luxusbordélyt üzemeltető madám szerepére se találtak volna Dobó Katánál profibbat. Az más kérdés, hogy minden filmjében ezt játssza... Kiemelném a szerkesztőségi titkárnő villanásnyi szerepében Bánfalvy Ágnest. Üde szín volt a néhány jelenetben, tökéletes választás. 
    
           
Kulka János és Kovács Adél párosa is zseniális. Végig Kováts Adélt vártam, tetszett a film végi alig két jelenete, ahol komplett képet kapunk az általa megformált nőről. Döbbenetes dráma bontakozik ki a végére, amire Adél teszi fel a pontot... A csattanó elképesztő, a megfejtés, azaz a meggyilkolt lány kiléte letaglózó. 




Elég egy végzetes lépés, és az életünk egyetlen rossz döntés miatt visszafordíthatatlanul megváltozik.
A nyomozás sokfelé kanyarog, a legmagasabb körök által látogatott bordélyoktól az illegális bokszmeccsek világán át a mélyszegénységben élő rétegekig. Tetszett, hogy az igazi főszereplő az Budapest, remek korhangulattal, képekkel elevenedik meg az egész milliő egészen hiteles lett. Valóban jó volt kicsit bolyongani a harmincas évek Budapestjén, a második világháború előtti város nyomasztó és sötét alvilágában elmerülni. Gárdos Éva filmje akkor a legjobb, amikor megvillantja ezt a hangulatot, a politikai változások előszelét. Horthy akkori Magyarországán már erősen megy a zsidózás, ami több helyen visszaköszön a filmen. Talán ezt kellett volna még erősíteni, jobban kiemelni.

           
Gordon Zsigmond erős, jó karakter. Szinte minden jelenetben whiskyt vedel és cigarettázik, erősen Bogartot idézi, ami egyáltalán nem baj. Lelkében érzi ezt a bizonytalanságot, hiszen a magánélete is válságban van: szerelme, a fotós Krisztina (Tenki Réka) Londonba készül, ahol a munkáját jobban elismerik, megbecsülik, és zsidó származása miatt sem kell aggódnia. Jó a történetvezetés, remek atmoszférája, jó színészi játék lehet a néző jutalma. Az egész film nézhető, hatásos, ki tud kapcsolni. Mégis picit sótlan, nem lett elég ütős, így a maradandó hatás gyorsan elszáll. Jó-jó, nem bánom a ráfordított időm, de egy kanál "Erős Pista" jót tett volna az egész kriminek. A befejező mondat a reményről és a bizakodásról szól, ami mint azt már tudjuk a történelemből, sajnos nem vált valóra.


   





Agave Könyvek, Budapest, 2008
200 oldal · ISBN: 9789637118968

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése