2016. szeptember 20., kedd

A birodalmi kalóz



Izolde Johannsen - Michael T. Marble: A birodalmi kalóz
Az Admiral Graf Spee portyázása, pusztulása és az Altmark története




                                                                           









A második világháború tengeri csatái sok titkot, érdekességet rejtenek. Németország nem volt tengeri nagyhatalom, mint Anglia. Az első világháború után a németeknek egyenesen megtiltották, hogy 10 ezer tonna vízkiszorításúnál nagyobb hadihajót birtokoljanak. Ennek "eredménye" lett a zsebcsatahajók kialakítása, létrehozása. Ezekből három készült el, egyike a legendássá vált Admiral Graf Spee volt.




Az Admiral Graf Spee építése 1932 októberében kezdődött és Kielben bocsátották vízre 1934-ben.
A hajó kalózhajónak készült a német birodalom szolgálatában, annak erejének szimbolizálására.
A hajó titkos küldetését, történetét ismerhetjük meg a hónap elején az Underground Kiadónál megjelent könyvből.



Az Admiral Graf Spee német birodalmi páncéloshajó titkos küldetése, története valódi élményt adó kalandos olvasmány. Fordulatos, alapos, és roppant módon tanulságos emberi oldaláról mutatja be a szereplőket és a háborút. Nem mellesleg a hajó kapitányának Hans Langsdorff parancsnoknak a portréját is megrajzolja.Tudásával, tetteivel és emberségével kiemelkedik a náci gépezet szereplői közül. Csak egyetlen meglepő tény róla: nem volt a nácik híve! Ennek a történet során lesz szerepe, nem titkolta gondolatait, érzéseit.



A főszereplőnk maga a zsebcsatahajó a Graf Spee. A dicsőségéhez azonban emberi szaktudás és szerencse is párosult. Néhány speciális adat a hajóról, amit a kötet jól bemutat. Olyan, mintha az olvasó ott járna a fedélzeten, képzeletben a leírtak jól megjeleníthetőek.

Kezdjük a hajó achilles sarkával: gyenge páncélzata volt, amit ellensúlyozott a gyorsasága. A nehéz gőzturbinák helyett, dísel motorok hajtották. A 8 motor több mint 55 ezer lóerőt termelt! A hajó valóban gyors és hatékony volt, ami kellett is, ha már a nyílt-tengeri kalóz szerepét kapta. Szegecsek helyett ív hegesztéssel készült a hajótest. Tartozéka volt egy hidroplán is, amit felderítésekre használtak. 1100 matróz biztosította működését. Volt hajózenekar is a tisztek és matrózok szórakoztatására.




A történet egyértelműen elárulja, amikor a hajó kifutott 1939. augusztus 21-én, Hitler már tudta, hogy hamarosan kitör a háború. A hajónapló és a titokzatos borítékok erre utalnak.
A kalózhajónak szánt cirkáló és az Altmark ellátóhajó feladata, minél több Angol fennhatóság alá tartozó kereskedelmi hajó elsüllyesztése volt.
A szigetországot ezzel akarták gátolni, nyersanyagok és élelmiszer utánpótlását akadályozni. Nem utolsósorban a távolabbi tervük is bevált. Miután az angol admiralitás megunta -elég gyorsan- a
Graf Spee ténykedését, nem Németország felé, hanem ennek az egy hajó levadászására volt kénytelen összpontosítani. Sikerrel is jártak.



Langsdorff kapitányt nem csak a saját emberei szerették, de ellenségei is tisztelték. Ugyanis az elsüllyesztett hajók legénységét mindig megmentette, átvette a saját hajójára. A belső emberi viszonyok ábrázolása, egyéni karakterek és személyek bemutatásával válik még személyesebbé, emberivé a történet. A végső csata eredménye ugyan borítékolható, hiszen három angol hadihajó veszi támadás alá a Graf Spee-t. December 13-án a Graf Spee megütközött az Exeter, Achilles és Ajax cirkálókból álló brit hajórajjal. Amikor azonban az ellenfél is elismeri szakmai és emberi méltóságukat az talán ritka pillanata a történelemnek.


                                                                         
Mi lett a Graf Spee veszte? Miért és hogyan került a La Plata folyó és a tenger torkolatának mélyére?
Hitler hogyan élte meg a birodalom büszkeségének számító hajója elvesztését? Tanulságos a történelem eme szelete, érdekes háttéradalék a háborúról. Igen izgalmas és fordulatban gazdag a történet, filmszerűen peregnek az események. Sok háttér információ, érdekesség a háború emberi oldalának érzékeltetése és összefüggések bemutatása amit a könyv ad.

A végső összecsapás megpecsételte a német cirkáló sorsát. A kapitány azonban itt is megmutatta emberi nagyságát. Nem csinált háborús hősöket a legénységéből. Derekasan harcolt, de amikor belátta nincs mit tenni, vesztett, inkább menekülőre fogta. A semleges Uruguay sem egészen semleges, ahová mint legközelebbi tengeri kikötő bemenekült. Montevideo konzulja három napot adott a hajónak a javításokra. Ami természetesen nem volt elég semmire. Segítséget nyújtottak az áldozatok méltó temetésében, de egyebet nem. Így végképp elveszett minden. A legénység Argentínába való menekítését még megszervezi Langsdorff kapitány, de a döntése végleges és drámai. Sok emberi pillanata van a történetnek, ami drámákat is hordoz. Matrózok álmai, vágyai, az elhívatottság majd a vesztes fél oldalának bemutatása. Matthias Pütz matróz sorsa kiemelkedik és minden olvasó kedvence lesz, ebben biztos vagyok.
A történetük ott ért véget, a kapitány is megírta búcsúlevelét családjának. Megrázó döntés.
Olvassátok el, merüljetek el ebben a titokzatos világban. A két szerző mesteri és pontos képet ad.
 A történelem érdekes és szórakoztató megismerését adja a könyv. Stílusa olvasmányos, kalandok adottak és valósak. A könyv végén pontos adatok olvashatóak a hajóról, az elsüllyesztettekről és a matrózok további életéről, sorsáról, Langsdorff kapitány emlékéről.  Langsdorff személyisége remekül megrajzolt, kivételes ember volt.


Izolde Johannsen és Michael T. Marble történelmi regénysorozata II. világháborús birodalmi Németország haditengerészetének (Kriegsmarine) bemutatása, a nagy felszíni hadihajók történetén
és kapitányaik életrajzán keresztül ígéretesen igényes kezdeményezés, amit a történelem szerető és
kíváncsi olvasók örömmel fogadnak. Szerettem olvasni jó volt elmerülni, részese lenni ezeknek a tengeri csatáknak. A hatalmas munka, precíz anyaggyűjtés, érezhető hozzáértés kiváló történelmi olvasókönyvet eredményezett.

Amennyiben szeretnéd ezt a valóban kiváló és érdekes regényt ITT kedvezménnyel vásárolhatod meg a kiadótól! 










A könyv fülszövege:
Az Admiral Graf Spee német birodalmi páncéloshajó Hans Langsdorff parancsnok vezetésével a legnagyobb titokban elhagyta a wilhelmshaveni kikötőt. Ellátóhajója, az Altmark, Heinrich Dau kapitánnyal az élén már augusztus 6-án útnak indult. A két hajó fiatal, tettre kész legénysége izgatottan figyelte a hazai és a külpolitikai híreket. A két parancsnok kivételével egyikük sem sejtette, hogy mi a célja a kihajózásnak. Langsdorff és Dau parancsnoki kabinjának biztos rejtekén egy-egy lezárt, titkos boríték lapult, melyet csak a háború kitörésekor nyithattak fel…

Eredeti megjelenés éve: 2016









Underground, Budapest, 2016
490 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789631263497

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése