2024. március 12., kedd

Egy nap

 



David Nicholls: Egy nap



                                            








A film és a sok kedvező értékelés miatt lettem kíváncsi erre a könyvre. Régen olvastam ilyen hangulatos, fordulatos, romantikus könyvet! Egy szépen megírt szerelmi történet, váratlanul fájdalmas befejezéssel.

Több meglepetést is okozott ez a könyv, rögtön a címe volt félrevezető számomra. Aki a filmet nem látta annak talán nem lesz egyértelmű, én valóban egyetlen nap történetére számítottam, holott sokszor egy nap eseményeit kaptam. Ez a nap pedig július 15.-e történéseit foglaja össze, húsz éven keresztül. Így a regény szerkezete is meglepett, de jó ötletnek találtam David Nicholls eredeti ötletét. Ezért hát Egy nap a címe.

Gyorsan belesimultam a történésekbe, szinte faltam az oldalakat, mindenkire és mindenre kíváncsi lettem. A könyvet magával ragadónak és elgondolkodtatónak találtam. Számtalan kérdést vet fel a szerelemről és az életről, a kapcsolatok belső viszonyáról. A könyvben végig ott van ez a mögöttes téma. Tényleg ennyire nehéz a szerelem? Drukkoltam Emnek és Dexternek, találjon rájuk a boldogság. Emma és Dexter kémiája egy lehetséges szerelmi kapcsolatnak indul, ám a történet nagyrészében fenntartják a "csak barátok" státuszt. Ez furcsa volt picit.

Két egyetemi végzős fiatal, Emma és Dexter, egymás karjaiban kötnek ki egyetlen éjszakára, és ezzel veszi kezdetét ez a közel húsz évet átölelő történet. Ők ketten, és az életükben felbukkanó barátok, szerelmek és családtagok azok, akikkel együtt átutazzák ezt az időszakot. Olvasóként, mi is csatlakozunk ehhez a hullámvasúthoz, ami a legtöbb ember életéről elmondható. Mindketten rögös utat járnak be, számtalan közös és külön pillanatot, napot és évet átélve. Izgalmasnak találtam azokat a pillanatokat, amikor kis döntéseken, vagy szinte másodperceken múlt, hogy nem vett egészen más irányt az események láncolata. Húsz év két ember életében igen nagy idő, az útjaik néha keresztezik egymást néha elmennek egymás mellett.



Sok mindent szerettem ebben a regényben, azokat a napokat például, amikor külön kezdődött a reggel, de a nap végére már együtt voltak. Vagy éppenséggel együtt indult, de kudarc lett belőle. Hol jóban, hol rosszban. Sokszor egymástól nagyon távol telt ez az egy nap, de érdekes módon gyakorta voltak egy hullámhosszon. Habár a sors olykor távol sodorta őket egymástól, életük meghatározó pillanataiban, mélypontjaiban vagy éppen boldogságukban, mindig ott bujkált a másik. Ha csupán a gondolataik mélyén is. Lehangoló és vicces epizódok követték egymást, ahogyan az életben is. Utazás volt ez a javából, kettejük közül mindenképpen Emmának drukkoltam többször. Valódi jellemfejlődésnek lehettem tanúja, Emma felelősséget vállalt az életéért, sokkal előnytelenebb pozícióból indult mint Dexter. A fiú már nem tudta, hogy jó dolgában mit csináljon, csak az ivásra talált mindig okot. Csalódást csalódásra halmozott, nem csak számomra, hanem környezete, családtagjai számára is. Ennek ellenére szerethető figura volt, remélem valóban észbe kapott a regény végén, és kihozza az életéből amit lehet. Izgalmas volt mindkettejük fejébe látni, amolyan "Egymás szemében" módon, átélni vívódásaikat, és töprengeni ezen a láthatatlan köteléken ami köztük volt.

                 
David Nicholls remek karaktereket teremtett, életszerű romantikával hintette meg a történéseket. Nem csodálkozom, hogy filmre került, hiszen mozgalmas és valós történet ez, ami szórakoztat, és olvasva is jó kikapcsolódást nyújtott. A Netflixen nézhető, most nagyon menő a sorozat. Jó volt a sok humoros adok-kapok párbeszéd, volt, hogy hangosan nevettem rajtuk, legtöbbször Emma iróniája és Dexter kisfiús önsajnálata, vagy éppen túl sok önbizalma volt a poénok tárgya. Az ezredfordulós London díszletei tökéletes hátteret nyújtottak ehhez. Az a néhány párizsi év is tökéletesen kiegészítette az élményt, nem hiába Párizs a szerelmesek városa.


Édes-bús mesét olvashattam, örülök, hogy a kezembe került, cseppet sem volt csöpögős, inkább megható és elgondolkodtató, sok érzelmet mozgatott meg bennem. A cselekmény azokon a mindennapi nehézségeken is keresztülvezet, ami vár ránk az élet nevű játékban. Azt hiszem, hogy ilyen párok és kötődések a való életben is vannak, talán sokkal több, mint gondolnánk. Csak azok nincsenek ilyen jól megírva. Az élet tele van ilyen pillanatokkal. Szerintem a szerző jól elkapta az öregedés okozta sokkot is. Ez egy olyan könyv, ami olvasás után még sokáig veled marad.




ITT kedvezménnyel megvásárolható a regény! E-könyvben is kapható!


            
David Nicholls A nagy kvízválasztó, A beugró, az Egy nap, a Mi és a Sweet Sorrow című sikerkönyvek szerzője. Az Egy nap 2009-ben jelent meg, és komoly kritikai elismerést kapott, emellett negyven nyelvre fordították le, és világszerte több millió példányban adták el. Negyedik regényét, a Mit Booker-díjra jelölték. Saját regényein kívül filmvászonra adaptálta a Távol a világ zajától, a Szép remények és az And When Did You Last See Your Father című műveket. A Patrick Melrose forgatókönyvéért elnyerte a legjobb forgatókönyvírónak járó BAFTA-díjat, és Emmy-díjra is jelölték. Az Egy nap Netflixre készült adaptációjának munkálataiban vezető producerként vett részt.









General Press, Budapest, 2024
496 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634528470 · Fordította: Földváry Kinga

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése