2019. október 1., kedd

A gesztenyeember

Soren Sveistrup: A gesztenyeember




                                                                                                   








"kit hökkent meg egy gesztenyeember szeptemberben vagy októberben?"






A Partvonal Kiadó idén tavasszal útjára indította skandináv krimi-sorozatát. Az őszi újdonság stílszerűen A gesztenyeember címmel a napokban került a boltokba.



Amikor a bosszú, a megszállottság, a veszteség feldolgozása léleknyomorító tud lenni. Izgalmas, jól pergő, sőt néhol gyomorforgató krimi. Profi módon felépített történet: feszült, sokkoló és szomorú.
A sorozatgyilkos, a nyomozók is elképesztően találékonyak, bár a rendőrség egy lépéssel mindig lemaradva lohol a bűnös után - ahogy azt megszokhattuk. Amikor "vége", érkezik a nagy fordulat, amitől persze, minden a feje tetejére áll.
A regény olvastatja magát és ha nincs is minden pillanat a helyén, akad egy-két logikai bökkenő, a cselekmény sodorja, magával viszi az olvasót. Az alaptörténet jó, valószínűleg az író filmes tapasztalatai miatt, látványos képekkel jelenik meg az olvasó előtt. A krimiszál mellett érdekes volt főszereplő nyomozók magánélete is felvillan, de szerencsére csupán árnyalja a képet.



A címet a tetthelyen hagyott gesztenyefigurákról kapta a krimi. Nem mesélek semmit, nem szeretnék spoilerezni, a fülszöveg éppen eleget elárul. Borzasztó tragédiákról szól a könyv. Túl sok az eltemetett titok a múltban, túl sok az elfojtott indulat. Kemény és nyomasztó a krimi alapsztorija, (bántalmazás, családon belüli erőszak, ahol gyermekek az áldozatok) itt bizony valósághűen árnyalt drámák jelennek meg. Olyan emberekről olvashatunk, akik életük drámáit igyekeznek feldolgozni. Bosszú, igazságszolgáltatás vagy önbíráskodás? Mit tesz az áldozat, ha élete végéig hordoznia kell egy lelki terhet, egyáltalán: hogyan lehet tovább élni "normális módon", egy ilyen trauma után. Tetszett, hogy a dán szerző közelebb hozza a karaktereket az olvasóhoz, így az elkövető lelkébe, gondolataiba is bele látunk.




A feszültség és a sztori mellett az egykori döntésekről, tetteink következményeiről mesél. A legmélyebb titkokról, amit lelkünk mélyére temetve éljük az életünket. A skandináv krimikre jellemző sötét, bonyolult világot teremt szereplőinek a szerző, több szálon fut a krimi. A történetmesélő technikája látványos képekkel eleveníti meg a szomorú és brutális drámát. Ahogy halad előre a nyomozás, úgy fokozódik az izgalom, emelkedik az olvasó pulzusa. Az pedig mindig elszomorít, ha kiszolgáltatott gyerekek az áldozatok. A cselekményszálak jól követhetőek, a feszültség végig megmarad, sőt egy idő után az izgalmi faktor a letehetetlen kategóriába csap át. Külön tetszett, hogy a lehetőség a tettes vagy tettesek személyére sokáig bizonytalan marad. Az író és az elkövető az orránál fogva vezeti az olvasót. A fordulatos és váratlan cselekményvezetés lenyűgöző, olvasmányos és emberi sorosok félelmetes drámáitól nem mentes. Olyan hangulatot teremtett, amitől olvasás közben libabőrös lettem, torkom a jeges félelem markolászta. Mindenképpen a keményebb krimik közé sorolnám. Az idei termés egyik legjobbja szerintem.


Az elkövető végtelen őrülete, valami olyat sugall, amikor zavarba ejtő kérdésekre keresünk válaszokat. Ki a hibás az elrontott életért, a gyermekkorban átélt brutalitásért? Valóban segítenek az erre illetékes hatóságok? A társadalom felelőssége elkerülhetetlen. A gyermekkor súlyos traumája kihat egy életre, megváltoztatja a személyiséget. A bűnt járja körül az író, több árnyalt megközelítésből. Itt fontos szerephez jut a dráma is. Nem a szokványos negatív hőst látjuk minden őrülete ellenére, hanem egy csavaros, de sérült, beteg elmét. A felmerülő erkölcsi kérdésekre keresünk válaszokat. Jó, hogy több szempontból látjuk az eseményeket, ám a történet néha kicsit ugrál az időben, de minden a helyére kerül. Érdemes figyelmesen olvasni, a látszólag jelentéktelen pillanatoknak később súlya lesz. Komplex és agyafúrt történet egy sorozatgyilkosról, ahol a történet vége igazi „cliffhanger”! Érdeklődve várom a sorozat újabb történetét.


ITT megvásárolható kedvezménnyel! 


Soren Sveistrup író és producer 1968-ban született Dániában. A Koppenhágai Egyetemen szerzett BA diplomát irodalomból és történelemből, emellett forgatókönyvírást is tanult a dán Nemzeti Filmiskolában (National Film School).

Többek között az Emmy-díjas Nikola jog Juliet (2002–03) és Gyilkosság (2011–2014) című sorozatok írója, valamint az Eljön az a nap (2016) és a Jo Nesbo regényéből készült Hóember (2017) című filmek forgatókönyve kötődik a nevéhez. A televíziós sorozatok gyártásával foglalkozó SAM Productions céget 2014-ben alapította meg Meta Louise Foldager Sørensen és Adam Price társaságában. Első regénye, a The Chestnut Man 2018-ban jelent meg. Nős, feleségével és két gyermekével Hellerupban él.




A szerző portréját Les Kaner készítette.



Partvonal, 2019
456 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155783807 · Fordította: Sulyok Viktória

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése