2013. november 9., szombat

Bloginterjú - A táltos keresztje

Rozsnyai János és A táltos keresztje

Kedves blogolvasók, bemutatom A táltos keresztje című történelmi regény szerzőjét, Rozsnyai Jánost! Könyvfesztiválra megjelent kötetéről, az előmunkálatokról és a jövőbeni terveiről is  beszélgettem vele:


  Kérlek mesélj arról, hogyan kezdődött az olvasás és a könyvek szeretete?

  -   Mondhatom családi indíttatás volt! Édesanyám és nagymamám is sokat olvasott, én magam is hamar megtanultam olvasni. Negyedik osztályos voltam, amikor nyáron már Az egri csillagokat elolvastam. Ez elég meghatározó volt életemben, a csataleírások és a kalandos fordulatok megfogtak. Nyolcadik osztály végére már végig olvastam a gyermekkönyvtár teljes készletét is. Akkor még a hétfői adásnap is ritka volt, tv is alig. Kedvenc tantárgyam az irodalom mellett a történelem volt, amiből országos történelmi versenyre is eljutottam. Később a sport kicsit háttérbe szorította a könyveket, de mindig volt a kezem ügyében olvasni való.
A főiskolát történelem - könyvtár szakon végeztem. Ennek nagy hasznát vettem a nyolcvanas években, mikor a városi levéltárban végeztem helytörténeti kutatásokat. Itt rengeteg érdekes dokumentum került a kezembe, amiből emberi sorsok, történetek bontakoztak ki. Első írói munkám a Maros-parti mesék ezek alapján született.

 Mondj kérlek 5 könyvet, ami életed során valamiért fontos volt neked!

- Már említettem Az egri csillagokat. Gárdonyi Géza regénye mindenképpen olyan olvasásélményt adott, amit fontosnak gondolok. A kalandok mindig vonzottak. Verne Rejtelmes szigete még ebbe az időszakban volt élmény. Később érdekelt a fantasztikum, a sci-fi irodalma. Innen talán Asimov könyvét Én, a robot-ot említeném. Passuth László Eső istene már felnőttkori élmény. Fantasztikusan megfogott, ahogy bemutatta azt a világot. Jó szívvel ajánlom a mai olvasóknak is!
Ildefonso Falcones A tenger katedrálisa pedig friss élmény. Olvasmányosan megírt történelem, napokig a hatása alatt voltam.


Mesélj nekünk A táltos keresztjéről!

-  A kereszt létezik, megnézhető! Magyarcsanád és Kövegy között monolit kőkereszt áll embermagasságnyira kiemelkedve a földből.
A zömök, rövid karú, máltai keresztre emlékeztető formájú monolit pontos eredete és kora kétséges.

-  A helytörténet mindig érdekelt. Sok szakkönyvet olvastam, ami Kun Lászlóval és András királlyal foglalkozik. Titok lengi körül, hogyan is került erre a vidékre. Ezt felhasználva kezdtem bele a regényembe. Makó bán és vitéze története kalandok sora. Próbáltam az olvasóknak olyan történetet írni, ami korhű, de nem történelemkönyv.  Mindenki számára fogyaszthatóvá próbáltam tenni ezt a történelmi korszakot. Bemutatva emberi életeket, sorsokat a történelem hatását az életünkre. Mindezt egy kitalált mesébe foglaltam bele.
 Az Atlantic Press Kiadó jó partner volt ehhez. Örültem a szép borítónak, amely egyszerre hordozza magában a valóságot és a tervező fantáziáját, ügyességét beleérző képességét. Élmény volt elsőkönyves szerzőként dedikálni  a könyvhéten Budapesten. Ezzel egy nagy vágyam is teljesült. A könyv jó fogadtatást kapott, jók a kritikai visszajelzések.

-  Blogomon  októberben írtam a könyvedről. A 16 bejegyzés közül a Te könyvedtől írt ajánlóm volt a 3. legolvasottabb, Détári és Frei Tamás könyve mellett. Valóban egy pörgős, olvasmányos kalandokban gazdag regényt olvashattam.

 Tervekről mesélnél valamit?

- Már dolgozok új könyvemen. A kisregény 3 történetet mesél el, 3 történelmi korból. Démonok, betyárok és hagyományok alapján készül.
Babonából többet erről, egyelőre nem mondanék el. Vannak meghívásaim is. Hamarosan a Historium Kiadó által megrendezett HistoryCon 2013 rendezvényen veszek részt a könyvemmel, Dunaszerdahelyen. Itt több más történelmi regényíróval, többek közt Fábián Jankával, Benkő Lászlóval és barátommal Trux Bélával együtt mutatjuk be könyveinket. A felvidéki olvasók is megismerhetik A táltos keresztjét.
 Utána  Budapesten a Történelmi Regényírók Társasága is vár a rendezvényükre. Most ezekre készülök még.
http://youtu.be/LT6dodAOYjo


  További  sok sikert kívánok és köszönöm a beszélgetést!
 http://gaboolvas.blogspot.hu/2013/10/a-taltos-keresztje.html
     
A könyv fülszövege:
A regény az 1200-as évek első harmadában játszódik Makó bán Maros melletti birtokán. Egy erőszakos adószedés kapcsán ismerkedünk meg Ketellel, az urasági katonával, aki egy lány megbecstelenítésével, és egy kegyetlen gyilkossággal híresült el társai között.
Ketel urával, Makóval együtt indul el II. András király keresztes hadjáratára. Spalato kikötője felé haladva megismerkedik két zsoldossal, az idősebb Bölénnyel és Vadásszal, aki kiváló íjász hírében áll. Az ifjú, félig besenyő származású harcos vallási nézetei meglehetősen zavarosak. A kereszténység és a táltoshit keveredik bennük. Ők hárman egy ideig társak lesznek. A kikötőben Ketel megmenti az ittas Makó úr életét. Ekkor keletkezik a nevezetes mondás: „olyan messze van, mint Makó Jeruzsálemtől”. 
  Atlantic Press, Budapest, 2013
432 oldal · ISBN: 9786155332111

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése