2013. szeptember 28., szombat

Felhőatlasz

David Mitchell: Felhőatlasz 




     




 "Az idő az, ami egy szemvillanás alatt megállítja a történelem menetét; az idő az az iram, mellyel a múlt eltűnik. A film átmenetileg feltámasztja a letűnt világokat."


A Szellemírók után erre is kíváncsi lettem. Bevallom, előbb láttam a filmet, mint olvastam, sőt, magát a filmet kétszer is megnéztem, de olvasás után került minden a helyére.
Kissé bonyolult mű, hat idősíkon játszódó történettel, az időn átívelő kapcsolatokkal. Engem megfogott, hogy az egyes történetek más-más stílusban vannak megírva. A történetek különbözősége és írásmódja is lenyűgöző volt. Az pedig, hogy nem egy külső elbeszélő meséli el nekünk a dolgokat, hanem levelekből, naplókból, vallomásokból, regényen belüli regényekből derülnek ki dolgok még egyedibbé, érdekesebbé tette a történetet. A filmben remek színészek hozzák a tőlük megszokott formájukat: Tom Hanks, Halle Berry, .., bár a könyv, mint mindig: jobb.

A könyv krimiszála nekem erőltetettnek hat, ( skandináv krimihez szokva erősen nem volt igazi ).
Mélyen megérintett, de mégis fura érzéseim vannak. Olvastam,olvastam,de sokszor azt sem tudtam, hogy mit, ha nem látom a filmet előbb. Olvasva szép, gondolkodós, érzelmesen érdekes a történet, mégis a film sokat tett hozzá. Érdemes megküzdeni a könyvvel.

Ami a múltban történik, meghatározza a jövőt, és minden összefügg, ez örök igazság. Hat egybefonódó kis történetet kapunk, remek nyelvezettel. A második fele valahogy már jobban pörög, az eleje nehezen indul, szokni kellett. Talán a könyv szerkezete az, ami érdekessé teszi az egészet.
Timothy Cavendish szenvedései valóban azok..., de utána jön a valóban sci-fi rész. A második felében az öreg története is jóváteszi a kezdeti döcögést. A leghumorosabb szereplő egyértelműen a skót focidrukker. Olyan alapvető erkölcsi kérdéseket boncolgat, ami bólogatunk, hogy mennyire jó és igaz, ám minden marad a régiben a jövő pedig közelít!

Önmagában a film egy nagy katyvasz, kell mellé a könyv. A regényből a Mátrix-trilógia és A parfüm rendezői forgattak filmet. Sok érdekes gondolat, néha hullámzóan vegyes, nem lett igazán kedvenc, bár érdekes kirándulás volt.

   

  Cartaphilus, Budapest, 2012
576 oldal · ISBN: 9789632662206 · Fordította: Bajtai Zoltán, Borbás Mária, Czigányik Zsolt, Falvay Dóra, Hordós Marianna, Polyák Béla


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése