2017. június 19., hétfő

Köd előttem, köd utánam

Varga Bence: Köd előttem, köd utánam 





                                                             












Szerintem azzal alapvető semmi probléma nincs, ha egy könyv nem akar olyan lenni, mint a többi.
Ettől még mutathat be új stílust, formát, de még ha nem is tör ilyen nagy babérokra, akkor is élvezetes lehet olvasni. Itt a kezdés és a befejezés sikerült jól, bár közben is voltak jó pillanatai. A gyerekkort meghatározó kórházi műtétek képeivel, azok megidézésével indul a sztori. Ennyi múltidézés éppen elég is, alaphangulat adott. Nagyobb ugrással a történet végére kerülünk, illetve a közeledő vég előtti állapothoz. Tetszett a történet ezen felépítése.


Középre került a lényegi tartalom, az előzmények, a történet magva. Az alapsztori elég aktuális a mai világban is, hiszen ügyeskedők mindig voltak, lesznek. Amitől talán másabb ez a regény az a rendszerváltást megelőző évek hangulata, a hirtelen mindenki ügynök, vállalkozó lett és rohamos meggazdagodás álom képeit olvashatjuk. Mondhatnám, bizonyos mértékig ez a múlt teherként hat. Komor, szomorú, kegyetlenül fájó a bemutatott képek sora, ám sajnos nagyon valós. A hetvenes - nyolcvanas évek végi hangulat remekül működik. A csöpögő zacskós tej, ÁFÉSZ-boltok, kis gyerekcsínyek, lopások, panelrengeteg, kulcsos gyerekek, széteső család visszafogottan és pontosan ábrázolják azokat az időket. Jól hozza a történelmi hangulatot. Kikapcsolt, szórakoztatott, tetszett ez a része is.

Hősünk Feri, aki szülei házasságának romjain szembesül az eljövendő felnőtté válás keserveivel. Gyorsan és könnyen szeretne meggazdagodni, ahogy szinte minden fiatal. Természetesen nem munkával, tanulással képzeli el ezt az álom megvalósítást. Húga Franciska az első adandó alkalommal lelép Hollandiába. Róla viszonylag keveset tudunk meg a későbbiekben is, bár feltűnik még, de nem lesz hangsúlyos a jelenléte.


A mondatok kopognak, a történet himbál, a szöveg halad, a regény mögött, az olvasó fejében íródik
a saját regénye, saját emlékei alapján.
A fordulópontok újabb és újabb lendületet adnak, a történet kanyarog, tekereg minden sablont megidézve. Titkok és hazugságok zavaros labirintusába jutunk, Feri életének pillanatai jellemzően hozzák a korszakot. Ügynökösdi, makkos-cipő, lila zakó, pénz, és pénz, amit kiénekelnek a gyanútlan ügyfelekből. A történet más keretek közt ismétlődik, az idilli boldogság pillanatokra köszön be a panellakás konyhájába.


Drukkoltam a könyvnek, valóban jól megírt képek ezek, még ha újat nem is mondanak. Visszafogottan, de halál pontosan ábrázolják a pillanatot, az idilli nyugati álomképek kergetését. Feri pincér és üzletvezetőből lassan drogdílerré avanzsál, egy véletlen folytán. Hihetetlen és váratlan nagy siker lesz a dologból. Az egykori naivan gyermeki vágyak gyors megvalósulása hitelesen ábrázolja a "dől a pénz" pillanatait. Az motoszkált a fejemben, hogy Feri ügyessége és rátermettsége elvitathatatlan, mégis a látszólag könnyebb utat választja. Vajon, miért? Nem úgy éreztem, hogy megérte volna neki.



Kevésbé lehet azonosulni a szereplőkkel, a visszafogott írásmód segít valamelyest távol tartanom magamat a főhőstől, nem akartam kicsit sem olyanná válni. Nem volt a példája irigylésre méltó.
Feri inkább volt tenyérbe mászó, aki barátját Dodit sem vette komolyan, csak kihasználta. Csalódtam benne, a nőügy megalázóan kínos volt. Őszinteségen és a becsületességen alapszanak a barátságok is. Ez csupán egy kényszer szülte "munkakapcsolat" volt a két fiú részéről. A józan gondolkodás erejének helye és szerepe kellett volna az életükbe, nem a sunyi ügyeskedés. Értem én, hogy az egzisztenciális szorongás, önmagának, saját sorsának meg nem értésével álomvilágban él, amit a pénz szoros kapcsolata sem tud kompenzálni, de a mély mondanivaló elsikkadt, a lélekábrázolásra sajnos csak nyomokban akadtam. A szerző talán az újságírói tapasztalatából merítve inkább tárgyszerűen tudósít. Pitiáner kis maffiózók maradtak. A humor volt az, ami még jót tett volna a történetnek. Hajtották a pénzt, de nem élvezték.
Végül aztán helyükre kerülnek a szereplők, az egyre gyorsabbá és izgalmasabbá váló cselekmény megtalálja a maga lendületét. és rohan a végzetükbe. Mindenkinek megvan a maga oka a tetteire, cselekedeteire, s mindenki átlép egy határt, hogy elérje célját. Feri rosszul választott célt.



A végső megoldás előre borítékolható, kiszámítható. Ennek dramaturgiailag csak a vége ad némi súlyt. Mégis a tanmese végére egy konklúzió kellett volna. Az volt a benyomásom, hogy a felépített szöveg dinamikához sokat adott volna egy "addig jár a korsó a kútra..." befejezés, vagy egy kihagyott lehetőség a normális életre. Tulajdonképpen törvényszerűen következik a végén a szakadékba zuhanás, más nem is lehet.


Azok a könyvek közé tartozik, ami kikapcsolt szórakoztatott minden hibája ellenére is. Összességében azonban az a véleményem, hogy az író prózája, jellemábrázolása erőteljesebb, bátrabb lehetett volna. Vannak jó pillanatai, jó az alap, egy kis spiritusz kellene bele.
Ami nekem hiányzott, nem csak a történetből, de az előadásból is az a valós élethelyzetek bemutatása, több Franciska, az ő sorsáról a végére teljesen elfeledkeztünk, több holland kép, kaland, több kender és izgalom a végén. Feri ugyan elmereng egyszer, hogy üres úszómedence az élete, de itt megáll.Nem próbál kilépni, változtatni ezen. Mindent nem lehet a múltra fogni, sorsunkért mi magunk is felelősek vagyunk, szembe kell nézzünk vele. Miért azt a döntést hoztuk, amit. Mert választása mindig, mindenkinek van. Csak legtöbben rosszul döntünk. Van, aki sokszor, és van, aki mindig. Mint ebben a regényben a szereplők.


Varga Bence 1974-ben született Budapesten. A középiskolai évek után grafikusként dolgozott, majd Amszterdamban folytatta tanulmányait. Több mint egy évtizede kommunikációs szakember. Hosszú ázsiai útját követően adták ki 2015-ben Esős évszak című első regényét. Megjelent műfordítása, jegyzett társ-forgatókönyvíróként kisjátékfilmet, és rövidebb írásait közölték az Irodalmi Jelen és a Liget folyóiratokban. Első regénye Esős évszak címmel 2015-ben jelent meg.


GABO, Budapest, 2017
308 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634064978









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése