Istók Anna harmadik regénye elég ambivalens érzéseket hagyott maga után. A történet nagyon mai, nem csupán divatos, de fontos témákat érint. Biztos vagyok benne, a fiatal lányok körében már az alapszituáció miatt is, sikervárományos (két barátnő egy fiúba szerelmes, aki ráadásul zenész). Felnőtt férfiolvasóként, némi élettapasztalattal mögöttem azonban mégis több ponton elszomorított a regény. Bár végig fenntartotta a figyelmem, és vártam, hogy hová, merre kanyarog a történet, az igényes borítóra-címre utalva: a szereplők a történet elejétől a végéig, a fekete sávban maradtak, nem tudtak kitörni.
A szerző tartalmas és fontos gondolatokat fogalmazott meg, mégis valahogy elveszett az ereje, csak halk pukkanás maradt durranás helyett. Több helyen trendi, hatásvadász elemnek, divatos kelléknek éreztem néhány dolgot. Amikor a MeeToo is belépett az eseményekbe, már csak csóváltam a fejem...
A történések időben való ugrálása is eléggé megakasztotta a lendületet. Ennyi traumatizált, hazudozó, boldogtalan és kiégett szereplőt ritkán találni egy regényben. Itt senki nem volt boldog, mindenki cipelt valami nyomorúságot az életében. A rosszabb, hogy igazi feloldás, remény sem kerekedett a hirtelen jött befejezéssel. Ez a megoldás inkább meglepett, sem mint megnyugtatott. Szépirodalom helyett ez csak szépelgő-szenvedéstörténet. A kamaszlányok helykeresése, a felnőttek világába való beilleszkedés, a családi minták, a kapcsolatok kusza, zaklatottsága tovább színezi, szomorítja az olvasó lelkét. Dráma-dráma hátán. A nyelvezete is hullámzó, hol igényes, tartalmi mondanivalót hordoz, hol váratlanul közönségesen durva. Igen, van, ahol ennek helye van, de ezt is inkább éreztem hatásvadásznak néhol.
Eszter és Lilla nehéz gyerekkora, (elvált szülők, idióta nevelőapa, erőtlen anya..) megrázó sorsa felnőtt korukra is erősen kihatott. Összeköti őket kezdetben a fiatalságuk, és a zene szeretete. Erre a fejezetek elején lévő dalrészletek is utalnak, ami jó ötlet, egyedivé teszi a regényt. Eszter a zenének él, tehetségesen zongorázik és énekel, Lilla csak rajongó. Ehhez társulnak az otthonról hozott problémák, és a mindennapok elviselése, az iskola. Ezek azok az évek, amelyeknek a legszebbeknek kellene lennie egy kamaszlány életében. Hamarosan, tudtukon kívül még egy dolog összeköti őket, a szerelem. Ami egyben el is választja, próbára teszi a barátságukat. Mindketten ugyanabba a fiúba lesznek szerelmesek. Érthető, hiszen Olivér rockzenész, jóképű, megnyerő és lázadó, pont az ilyen kicsit elveszett lányok esete. Eszter szeret bele első látásra Olivérbe, és úgy érzi, hogy viszonzásra is talál, sajnos barátnőjét nem avatja be ebbe a felfedezésbe, így kezdődnek a bonyodalmak. Hiszen Lilla is beleszeret a fiúba, és talán nem meglepő módon ő is viszonzásra talál. Ebből már jó dolog nem sülhet ki, itt fájdalmak születnek.. Ezernyi érzelem kerül előtérbe, önfeláldozás a barátság oltárán, megbánt hazugságok, melyekből nem lehet szabadulni, és a legfájóbb módon, váratlanul ütnek vissza.
Ezt a hatalmas, mindent elsöprő első szerelmet, mély érzelmeket én nem éreztem egyik lány történetében sem... csak hitték, hogy szerelem, inkább volt végre valaki, egy idősebb, menő srác, aki kicsit figyelt rájuk. Mindkét lány családi élete meglehetősen terhelt, családon belüli agresszió, meg nem értés, elhanyagoltság, ezeket önmagukban is nehéz megélni, egyedül nehezen birkóznak meg a szerelem útvesztőivel. Természetesen Olivér sem tud dönteni, ahogyan az ő családi háttere is elég zűrös, barátjával él albérletben. Ezért is túl nagy a kontraszt, hogy alig tíz évvel később a srác már menő ügyvéd... A jelenben Olivér halála és temetése körül forognak az események. A régen szétszakadt szálak újra összeérnek. Lilla évekkel ezelőtt elmenekült a városból, de most visszatér, rájött, hogy a múlt elől nem rejtőzhet el, szembe kell néznie vele. Újabb fájdalmas részletekre derül fény. Megtörténik a nagy találkozás Eszterrel, immár felnőtt nők lettek, akik ugyanúgy kínlódnak az érzelmek feldolgozásában, mintha nem nőttek volna fel. Lilla különösen.
Ami egykor szétválasztja a kamaszlányokat, az össze is köti. A dolgok sosem csak feketék, vagy fehérek. Mindkét lány és Olivér szemszögéből is megismerhetjük a történetet, ami érdekessé teszi: ki, mit gondol, milyennek látja a másikat, amit aztán más nézőpontból is megismerünk. A kérdések fel lettek téve a könyv elején.. Meg lehet-e bocsájtani, túllépni a történteken és önmagunkon, ennyi év távlatából megérteni a másikat? Hogyan lehet tovább lépni, élni az életet? Mit is jelent a barátság manapság? Sok kamaszlány érezheti úgy, hogy róla szól a regény, ismerős lehet ez a tétova útkeresés, az első szerelem érzése, a dac a világgal és a szülőkkel szemben.
A nagyonnagy barátnők között is vannak titkok, amit nem osztanak meg egymással, azonban az idő eljött és megteremti az elkerülhetetlen helyzetet erre. Ez is más megvilágításba helyez egy-egy dolgot. Némileg nehezíti a megértést, hogy a jelenből a múltba ugrálunk, és egy közös barátnő is emlékezik, Judit? akiről bevallom elég nehezen raktam össze ki is ő. Azon már meg sem lepődtem, hogy Judit élete is tele van drámákkal... kicsit sokk volt ez már. Az éleben is meghatározó valóban a múltunk. Ezek kölcsönhatása is változhat, hibázunk is. Eszter az, aki igyekszik rendbe szedni a régi baráti kapcsolatukat. Lilla önsajnálatát a férje igyekszik feloldani. Tobias talán a legnormálisabb karakter, sajnos túl nagy szerepet nem kap. A befejezés sem ad igazán megoldást, illetve egyáltalán nem ezt vártam. Furcsa történet, hiszen rengeteg, sajnálatosan valós problémát zúdít az olvasóra. A legfurcsább, sehol egy normális felnőtt, aki figyelne, valóban törődne a két fiatal lánnyal. Segítség nélkül lehetetlen jó megoldást találni egy még szinte gyereknek. A kamaszkori sebek mélyen beégnek, egy életre ott maradnak a lelkünkben. Továbblépni csak a megbocsájtással, az elengedéssel, a múlt lezárásával lenne esélyük.
Könyvmolyképző, Szeged, 2022
224 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632457871
Eszter és Lilla nehéz gyerekkora, (elvált szülők, idióta nevelőapa, erőtlen anya..) megrázó sorsa felnőtt korukra is erősen kihatott. Összeköti őket kezdetben a fiatalságuk, és a zene szeretete. Erre a fejezetek elején lévő dalrészletek is utalnak, ami jó ötlet, egyedivé teszi a regényt. Eszter a zenének él, tehetségesen zongorázik és énekel, Lilla csak rajongó. Ehhez társulnak az otthonról hozott problémák, és a mindennapok elviselése, az iskola. Ezek azok az évek, amelyeknek a legszebbeknek kellene lennie egy kamaszlány életében. Hamarosan, tudtukon kívül még egy dolog összeköti őket, a szerelem. Ami egyben el is választja, próbára teszi a barátságukat. Mindketten ugyanabba a fiúba lesznek szerelmesek. Érthető, hiszen Olivér rockzenész, jóképű, megnyerő és lázadó, pont az ilyen kicsit elveszett lányok esete. Eszter szeret bele első látásra Olivérbe, és úgy érzi, hogy viszonzásra is talál, sajnos barátnőjét nem avatja be ebbe a felfedezésbe, így kezdődnek a bonyodalmak. Hiszen Lilla is beleszeret a fiúba, és talán nem meglepő módon ő is viszonzásra talál. Ebből már jó dolog nem sülhet ki, itt fájdalmak születnek.. Ezernyi érzelem kerül előtérbe, önfeláldozás a barátság oltárán, megbánt hazugságok, melyekből nem lehet szabadulni, és a legfájóbb módon, váratlanul ütnek vissza.
Ezt a hatalmas, mindent elsöprő első szerelmet, mély érzelmeket én nem éreztem egyik lány történetében sem... csak hitték, hogy szerelem, inkább volt végre valaki, egy idősebb, menő srác, aki kicsit figyelt rájuk. Mindkét lány családi élete meglehetősen terhelt, családon belüli agresszió, meg nem értés, elhanyagoltság, ezeket önmagukban is nehéz megélni, egyedül nehezen birkóznak meg a szerelem útvesztőivel. Természetesen Olivér sem tud dönteni, ahogyan az ő családi háttere is elég zűrös, barátjával él albérletben. Ezért is túl nagy a kontraszt, hogy alig tíz évvel később a srác már menő ügyvéd... A jelenben Olivér halála és temetése körül forognak az események. A régen szétszakadt szálak újra összeérnek. Lilla évekkel ezelőtt elmenekült a városból, de most visszatér, rájött, hogy a múlt elől nem rejtőzhet el, szembe kell néznie vele. Újabb fájdalmas részletekre derül fény. Megtörténik a nagy találkozás Eszterrel, immár felnőtt nők lettek, akik ugyanúgy kínlódnak az érzelmek feldolgozásában, mintha nem nőttek volna fel. Lilla különösen.
Ami egykor szétválasztja a kamaszlányokat, az össze is köti. A dolgok sosem csak feketék, vagy fehérek. Mindkét lány és Olivér szemszögéből is megismerhetjük a történetet, ami érdekessé teszi: ki, mit gondol, milyennek látja a másikat, amit aztán más nézőpontból is megismerünk. A kérdések fel lettek téve a könyv elején.. Meg lehet-e bocsájtani, túllépni a történteken és önmagunkon, ennyi év távlatából megérteni a másikat? Hogyan lehet tovább lépni, élni az életet? Mit is jelent a barátság manapság? Sok kamaszlány érezheti úgy, hogy róla szól a regény, ismerős lehet ez a tétova útkeresés, az első szerelem érzése, a dac a világgal és a szülőkkel szemben.
A nagyonnagy barátnők között is vannak titkok, amit nem osztanak meg egymással, azonban az idő eljött és megteremti az elkerülhetetlen helyzetet erre. Ez is más megvilágításba helyez egy-egy dolgot. Némileg nehezíti a megértést, hogy a jelenből a múltba ugrálunk, és egy közös barátnő is emlékezik, Judit? akiről bevallom elég nehezen raktam össze ki is ő. Azon már meg sem lepődtem, hogy Judit élete is tele van drámákkal... kicsit sokk volt ez már. Az éleben is meghatározó valóban a múltunk. Ezek kölcsönhatása is változhat, hibázunk is. Eszter az, aki igyekszik rendbe szedni a régi baráti kapcsolatukat. Lilla önsajnálatát a férje igyekszik feloldani. Tobias talán a legnormálisabb karakter, sajnos túl nagy szerepet nem kap. A befejezés sem ad igazán megoldást, illetve egyáltalán nem ezt vártam. Furcsa történet, hiszen rengeteg, sajnálatosan valós problémát zúdít az olvasóra. A legfurcsább, sehol egy normális felnőtt, aki figyelne, valóban törődne a két fiatal lánnyal. Segítség nélkül lehetetlen jó megoldást találni egy még szinte gyereknek. A kamaszkori sebek mélyen beégnek, egy életre ott maradnak a lelkünkben. Továbblépni csak a megbocsájtással, az elengedéssel, a múlt lezárásával lenne esélyük.
Könyvmolyképző, Szeged, 2022
224 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632457871
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése