Niklas Natt och Dag: 1793
Kivételesen alapos, színes és mozgalmas regényt olvashattam. A klasszikusok ihlette sötét izgalmak mellett nagyszerű történelmi háttér elevenedik meg, ez foglalja keretbe a jól megírt történetet.
Sötét világot ismerhet meg az olvasó ebben az okos, de brutális és mégis szép történetben.
A történelmi thriller és a skandináv krimik noir változata keveredik a szépirodalmi igényességgel megírt regényben.
A történelmi hűség a könyv egyik legfőbb erénye. Az "Álarcos király", III. Gustav halott. Több mint egy év telt el a híressé vált gyilkosság óta, innen indulunk. Utódja még gyermek, így tapasztalatlan, a háborús évek pedig kiürítették a kincstárt. A királyság inog, egyre nő a belső feszültség, senki sem bízik senkiben. Fokozódik az elégedetlenség. Pazar pompa és a nyomor, szegénység áll egymással szemben. Apró érdekesség, hogy a király gyilkosságának esete alapján készítette el Verdi az Álarcosbál című operáját. III. Gusztáv akkor viselt ruhája és álarca még ma is megtekinthető Stockholmban.
A regény négy részre épül, amelyek bemutatják, hogy mi is a mozgatórugója a történetnek, mi áll a háttérben. Egy zseniális narratíva során érnek össze a szálak ebben az izgalmas bűnügyi drámában.
1793 őszén a södermalmi Kamara tóban egy holttestet találtak, pontosabban egy torzót. A halottnak nincs karja és lába, de a sérülések nem frissek, már gyógyultak. Naturális és szemléletesek ezek a leírások. A vér és a sötétség mesterien keveredik. Cecil Winge éles eszével már korábbi eseteknél is segítségére volt a stockholmi rendőrkapitánynak. Ő veszi kézbe az ügyet. Kemény tél közeleg, Cecil egészsége sem a régi, az idő szorít. Feszült és borzongatóan komor képek váltakoznak, izgalomban nincs hiány. A nyomozás a nyomor és a pompa árnyékában megdöbbentővé válik. Van gúnyosan ironikus társadalomkritika is. A karakterek ábrázolása emberien valós, ettől is élő, lüktető a történet.
A könyv másik erénye, hogy semmivel sem akar többnek látszani, mint ami. 1793 éjsötét, komor világával a szerző egy jól irányzott ökölcsapást mér a 18. századi Svédország történelmének idealizált ábrázolására. Tetszett, hogy beépül a történetbe a hagyomány, mi szerint a bitó felé vezető úton, az elítélteket vivő kordé megállt, és az elítélt leszállt, hogy felhajtson egy utolsó pohárkával. Ezt maga a kocsmáros szolgálta fel. Az üres pohárra rávésték az elítélt nevét, aztán egy kék szekrény polcára helyezték, miközben a szerencsétlen folytatta utolsó útját. Az idők folyamán szép kis gyűjtemény kerekedett a poharakból.
A történet olvasása közben az járt még a fejemben, adja már oda valaki Tarantinonak ezt a regényt! Remek lenne a rendezésében egy film. Az író nagyszerűen egyensúlyoz a valós történelmi tények és a krimielemek sötét világa között. Az okok között, talán nem nagy spoiler, ha a szerelem, gyűlölet a fő mozgatórugó, ami egy romlott romantika itt és most. Egy idő után az író elérte, hogy lélegzet-visszafojtva olvassam a regényt.
Az írói megvalósítás példaértékű arra, hogy nem mindig van szükség újdonságra ahhoz, hogy egy könyv története működjön. Elég a műfaji elemeket tökéletes arányban elegyíteni, jó stílusban tálalni. Szívből ajánlom azoknak, akik izgalmas, meglepően sötét, borzongató történetre várnak. Valamire, ami kicsit más, mint a szokásos hátborzongató krimik. Rendkívül jó könyv, zseniális szellemi csemege egyszerre. Szívesen olvasnék még a szerzőtől.
Niklas Natt och Dag: 1979. október 3-án született.
Újságíró, jelenleg szabadúszó. Stockholmban él a feleségével és a két fiával.
A 2018-as Göteborgi könyvvásáron ezzel a regényével elnyerte a "Legjobb elsőkönyves kriminek" járó díjat, majd az év könyve lett Svédországban. A könyv kiadási jogait eddig 30 országban adták el.
Fotó Gabriel Liljevall
Alexandra, Pécs, 2018
446 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634472360 · Fordította: Haris Ildikó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése